رشد سریع هوش مصنوعی در دهه ۱۹۸۰ ادامه یافت. ساخت زبانهای جدید برنامهنویسی، رباتها و آدمهای ماشینی، پژوهشهای تحقیقاتی، و فیلمهایی که افرادی را نشان میداد که با هوش مصنوعی ساخته شدهاند، محبوبیت بیشتری یافت. دوره ای که سرمایهگذاری و توجه به این موضوع، کاهش یافت. شرکت هوندا، ASIMO را تولید کرد که یک ربات انساننمای هوشمند مصنوعی بود. سامسونگ ربات بیکس بای را معرفی کرد که یک دستیار مجازی است. هدف ویزنبام، اثبات این نکته بود که ارتباطات بین ذهن هوش مصنوعی در برابر ذهن انسان، مصنوعی بود اما متوجه شد بسیاری از افراد، مشخصهای شبه انسانی را به الیزا نسبت دادند. سپس این دختر رباتی هوشمند که به شکل مصنوعی ساخته شده بود، به شهر حمله کرد و ویرانی عظیمی در برلین آینده پدید آورد. سپ هاچریتر و خورگن اشمیدبر دانشمند کامپیوتر، یک حافظه طولانی کوتاهمدت (LSTM) طراحی کرد که نوعی از معماری شبکه عصبی متناوب (RNN) است که برای تشخیص گفتار و دست خط به کار رفت. جابرواکی را برای شبیهسازی گفتگوی طبیعی انسان به شیوهای جالب، سرگرمکننده و بامزه طراحی شده است. واتسون یک کامپیوتر پاسخ به سوالات با زبان طبیعی است که توسط IBM ساخته شد و دو قهرمان سابق پرمخاطره به نامهای جنینگز و براد روتر را در بازی ضبط شده در تلویزیون، شکست داد.
آلن تورینگ، “هوش و ماشین کامپیوتری” را منتشر کرد که ایده بازی تقلید را مطرح کرد. هوش مصنوعی بر اساس این مفهوم است که انسان توانایی تصور کرد فرایندها، تکثیر شدن و ماشینی شدن را دارند. دهه ۱۹۷۰ نیز مانند دهه ۱۹۶۰ شاهد افزایش سرعت پیشرفت هوش مصنوعی و به خصوص تمرکز بر رباتها و آدمهای ماشینی بود. هوش مصنوعی یک زیرمجموعه از علوم کامپیوتر است که بر هوش ماشینی تمرکز دارد. گوگل BERT را طراحی کرد که اولین معرفی زبان دو سویه و غیرنظارت شده است که میتواند در کارهای مختلف زبان طبیعی با استفاده از انتقال یادگیری استفاده شود. کتاب ادموند برکلی، محقق کامپیوتر به نام “مغزهای غولآسا یا ماشینها فکر میکنند” اشاره کرد ماشینها بیش از پیش قادر به انجام کارهایی در سطح کلان با سرعت و مهارتی سطح بالا شدهاند. جای تعجب نیست که هوش مصنوعی پس از ۱۹۰۰ به سرعت رشد کرد، اما نکته جالب این است که افراد بسیار زیادی، صدها سال پیش از اینکه کلمهای برای توصیف آنچه که به آن میاندیشیدند وجود داشته باشد، درباره این عبارت یعنی هوش مصنوعی فکر میکردند. از دهه ۱۹۵۰ به بعد، بسیاری از دانشمندان، برنامهنویسان، منطقدانان و نظریهپردازان به تحکیم آنچه امروز از هوش مصنوعی میدانیم، کمک کردند.
آلن نیول (محقق)، هربرت سیمون (اقتصاددان) و کلیف شاو (برنامهنویس)، با همکاری یکدیگر برنامه نظریهپرداز منطقی را نوشتند که اولین برنامه کامپیوتری هوش مصنوعی بود. این ماشین موفق شد تا ۵۵ mph در جادهای که هیچ مانع دیگر یا راننده انسان در آن حضور نداشت، براند. آمازون یک ربات به نام آمازون الکسا ساخت که یک دستیار خانگی است و در اسپیکرهای هوشمند جای میگیرد و مانند یک دستیار شخصی عمل میکند. شرکت اپل، ربات سیری را تولید کرد که یک دستیار مجازی در سیستم عامل ios اپل است. استنفورد کارت یک ربات متحرک کنترل از راه دور و مجهز به تلویزیون بود که توسط جیمز ال آدامز که دانشآموخته مهندسی مکانیک در ۱۹۶۱ بود، ساخته شد. کارت با موفقیت و بدون دخالت انسان، از اتاقی پر از صندلی به مدت تقریبا پنج ساعت عبور کرد، که سبب شد تبدیل به یکی از اولین نمونهها در وسایل نقلیه خودکار شود.
کمی پس از این دهه، رشته هوش مصنوعی در طول کنفرانس تابستان در دانشکده دارتموث در میانه دهه ۱۹۵۰ تاسیس شد و جان مک کارتی، دانشمند علوم شناختی و کامپیوتر، در این کنفرانس عبارت “هوش مصنوعی” را برای اولین بار به کار برد. اونیمیت یک ربات صنعتی بود که در دهه ۱۹۵۰ توسط جورج دیول اختراع شد و تبدیل به اولین رباتی شد که در خط مونتاژ جنرال موتورز در نیوجرسی شروع به کار کرد. در هرحال هوش مصنوعی در دهه ۱۹۷۰ با چالشهایی مواجه شد، از جمله کاهش حمایت دولت از تحقیقات هوش مصنوعی. ما از تلفنهای هوشمندی استفاده میکنیم که دستیار صدا دارن، و کامپیوترهایی را به کار میبریم که کارکردهای هوشمندی دارند که خیلی از آنها را بدون توجه به ظرایف آن به راحتی استفاده میکنیم. یادگیری ماشینی و یادگیری ماشینی خودکار: یادگیری ماشینی به سوی الگوریتمهای AutoML حرکت خواهد کرد تا طراحان و برنامهنویسان بتوانند مسئلهها را بدون ساخت مدلهای خاصی حل کنند. آیا ماشینها میتوانند فکر کنند؟ رمان “اریوون” نوشته ساموئل باتلر ایدهای را به بازی گرفت که عنوان میکرد ماشینها در آیندهای نامعلوم، پتانسیل داشتن آگاهی را دارند. آزمایش تورینگ تبدیل به یک جزء مهم در فلسفه هوش مصنوعی شد که درباره هوش، آگاهی و توانایی در ماشینها بحث میکند.
این طرح بعدا تبدیل به آزمایش تورینگ شد که هوش ماشین را اندازهگیری کرد. این اتومبیل تا ۲۰۱۴ آزمایش رانندگی خودکار نوادا را با موفقیت انجام داد. هدف مورد نظر این ابزار، بهبود دانش و عملیاتهای مکانیکی بود تا جایی که حتی کماستعدادترین فرد نیز بتواند با آن کار کند و همه کار آن با کمک و دانش یک ذهن غیر انسانی انجام شود. تاریخچه هوش مصنوعی برای افرادی که تخصص چندانی در علوم کامپیوتر و زیرمجموعههای آن ندارند، موضوعی گسترده و غیرقابل درک به نظر میرسد. با شروع هر دهه جدید، ابتکارات و یافتههایی از راه رسید که دانش بنیادین افراد در رشته هوش مصنوعی و چگونگی پیشرفت هوش مصنوعی از یک فانتزی غیرقابل دسترس را به سوی یک واقعیت ملموس در نسلهای کنونی و آینده تغییر داد. هزاره دوم در حال پایان یافتن بود اما هوش مصنوعی همچنان به مراحل مختلف رشد خود ادامه داد. آلن تورینگ یکی از ریاضیدانانی بود که آزمونی را پیشنهاد داد که توانایی ماشین را برای تکثیر اعمال انسان، به میزانی که قابل تمایز از رفتار خود انسان نباشد، اندازهگیری میکرد. طرح تورینگ توانایی ماشین را برای اینکه مثل یک انسان فکر کند، اندازهگیری کرد. این مورد چالشی برای فناوری و افرادی که از آن استفاده میکردند، بود.
این فیلم اهمیت زیادی دارد زیرا اولین تصویر نمایش داده شده از ربات است. این روند تا حد زیادی اهمیت هوش مصنوعی در نیمه دوم قرن بیستم را افزایش داد. دهه کنونی اهمیت به سزایی برای نوآوری در هوش مصنوعی داشته است. WABOT-1 اولین ربات انساننما است که در دانشگاه واسدا ژاپن ساخته شد. WABOT-2 در دانشگاه وسدا ساخته شد. جان وینسنت آتاناسوف، فیزیکدان و مخترع همراه با دستیارش کلیفورد بری، یک کامپیوتر آتاناسوف-بری (ABC) را با هزینه ۶۵۰ دلار در دانشگاه ایالت ایوا ساختند. نوآوری در حوزه هوش مصنوعی در دهه ۱۹۶۰ به سرعت پیشرفت کرد. با آغاز ۱۹۰۰، سرعت به کارگیری ابتکار در هوش مصنوعی، به شدت افزایش یافت. از ۲۰۱۰ به بعد، هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما حضور یافته است. او در ادامه کار، ماشینها را با مغز انسان مقایسه کرد که اگر مغز انسان به جای گوشت و عصب، از ابزارها و سیم ساخته شده بود چه اتفاقی میافتاد و توانایی ماشینها را با توجه به ذهن انسان توصیف کرد و درنهایت عنوان کرد ماشین، میتواند فکر کند. به لطف متفکران قدیم، هوش مصنوعی در دهه ۱۷۰۰ و پس از آن بیش از پیش مطرح شد. این اختراع ویژه، الهام بخش دانشمندان شد تا ایده خلق “مغز الکترونیک»” یا “هوش مصنوعی” را به جلو پیش ببرند.
گوگل ربات گوگل هوم را منتشر کرد که یک اسپیکر هوشمند است که از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار شخصی استفاده میکند تا به کاربران کمک کند کارهای خود را به خاطر بسپارند، قرار ملاقات خود را انجام دهند و به وسیله صوت، اطلاعاتی را جستجو کنند. وزیر صنعت و تجارت بینالمللی ژاپن ۸۵۰ میلیون دلار به پروژه نسل پنجم کامپیوتر اختصاص داد، که هدف آن، طراحی کامپیوترهایی بود که میتوانستند گفتگو کنند، به زبانهای مختلف ترجمه کنند، تصاویر را تفسیر کنند و استدلالی شبیه به استدلال انسان بیان کنند. ترسیم ماشینهای همهچیزدان شبیه به کامپیوتر در مقالات مشهور به شکل گستردهتری مطرح شد. فیلم علمی تخیلی “متروپلیس” به کارگردانی فریتز لانگ، دختری رباتی را نمایش میداد که از نظر فیزیکی قابل تمایز با انسانی شبیه به خودش، نبود. این فیلم یک ربات انساننما به نام C-3PO را نمایش میدهد که به صورت آدم ماشینی پروتکلی طراحی شده و سلیستر از هفت میلین شکل دیگر ارتباطات صحبت میکند. در ۱۹۷۹ یک لغزنده یا لولای مکانیکی که دوربین تلویزیون را از یک طرف به طرف دیگر تکان میداد توسط هانس موراوک، دانشجوی دکترای آن زمان، به این ربات افزوده شد. راجر شانک (نظریهپرداز هوش مصنوعی) و ماروین مینسکی (دانشمند شناختی) در انجمن پیشرفت هوش مصنوعی (AAAI) درباره زمستان هوش مصنوعی هشدار دادند.
بعضی از ویژگیهای آن شامل تکان دادن سر و دستان و تغییر حالات چهرهاش است. وسایل نقلیه خودکار: با وجود بعضی از نکات منفی که درباره وسایل نقلیه خودکار مختلف بیان میشود، میتوان فرض کرد فشار بیشتری برای خودکارسازی فرایند راندن از نقطه الف به نقطه ب و ذخیره مخارج مورد نظر برای استخدام نیروی انسانی، وجود داشته باشد. مایکروسافت یک ربات به نام کورتانا را منتشر کرد که نسخه مورد نظر آنها از دستیار مجازی مشابه ربات سیری در سیستم عامل ios است. پردازشگر زبان آلیبانا در مجموعه ۱۰۰۰۰۰ پرسش، نمره ۸۲.۴۴ را در برابر نمره ۸۲.۳۰ انسان دریافت کرد. استیودنت به عنوان اولین سنگ محک پردازش زبان طبیعی هوش مصنوعی شناخته میشود. استفاده از این کلمه پس از ۱۹۵۶ که ورکشاپ برگزار شد، به طور رسمی به مک کارتی نسبت داده میشود. شکستی نزدیک اما به هرحال شکست انسان محسوب میشود. اما هوش مصنوعی را تا درجهای بسیار بالا به نمایش گذاشتند. فیلم علمی تخیلی هوش مصنوعی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به نمایش درآمد. فیلم جنگ ستارگان به کارگردانی جورج لوکاس به نمایش درآمد. فیلم علمی تخیلی ربات به کارگردانی الکس پرویاز به نمایش درآمد. فیلم علمی تخیلی ادیسه فضایی ۲۰۰۱ به کارگردانی استنلی کوبریک به نمایش درآمد.
پرسش این کتاب درباره این بود که آیا ماشینها میتوانند فکر کنند یا سایت vector-robot خیر؟ به جای اینکه چنین تعریفی را به کار بگیریم، بهتر است پرسش دیگری مطرح کنیم که کاملا به آن مربوط است و … ساموئل عبارت یادگیری ماشینی را حین صحبت درباره برنامهنویسی کامپیوتری که بتواند بهتر از انسانی که آن را نوشته، شطرنج بازی کند، برای اولین بار استفاده کرد. هوش مصنوعی پردازش زبان آلیبانا (گروه فناوری چینی) در آزمون درک مطلب و خواندن استنفورد، هوشی بهتر از انسان دارد. این فیلم جامعهای آیندهنگر و کابوسآباد را نشان میدهد و دیوید را در این جامعه دنبال میکند که یک کودک انساننمای پیشرفته است که با احساسات شبه انسانی از جمله توانایی دوست داشتن، برنامهنویسی شده است. در هر حال همانطور که چت بات ها گفتگو کردند، از زبان انسانی منحرف شدند (برنامهنویسی شده به انگلیسی) و با زبان خودشان شروع به گفتگو کردند. جوزف ویزنبام دانشمند کامپیوتر، الیزا را طراحی کرد که یک برنامه تعاملی کامپیوتری است و میتواند به شکلی کارکردی، به زبان انگلیسی با یک انسان صحبت کند.
ایلان ماسک، استفان هاوکینگ و استیو وزنیاک از جمله ۳۰۰۰ نفری هستند که یک نامه سرگشاده را برای ممنوع کردن توسعه و استفاده از سلاحهای خودکار (برای اهداف جنگی) امضا کردند. سیری از واسطه کاربر زبان طبیعی برای استنتاج، مشاهده، پاسخ و توصیه کارهایی به کاربر انسانی خود، استفاده میکند. ممکن است این تعاریف به گونهای شکل گیرد که تا جایی که ممکن است استفاده عادی از این کلمات را نشان دهد، اما این دیدگاه خطرناکی است. دانیل بارو دانشمند کامپیوتر، استیودنت را ساخت که یک برنامه اولیه هوش مصنوعی است که به زبان لیسپ نوشته شد و مسئلههای جبر را حل کرد. تری ویناگراد استاد علوم کامپیوتر، SHRDLU را ساخت که یک برنامه کامپیوتری اولیه با زبان طبیعی است. سفرهای گالیور نوشته جاناتان سوئیفت از ابزاری به نام “موتور” نام برد که یکی از اولین اشارهها به فناوری مدرن و به ویژه کامپیوتر است. این مورد یکی از چالش برانگیزترین بخشها در تاریخچه هوش مصنوعی است. تاریخچه هوش مصنوعی به فلاسفه باستان برمیگردد که میاندیشیدند مصنوعی شدن، انسان ماشینی و سایر وسایل خودکار به نوعی وجود دارد یا میتواند وجود داشته باشد. این مورد یکی از جذابترین دستاوردها در تاریخچه هوش مصنوعی است.
کارل چاپک یک نمایشنامه نویس اهل چک در این سال نمایشنامه علمی تخیلی “رباتهای جهانی روسام” را منتشر کرد. کارکردهای بیکسبای شامل صوت است که در آن کاربر میتواند صحبت کرده و پرسشهایی بپرسد و درخواست توصیه و پیشنهاد کند. پروفسور سینتیا بریزیل، ربات کیسمت را طراحی کرد که میتوانست احساسات را با صورت خود تشخیص داده و شبیهسازی کند. اولین برنامهای که به شکل مستقل یاد گرفت چطور بازی کند. اگر معنای کلمات ماشین و فکر کردن به این صورت بررسی شود که استفاده از آنها تا چه حد رایج است، آنگاه به سختی میتوان این نتیجه را نادیده گرفت که معنا و پاسخ به سوال “ماشینها میتوانند فکر کنند؟ آزمایشگاه تحقیق هوش مصنوعی فیسبوک دو ایجنت گفتگو (چت بات) را آموزش داد تا با یکدیگر گفتگو کنند و یاد بگیرند چطور مذاکره کنند. هزاره جدید در راه بود و پس از اینکه ترس از Y2K از بین رفت، هوش مصنوعی به رشد خود ادامه داد. بنابراین میتوان انتظار داشت روند دهههای گذشته همچنان ادامه یابد و در سالهای بعد نیز شاهد پیشرفت هوش مصنوعی باشیم. گزارش وی سبب شد حمایت دولت انگلیس از تحقیقات هوش مصنوعی تا حد زیادی کاهش یابد.
Robot ربات رومبا را تولید کرد که یک جاروبرقی رباتیک خودگردان است که میتواند از موانع سر راهش عبور کند و همه جا را جارو کند. گاکوتنسوکو به معنی “یادگیری از قوانین طبیعت” است که نشان میدهد ذهن هوشمند مصنوعی ربات میتواند دانش را از مردم و طبیعت دریافت کند. این ربات انساننما میتوانست با مردم گفتگو کند، نت موسیقی بخواند و با یک ارگ الکترونیک، موسیقی بنوازد. این مثالی از هوش مصنوعی از طریق یک چت بات است که با مردم گفتگو میکند. همچنین او شبکههای بایزی را طراحی کرد که یک مدل گرافیکی احتمالی بود که مجموعه متغیرها و وابستههای آنها را از طریق گراف جهتدار غیرمدور (DAG) نشان میدهد. همچنین قدرت دید که در آن توانایی دیدن بیکسبای، از طریق یک اپ دوربین ساخته میشود و میتواند چیزی که کاربران میبینند را ببیند و خانه که در آن بیکسبای از اطلاعات اپلیکیشن استفاده میکند تا با کاربر، تعامل کند. جف دین و اندرو ان جی (محققان گوگل) یک شبکه عصبی بزرگ متشکل از ۱۶۰۰۰ پردازشگر را آموزش دادند تا تصاویر گربهها را (با وجود اینکه هیچ اطلاعات پیش زمینهای نداشت) با نشان دادن ۱۰ میلیون تصویر بینام از ویدئوهای یوتیوب، تشخیص دهند.