سخنگوی سازمان العقب در نشست خبری استفاده از گزینه «عجله دارم» توسط تاکسی های آنلاین را تخلف و مصداق اغراق در بیع دانست. اما امروز رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی کارشناسان حقوقی نیز از منظر قضایی به این پرونده نگاه کردند و نظرات مختلفی داشتند. برخی آن را مصداق گران فروشی می دانستند و برخی دیگر موافق بودند.
محمدعلی اسفنانی، سخنگوی العقاب در نشست خبری خود گفت: گزینه «عجله دارم» در تاکسی های آنلاین مصداق بارز گران فروشی و گران فروشی است. این گزینه مسافر را زودتر به مقصد منتقل نمی کند و خدمات اضافی را به مردم ارائه نمی دهد. بنابراین تخلف محسوب می شود. با این گزینه، شخص فقط هزینه بیشتری می پردازد. معمولاً دو یا سه بار منتظر متقاضی میمانند و در نهایت وقتی گزینه «عجله دارم» را انتخاب میکنند، همان پرواز را با عدد بالاتر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد میپذیرند.
وی در این خصوص به تاکسی های آنلاین هشدار داد: اکیداً توصیه می کنم تاکسی های آنلاین این گزینه را لغو کنند و با خدماتی که دریافت می کنند برای مردم مشکل ایجاد نکنند و در صورت اثبات تخلف از گران فروشی، رئیس شعبه حق دارد. جهت درخواست لوله کش واحد مربوطه.
اما امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وابسته به وزارت اقتصاد امروز به صراحت با موضع سازمان تعزیرات مخالفت کرد و نوشت: برای انتخابی که تخلف از چیزی نباشد عجله دارم. ” اما نگرانی سرمایه گذاران قطعاً نقض سیاست اعلام شده دولت است. وی افزود: سیاست دولت ایجاد ثبات و امنیت سرمایه گذاری است و با هرگونه ایجاد آن قاطعانه برخورد می کنیم.
این موضوع را با سه کارشناس حقوقی در میان گذاشتیم که هر کدام از منظری متفاوت به این موضوع نگاه کردند و جنبه های حقوقی آن را بیان کردند. برخی از آنها از نامگذاری گران قیمت برای فعالیت اسنپ و تیپسی حمایت کردند، در حالی که برخی دیگر آن را ارائه خدمات بیشتر به جای دریافت هزینه می دانستند.
دکمه «عجله دارم» نمونه بارز گران فروشی است
محمد ایازی کارشناس حقوقی در رابطه با جنبه حقوقی این موضوع به دیجیاتو گفت: این کار برای پلتفرم ها به این معنی است که در صورت پرداخت پول بیشتر می توانم خدمات تاکسی تلفنی بهتری دریافت کنم، این در حالی است که پلتفرم به طور مقتضی متعهد به ارائه خدمات است. خدمات، اما اگر آن را با قیمت بالاتر بفروشد تا سریعتر ماشین پیدا کند، کار را مختل می کند.
وی در ادامه درباره تضاد منافعی که در این زمینه به وجود آمده است گفت: در اینجا منافعی بین سرویس ارائه شده توسط پلتفرم و پول مشتری وجود دارد که اگر مشتری همیشه از دکمه راش استفاده کند باید پول بیشتری بپردازد و مزیت این پلتفرم این است که کاربر همیشه از این دکمه استفاده کند. این خود بازاریابی برای این است که مردم همیشه از آن دکمه استفاده کنند.”
ایازی این وضعیت را مصداق بارز گران فروشی دانست و افزود: زمانی گران فروشی است که شرایطی فراهم شود که خدمات گرانی ارائه شود. بنابراین سازمان تعزیرات به درستی به این موضوع اعتراض کرد و زمانی جدی می شود که سکوها دو برابر درآمد گران فروشی جریمه شوند.
به عنوان مثال، این کارشناس حقوقی نظر خود را در این خصوص بیان کرد: «وقتی تپسی و اسنپ موظف هستند در اسرع وقت برای من خودرو پیدا کنند، سرعت خدمات اضافی محسوب نمی شود، ارائه سرعت در قالب این گزینه مانند ارائه صابون است. که خاصیت پاک کنندگی دارد.”
ساینا معتمدی وکیل دادگستری و کارشناس حقوقی نیز درباره تعریف گرانفروشی در قانون گفت: ماده ۲ قانون مجازات دولتی گران فروشی را به گونه ای تعریف کرده است که گران فروشی عرضه کالا یا خدمت به قیمتی بالاتر از قیمتی است که برای آن تعیین شده است. قیمت های تعیین شده توسط مراجع رسمی به هزینه یا فسخ و عدم اعمال قوانین و مقررات قیمت گذاری و هر نوع رویه دیگری که منجر به افزایش قیمت کالا یا خدمات برای خریدار شود.
یازی درباره نحوه شکایت از پلتفرمهای تاکسی آنلاین حاوی این دکمه گفت: هر شهروندی میتواند با استفاده از این دکمه در بستر مربوطه شکایت کند و شرکت موظف است وجه را به فرد بازگرداند. جریمه خواهد شد.» دو برابر.”
وی افزود: وزارت اقتصاد جایی برای صحبت در این زمینه ندارد. یعنی مرجع این اقدام وزارت اقتصاد نیست، بلکه دادگاه صالح است که تشخیص دهد این اقدام گرانفروشی محسوب می شود یا خیر. حقیقت این است که سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان این موضوع را به عنوان کیفرخواست التعزیرات صادر می کند و اگر التازرات بگوید این کار گران است، وزارت اقتصاد نمی تواند چیزی بگوید.
معتمدی در خصوص حیطه وظایف وزارت اقتصاد گفت: با توجه به اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی، بر اساس قانون نظام صنفی و تعزیرات حکومتی، سازمان تعزیرات حکومتی صلاحیت رسیدگی به گران فروشی را دارد. بخش خصوصی، بخش و اتحادیهها.» حتی اگر بنا به برخی تفاسیر فرض شود که سازمان تعزیرات صلاحیتی ندارد، وزارت اقتصاد در این زمینه دخالتی ندارد.
سوال اینجاست که به گفته ایازی آیا زمان ارزش افزوده تاکسی اینترنتی است؟ از سوی دیگر، چه کسی قیمتی را که باید برای این ارزش پرداخت شود، تعیین می کند؟
در کل انتظار ایازی این است که با حذف این دکمه مشکل حل شود. وی در این خصوص گفت: از نظر حقوقی بازی بسیار خطرناک شده است و همه می توانند با زدن این دکمه پولی را که در اختیار این پلتفرم ها قرار داده اند را پس بگیرند و اگر شرایط به مرحله اجرا برسد و پول برگشت داده شود. وضعیت بسیار بحرانی خواهد بود، اما انتظار من این است که این موضوع از طریق حل و فصل حل شود و گزینه تسریع لغو شود.
“من عجله دارم” یک انتخاب است
محمد جواد نانکار یکی دیگر از کارشناسان حقوقی است که در این باره با دیجیاتو صحبت کرده است. به نظر او این مصداق گران فروشی نیست، بلکه تاکسی های آنلاین خدماتی را با مبلغ بالاتر به کاربران خود ارائه می دهند.
وی سخنان خود را با تشریح محدوده اختیارات نهادها آغاز کرد و گفت: ما در کشور چندین نهاد داریم که به نوعی بازار را تنظیم می کنند و هر کدام از آنها محدوده کاری مشخصی دارند مانند العقب. سازمان، سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده و مرکز رقابت که نمونههایی از این سازمانها هستند.
وی درباره گزینه «عجله دارم» در تاکسی های اینترنتی گفت: از سوی دیگر گزینه «عجله دارم» در دو پلتفرم بزرگ تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی اختیاری است. “کاربر تا زمانی که هزینه ای پرداخت کند می تواند از خدمات سریع تری استفاده کند.” به نظر می رسد از منظر حقوقی این موضوع نه تنها جرم تلقی می شود، بلکه زمینه رقابت بین دو تریبون را نیز ایجاد می کند.
معتمدی همچنین به پیشینه ورود آپشن چرخ دارمم به پلتفرم های تاکسی های اینترنتی اشاره کرد و در این خصوص گفت: علاوه بر این باید توجه داشت که گزینه چرخ دارم در این زمینه وارد تاکسی های اینترنتی شده است و بسیاری از مشتریان از گزینه توقف در راه و در نتیجه افزایش قیمت.» «به طور خودبه خودی برای افزایش شانس پذیرش پرواز. بنابراین این راه حل همان چیزی بود که بازار و مشتریان به شرکت ها پیشنهاد کردند و کم و بیش تحمیل شد».
ناناکار درباره صلاحیت سازمان تحریم نسبت به دو کارشناس حقوقی دیگر نظرات متفاوتی داشت و گفت: سازمان تعزیرات نمی تواند در این موضوع ورود داشته باشد، زیرا قیمت تاکسی های آنلاین تایید نمی شود و در صورت تایید، فردی با آن مواجه می شود. به.” برای دریافت قیمت بالاتر، پذیرش مجازات بود. اما در اینجا، نه تنها بر سر قیمت توافق نشده است، بلکه گزینه عجله صرفاً پیشنهادی است که مردم در انتخاب آن آزادند.»
وی در این خصوص ادامه داد: به نظر می رسد مجازات از شمول قانون خارج شده و موضوعی را مطرح کرده که با اصل اهداف آن در تعارض است. برای رسیدگی به این مشکل باید دادستان ویژه وجود داشته باشد و به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان یا فدراسیون کسب و کار اینترنتی مراجعه شود و پس از طی مراحل قانونی، شکایات و دفاعیات در دادگاه رسیدگی و سپس تصمیم گیری می شود. “
ناناکار درباره اطمینان از اجرای این طرح گفت: حصول اطمینان از اجرای این طرح زمانی است که پرونده مفتوح در دستگاه کیفری وجود داشته باشد، می توان آن را پلمپ یا جریمه کرد. اما این منطقه ای که وارد شده، منطقه ای نیست که تحریم ها وارد آن شود. جدا از اینکه این طرح اکنون ضمانت اجرا ندارد و حرف های گفته شده غیرقانونی است.
به نظر او، پلتفرم های تاکسی آنلاین می توانند به این موضع اعتراض کنند. وی در این خصوص گفت: حتی اگر بخواهیم خیلی قانونی نگاه کنیم باید با فردی که چنین حرف هایی را زده برخورد قانونی شود. البته این در شرایطی است که مثلا اسنپ و تاپسی شکایت کردند که بر اساس آن تعزرات آمده و حرف هایی زده که به برندشان لطمه زده است. اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که به صورت کاملاً قضایی به موضوع نگاه کنیم. اگر به طور کلی نگاه کنیم، حرفی است که گفته شده است، اما Taapsee و Snap یا هر پلتفرمی دیگر نمی توانند از آن تبعیت کنند.
معتمدی در تشریح دلایل بسترهای تاکسی آنلاین و این افزایش قیمت ها گفت: وقتی قیمت بالاتر می رود، تعبیر سازمان تعزیرات حکومتی این است که بابت همان سرویس از خریدار هزینه بیشتری دریافت می شود، در مقابل، این بحث که تاکسی های آنلاین می توانند ایجاد کنند. سرویس یکسان نیست، زیرا سرعت ارائه خدمات و پذیرش درخواست در این دو نوع سرویس متفاوت است و تفاوت قیمت نسبت به سرعت بیشتر است.
وی در پایان افزود: اگر در کلید عجله دارید و قیمت سرویس از قیمت مصوب تاکسی کمتر باشد، گران فروشی انجام نمی شود. زمانی می توانیم در مورد گران فروشی صحبت کنیم که قیمت بالاتر از قیمت مصوب باشد.
منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/snnap-tapsi-extortion-tazirat