دکوراسیون داخلی فضاهای اداری

این افراد باید بتوانند در کنار یکدیگر فعالتهای خود را به نحو احسن انجام داده و در جهت اهداف سازمان حرکت کنند. بنابراین می توان گفت که محل کار خانه ی دوم آن ها به شمار می رود و همانطور که به چیدمان فضا و دکوراسیون داخلی منزل اهمیت می دهیم، بایستی به دکوراسیون فضای اداری نیز توجه کنیم تا یک فضای استاندارد و کاربر پسند را طراحی کنیم. اصطلاح “طراحی دفتر” نه تنها به جنبه های تزئینی و عملکردی یک فضای کار اشاره دارد، بلکه دکوراسیون و چیدمان صندلی و مبلمان شما باید متناسب با نوع شغل شما باشد. همانطور که اشاره کردیم، یک گوشه ساختمان به استراحت و صرف قهوه اختصاص داده شده. این دلبستگی به محیط و انتقال احساس امنیت از محیط به آنها در بهره وری نیروی انسانی برای شما بسیار موثر است و به صورت میانگین عملکرد شرکت را افزایش داده و اعتماد مشتریان را نیز جلب می کند.

به این ترتیب می­توانید در صورت لزوم رویدادها یا سایر اقدامات مهم آنها را حذف و مجدد برپا کنید. اگر بـه درستی طراحی شود، می تواند تأثیر فرهنگ سازمانی را بـه طور مؤثر افزایش دهد. تحقیقی در یک شرکت بیمه نشان داد که مبلمان ارگونومیک عملکرد کارکنان را بین 10 تا 15 درصد افزایش می دهد. خیلی از معماران و شرکتهای معماری بدون در نظر گرفتن نیازهای شما، مبلغی را جهت طراحی پروژهتان اعلام میکنند، مثلا به ازای هر متر مربع، 200 هزار تومان دریافت میکنند یا برای طراحی نما تعداد طبقات را معیار محاسبه قیمت طراحی میدانند اما سوالی که مطرح میشود این است که آیا مهم نیست شما سه وجه نما را میخواهید طراحی کنید و یا یک وجه؟ 1. رنگ اتاق کار اداری را اصولی انتخاب کنید. نتایج مطالعه نشان داد که 31 درصد از کارکنانی که از شغل خود راضی بودند، محیط کار جذابی داشتند. آمار انجمن مدیریت داده ها نشان می دهد که عدم حفظ حریم خصوصی(صوتی) در دفاتر با طرح باز می تواند بهره وری را تا 40 درصد کاهش داده و خطاها را تا 27 درصد افزایش دهد! بنابراین اگر دکوراسیون مناسبی در محیط کار شما طراحی شود که رضایتمندی کارمندان و کارکنان را نیز به همراه داشته باشد سبب میشود تا راندمان کاری هم افزایش چشمگیری داشته باشد.

مبلمان، سر و صدا، راحتی، روشنایی، دما و کیفیت هوا از جمله عواملی هستند که که بر بهره وری طراحی داخلی دفتر کار تأثیر میگذارند. دما و رطوبت بر میزان خستگی افراد در محل کار تاثیر می گذارد. دفتر کار به عنوان محیطی شناخته می شود که تنها زیبایی آن، ملاک نیست و باید در عین حال که با توجه به نوع کاربرد فضا، تمام وسایل مورد نیاز در دسترس کارمندان و کارکنان یک محیط باشد، دارای نظم و ترتیب و آرامش بخش نیز باشد تا راندمان کار در محیط اداری بالاتر برود. جایی است که راندمان کاری را بالا برده و باعث تولد ایده های بزرگ و نوآوری می شود. این بدان معناست که ارگونومی مبلمان اداری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا یک کارمند مجبور است همیشه در دفتر کار خود با آنها کار کند ، و اگر آنها راحت و کاربر پسند نباشد ، کارآیی آنها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. علت سرعت بالای فرسودگی یا علائم تخریب دکوراسیون در ساختمانهای اداری آن است که با توجه به حضور مشتریان و مراجعهکنندگان در این ساختمانها، رفت و آمد بیشتری نیز در پی دارد و از طرفی کارمندان، کارکنان یا پرسنل ادارات و شرکت ها، غالباً زمان بیشتری را در محل کار یا اداره خود به سر میبرند، در نتیجه سرعت استهلاک وسایل و تخریب آنها در اثر استفاده مکرر و طولانیتر در محیطهای اداری و تجاری، سریعتر خواهد بود و طی مدت کوتاهتری دکوراسیون داخلی آن شرکت یا سازمان نیاز به ترمیم و بازسازی خواهند داشت.

انتقال اطلاعات و کار گروهی راحت تر صورت میگیرد ولی در صورت نیاز کارمندان می توانند از فضای خصوصی تری نیز بهره ببرند. همراه با توسعه سریع صنعت، راه آهن و خدمات بانکی و ظهور شرکت های بازرگانی و تبلیغاتی، نیاز به دفاتر به نسبت افزایش یافته است. همچنین ، بهره وری را بین 28 تا 20 درصد افزایش می دهد. یک محیط کارِ این چنینی که به سبک معاصر طراحی شده، می تواند رسمیت و خشکی فضای اداری را درهم شکسته و از استرس مداوم پرسنل بکاهد. اما این طراح موفق شده با تقسیم بندی جسورانه فضا، ادغام اتاق ها، و آرایش متغیر، یک محیط کار شاداب و منحصر به فرد خلق کند.

اگر به دنبال این هستید که با اصول طراحی دکوراسیون دفتر کار آشنا شوید، در این بخش از مطالب طراحی دکوراسیون دفتر کار دکونیوز همراه باشید. دکوراسیون اداری کاربردی و کم هزینه: زمانی که هر روز وقت زیادی را در اداره می گذرانید، طبیعی است آنقدر فضا برایتان عادی و خسته کننده باشد که دیگر اهمیتی به دید مراجعه کنندگان نسبت به اداره یا شرکت خود نداشته باشید. کحل کاری که با توجه به ماهیت شغل و افرادی که قصد کار در آن دفتر را دارند، طراحی شده باشد بر سلامت روحی و میزان عملکرد کارکنان تاثیر مثبت داشته و در نتیجه شرکت را به منافع و اهداف خود نزدیک می کند.از طراحی داخلی دفتر کار می توان به عنوان هنر و علم درک رفتار افراد برای ایجاد فضاهای کاربردی در یک ساختمان اداری از طریق راه حل های خلاقانه و فنی یاد کرد.در ادامه به تجزیه و تحلیل عوامل و اصول طراحی داخلی دفتر کار میپردازیم. طراح داخلی کسی است که با طراحی کاربردی و فضاسازی در نقشه، بر اهداف طراحی تمرکز می کند. انجمن طراحان داخلی آمریکا (ASID ، 1999) مطالعه ای را انجام داده که نشان میدهد طراحی داخلی دفتر کار، یکی از سه عامل اصلی است که بر عملکرد و رضایت شغلی تأثیر می گذارد.

در طراحی داخلی اداری ، باید تمامی ریز فضاهای مرتبط به فضای اصلی را بشناسیم تا بتوانیم با در نظر گرفتن نیازها و خواسته های مرتبط ، فضای اصلی و فضاهای کوچک مرتبط به آن را ، به بهترین شکل طراحی کنیم . اتاقت مدیریت به علت اینکه افراد مهم و جلسات مهم در آن تشکیل می شود توجه ویژی که به این قسمت می شود باید با نهایت دقت وحساسیت کار اجرا شود. در مطالعات اخیر، روشنایی به عنوان یکی از اصلی ترین عامل موثر در طراحی داخلی دفتر کار یاد شده است. طراحی دفتر کار ، طراحی فضایی آرام و مناسب برای فضاهای اداری با در نظر داشتن استانداردها و رعایت اصول طراحی ، می تواند در روند بهبود و پیشرفت انجام فعالیت های افراد بسیار موثر باشد . سازمان بهداشت جهانی حداکثر دمای محل کار را 24 درجه سانتیگراد اعلام کرده است. این طراحی داخلی ساختمان اداری چند طبقه شامل اتاق های عمومی، محل نمایش، فضایی برای کسب تجربه، اتاق بحث و گفتمان کاری می باشد. ممکن است شما قصد داشته باشید اتاق یا فضایی را به کارتان اختصاص دهید. هر قسمت، حال و هوای مخصوص به خود طراحی داخلی دفتر اداری را دارد. سنگ مارمونایت ،ترکیب کورین و کوارتز است به همین دلیل هم خواص سنگ کورین و هم خواص سنگ کوارتز را دارا می باشد ، از طرفی به دلیل طرحها و برجستگی سطحی، ظاهری مشابه سنگهای طبیعی دارد .

این نوع تقسیم بندی، نشان دهنده اهمیت و گستردگی فعالیت شرکت بوده، و محیط را از یکنواختی نجات می دهد. از آنجایی که مهمترین بخش یک سازمان، مدیریت است؛ طراحی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. نخستین قسمت یک فضا که افراد را به محوطه اصلی هدایت می کند ورودی آن فضا می باشد ، که بسته به نوع کاربری فضا ، دارای طراحی های مختلف می باشد . با افزودن یک قفسه عمودی کتاب به فضای خود، سطح میز را تمیز و مرتب نگه دارید. در صورتی که فضای اتاق مدیریت این امکان را نمیدهد میتوانید از اتاقی که متصل به اتاق مدیریت است برای این موضوع استفاده کنید. سرویس بهداشتی این طراحی داخلی ساختمان اداری چند طبقه هم مانند بقیه اتاق ها، طراحی غیرعادی و عجیبی دارد. باتوجه به محیط کار خود و میزان فضایی که در اختیار دارید می توانید از گل های کوچکی مانند کاکتوس روی میز کارتان تا گل ها بزرگتری در گوشه اتاق استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد که طراحی خوب محل کار تأثیر مثبتی بر بهره وری کارکنان دارد. محل تردد پرسنل طبقه بالا، راهرویی است که دیوارش با روکش های چوبی طرح الماس پوشیده شده.

همه ما می دانیم که اتاق جلسه، جایی است که همه پرسنل در آن مضطرب می شوند. برخلاف اغلب اتاق های انتظار، این سالن اصلا مضطرب کننده نیست. در طراحی این قسمت بایستی دقت لازم صورت گیرد تا حریم فضای مراجعه کننده نسبت به بیرون حفظ شود . به گونه ای که اگر مشتریان زیادی به دفتر شما مراجعه می کنند باید مبلمان سبک و مدرن تهیه کنید. رابطهای عمیق و کاملاً مدیریت شده بین دفتر کار، کارمندان و مشتریان خود ایجاد کنید. پرده و فرش ها به منظور برقراری ارتباط و ایجاد یک طرح یکپارچه ازمایش کنید. همچنین گیاهان با تولید اکسیژن می توانند نقش یک تهویه مناسب را نیز برای شرکت ایفا کنند. اینجا، یک شرکت تولید محصولات طبیعی است. طراحان این پروژه، با استفاده از خطوط ساده و صاف، اتاق جلسه را به یک فضای آرامش بخش و ماورایی تبدیل کردند. طراحان، بار دیگر سنت ها را شکسته و از اجزای نامعمول استفاده کرده اند. طراحان، با ذکاوت تمام، این تورفتگی را با ساختار ساختمان ترکیب کرده و حفره ای ایجاد کردند که به افراد حس راحتی و آزادی می دهد.

صندلی های مدیریتی و کارمندی، صندلی های فوق العاده راحتی هستند که دارای چرخ بوده و دارای روکش های چرمی و جک تنظیم ارتفاع هم هستند و شما میتونید متناسب با رنگ فضای کاری خود، رنگ صندلی را انتخاب کنید تا فضای شیک تری را ایجاد کنید. اولین نکته در انتخاب مبلمان اداری، راحتی آن است. علاوه بر آن ممکن است افراد مهمی به این اتاق دعوت شوند بنابراین باید شیک و اداری طراحی شود. مانند اتاق های کارشناسی ، اتاق های جلسات ، اتاق های بایگانی ، اتاق خدمات ( در ارتباط با کار اداری ، محل دستگاه فتوکپی و …. به همین دلیل طراحان چند مدل دفتر و اتاق کار مختلف طراحی کردند تا فضا یکنواخت نشود. پس در حین چیدن پلان بهتر است، طرح به گونهای رقم بخورد که دیوارها و پارتیشنها در آینده از تابیدن نور کافی ممانعت نکرده تا فضای داخلی از نور محروم نشود. بنابراین طراحی داخلی اداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است . اگر دفتر کار شما به نور طبیعی دسترسی نداشته باشدلازم است به نور پردازی در طراحی دکوراسیون اداری و استفاده از نور مصنوعی اهمیت ویژه ای بدهید.

در این مقاله از هلدینگ ساختمانی سپنتا به بررسی اصول طراحی داخلی دفتر کار و نمونه های موفق در این زمینه پرداخته و همچنین سعی می کنیم به درک درستی از رابطه بین عملکرد کارکنان و محیط کاری برسیم. و سپس با توجه به انطباق پارتیشن با متراژ محیط ،محیط و رنگ آن با فضا ،اجرا صورت گیرد. این ساختمان منتظر طراحی بود که از آن یک فضای دلباز به وجود بیاورد. طراحی داخلی یک مجموعه اداری تاثیر خاصی بر روی جذب مشتری و جلسات رسمی که توسط شرکت برگزار میشود خواهد داشت. در ادامه توده ی حجم افزوده شده را خالی کرده و فضای موجود را به سه بخش (اداری، جلسات و غذا خوری) تقسیم بندی کردند. تیم معماران در این پروژه به واسطه طراحی نیم اشکوب ها در طبقات، ابعاد جدیدی را به این ساختمان اداری افزوده اند. ادارات و موسسات بسته به نوع فعالیتشان به اتاق هایی با ابعاد و مشخصات معین نیاز دارند .