هفته گذشته در StrictlyVC رویدادی در سانفرانسیسکو، با مامون حمید و ایلیا فوشمن، دو VC قدیمی صحبت کردیم. مسیرهای او برای اولین بار در دوران کودکی در فرانکفورت آلمان تلاقی کرد و حدود شش سال پیش برای راهاندازی مجدد شرکت سرمایهگذاری مخاطرهآمیز معروف Kleiner Perkins آورده شدند.
آنها ظاهراً مأموریت خود را برای بازگرداندن نام تجاری انجام داده اند. در میان شرطبندیهای کلاینر در سالهای اخیر: ریپلینگ، شرکت مدیریت نیروی کار که توسط کارآفرین سریالی پارکر کنراد تأسیس شد و در سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارزش داشت. Loom، یک شرکت پیامرسان ویدیویی که اخیراً توسط Atlassian به قیمت کمتر از 1 میلیارد دلار خریداری شده است. و Figma، شرکت ابزار طراحی که تقریباً توسط Adobe به مبلغ 20 میلیارد دلار خریداری شد – و فوشمن و حمید می گویند که اکنون با خوشحالی در حال ترسیم مسیر به عنوان یک شرکت مستقل است.
جای تعجب نیست که تیم Kleiner نیز به شدت بر روی سرمایه گذاری های هوش مصنوعی متکی است و این مواردی هستند که ما بیشترین زمان را صرف صحبت در مورد آنها کردیم. ویدئوی این بحث را می توانید در پایین صفحه مشاهده کنید. در همین حال، گزیدههایی از گفتگوی ما که برای طولانیتر شدن و وضوح کمی ویرایش شده است، در ادامه میآید.
آخرین باری که با هم حضوری نشستیم، چهار سال پیش بود، در یک رویداد قبلی StrictlyVC. در آن زمان، SoftBank بر مکالمه مسلط بود. از آن زمان، او عقب نشینی کرد. فکر می کنید چه تاثیری بر صنعت داشته است؟
IF: ما سه یا چهار سال سرمایهگذاری باورنکردنی در سرمایهگذاری مخاطرهآمیز به دست میآوریم، و این فقط SoftBank نیست – افراد زیادی هستند که صندوقهای رشد، صندوقهای متقاطع داشتهاند. و این هجوم سرمایه آثار متعددی داشت. اول، بسیاری از مشاغل بزرگ را ایجاد کرد. دوم، برخی از این شرکتها بیش از حد سرمایهگذاری شدهاند و برخی اکنون باید آنچه را که برایشان اتفاق میافتد، توجیه کنند. رویکرد مخالف ما زمانی که چهار سال پیش اینجا بودیم این بود که به اصول اولیه بازگردیم و عمدتاً روی مراحل اولیه (استارتآپها) تمرکز کنیم، جایی که گفتیم: “هی، ما فقط یک صندوق اولیه خواهیم داشت.” سرمایه خطرپذیر و بسیار تیم کوچک ما همیشه فکر می کردیم که این شرکت بسیار بیشتر از برخی از این بازیکنان بزرگ یک شرکت تخصصی است.
شرکت شما بزرگتر از آخرین ملاقات ما به نظر می رسد. شما اکنون سرمایه گذاران، متخصصان و مشاوران گارد قدیمی (در KP) از جمله بینگ گوردون و جان دوئر دارید.
MH: من فکر می کنم ما ممکن است در واقع کوچکتر از آخرین باری باشیم که ملاقات کردیم. فکر می کنم کل نیروی کار شرکت حدود 50 نفر باشد.
آیا «هوش مصنوعی همه چیز» چیزی را تغییر میدهد؟ آیا می توانید کارهای بیشتری را با کمتر انجام دهید یا واقعاً به افراد بیشتری نیاز دارید که تمام این محققان هوش مصنوعی را که برای راه اندازی شرکت های گوگل را ، می کنند دنبال کنند؟
MH: داشتن این موج جزر و مدی از نوآوری های تکنولوژیکی باورنکردنی است. من در سال 1987 به دره نقل مکان کردم، زمانی که در اواسط رونق اینترنت بودیم، و اینکه بتوانید دو بار در طول عمرتان رونق دیگری مانند این را تجربه کنید یک رویا به نظر می رسد. بنابراین فکر میکنم هیچ زمانی بهتر از امروز برای زنده بودن و سرمایهگذاری در استارتآپها وجود ندارد، زیرا به گفته شما، تغییر تدریجی در نحوه زندگی و زندگی و همچنین در نحوه کار ما ایجاد خواهد شد. زیرا تغییر تدریجی در عملکرد خود را به شکل بهرهوری نشان میدهد که همه ما از هوش مصنوعی به دست میآوریم، و فکر میکنم در حال حاضر شاهد آن در انواع کسبوکارهایی هستیم که از آنها حمایت میکنیم – چه در بخش حقوقی، چه در بخش بهداشت و چه برای توسعه دهندگان نرم افزار هوش مصنوعی واقعاً پردرآمدترین انواع کارمندان را تقویت می کند. آنها می توانند در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهند.
با توجه به همه این مهندسان هوش مصنوعی، آیا شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر به طور فعال با پیشنهادات سهام به این شرکت های بزرگ دسترسی پیدا می کنند؟ آیا تو این کار را انجام دادی؟
من فکر میکنم که قطعاً همینطور است، اما عامل کشش هوش مصنوعی – عامل شگفتانگیز – در واقع مردم را از این شرکتها بیرون رانده است. همانطور که این ابزارها مفیدتر می شوند و داده ها در دسترس تر می شوند، این فرصت ها بسیار واضح تر و در دسترس تر می شوند. مهمترین چیز برای ما، با اولین موج افرادی که سعی در راه اندازی این مشاغل داشتند، این بود که بفهمیم: آیا آنها واقعاً کسانی هستند که می دانند چگونه این کار را انجام دهند؟ ما به بنیانگذاران خود متکی هستیم تا (به این سؤالات کمک کنند). ما به دنبال آن شجره نامه هستیم، افرادی که می دانند این چیزها چگونه کار می کنند.
اگر به 10 سال گذشته در صنعت سرمایه گذاری نگاه کنید، این امواج وجود دارد که استعدادهای فنی به کمیاب ترین منبع تبدیل می شوند و ما اکنون شاهد آن هستیم.
شرکت های پرتفوی شما چگونه با این چالش استخدام کنار می آیند؟ متا، گوگل و OpenAI بسته های چند میلیون دلاری را برای حفظ این استعداد ارائه می دهند.
IF: ما شرکت هایی داریم که مانند هاروی در حال تغییر حرفه حقوقی هستند. ما شرکت هایی مانند Ambience داریم که مراقبت های بهداشتی را متحول می کنند. ما شرکت هایی مانند Viz داریم که تشخیص خودکار سکته مغزی و تشخیص پزشکی را انجام می دهند. این مأموریت قطعاً با افرادی که به این شرکت ها می پیوندند طنین انداز است. این یک عنصر عظیم است. ثانیاً، در حالی که شرکتهای پلتفرم در حال ایجاد زیرساختهای خارقالعاده زیادی هستند، اما وقتی وارد موارد استفاده در دنیای واقعی میشوید و وارد این جایگاهها میشوید که به مرور زمان بسیار مهم میشوند، متوجه میشوید که باید مدلها را بهخوبی تنظیم کنید و به طور بالقوه مدل های خود را بسازید و به طور بالقوه زیرساخت های خود را بسازید، و این به یک چالش فنی واقعا جالب تبدیل می شود که همچنین فوق العاده جذاب است.
از بیرون، درک اینکه چگونه این استارتآپها خندق میسازند دشوار است – یا اینکه چقدر این خندقها به سرعت همه چیز تغییر میکند، قوی هستند.
SI: بستگی به شرکت دارد. خندق ها و اندازه کلی بازار سخت ترین چیزهایی است که به عنوان یک سرمایه گذار درک می شود. اینها معمولاً چیزهایی هستند که بیشتر در مورد آنها اشتباه می کنید.
چیزی که ما در طول تاریخ یاد گرفته ایم این است که همیشه بزرگترین برندگان خود را دست کم می گیریم. شرکت هایی که بهترین عملکرد را دارند همیشه سریعتر رشد می کنند. آنها بیش از آنچه که کسی تصورش را بکند در حال ایجاد یا گسترش بازار خود هستند. بنابراین ما به دنبال چیزهای نامشهود خاصی هستیم که یکی از آنها جذب مشتری باورنکردنی است. به عنوان مثال، زمانی که محصول بخشی از استفاده روزانه شماست، جدا ، آن بسیار دشوار است.
واضح ترین بخش این شکاف این است که در چه مقدار از بازار هستید. بسیاری از شرکتهایی که پشتیبانی میکنیم، بهویژه در حوزه هوش مصنوعی، فضای مشکل قابل توجهی را اشغال میکنند که یک شرکت میتواند و باید مالک آن باشد. به عنوان مثال، Enterprise Assistant یک فضای بزرگ است و افرادی که ابتدا متوجه آن می شوند، کسانی هستند که سریع ترین حرکت را انجام می دهند. اگر به هوش مصنوعی نگاه کنید، مگر اینکه محصولی باورنکردنی بسازید که از قفسه ها خارج می شود، مانند موبایل، توزیع رایگان دریافت نمی کنید. هوش مصنوعی برای بهبود تجربه محصول به توزیع و داده نیاز دارد، بنابراین اولین کسی که یک دسته محصول را تعریف می کند، به نظر ما می تواند بسیار سریعتر از هر ، دیگری عمل کند.
چه تعداد ارائه مرتبط با هوش مصنوعی به صورت هفتگی یا ماهانه می بینید؟
م.ح: از نظر درصدی، من می گویم بیش از 80 درصد. راستش را بخواهید، اگر در سال 1996 یک کسب و کار راه اندازی کنید و در مورد اینترنت صحبت نکنید، دیوانه می شوید، درست است؟ در همین راستا، عدم ذکر یا استفاده از هوش مصنوعی یک فرصت از دست رفته خواهد بود.
و اگر بتوانیم آن را اینگونه بنامیم تا چه حد در این حوزه فعال هستید؟
MH: اگر به سال گذشته نگاه کنید، از سه ماهه اول تا سه ماهه سوم، کندترین سالی است که ما در 13، 14، 15 سال گذشته داشته ایم. دسامبر، به نوبه خود، ماه بسیار خوبی بود.
در همین زمان بود که شما با هوش مصنوعی Together معامله ای انجام دادید، معامله ای بسیار پر جنب و جوش. چرا مردم اینقدر مجذوب این شرکت هستند؟
IF: این یک پلت فرم و مجموعه ای از خدمات برای افرادی است که می خواهند مدل های خود را مدیریت کنند. این یک نوع شرط بندی متعامد در مقابل نوعی انحصار چندگانه (با محوریت OpenAI، مایکروسافت و گوگل) است که زیرساخت را فراهم می کند، اما شرکتی است با مشتریان باورنکردنی، رشد واقعاً قوی، و تیمی فوق العاده اسمی، و اعداد و ارقام صحبت می کنند. مجدداً، ما در حال ساخت آزمایشهای عمودی – در مراقبتهای بهداشتی، حقوق، نرمافزار، مهندسی، علم هستیم – و تنظیم دقیق و مدلسازی (اختصاصی) ممکن است برای برخی از این موارد استفاده لازم باشد، و این فرصت در واقع به این دلیل بسیار هیجانانگیز است.
میدانم که شما روی لپتاپهایی که توسط شخصی راهاندازی شده بود سرمایهگذاری کردهاید که باعث میشود سرمایهگذاران خطرپذیر آب دهان خود را بیرون بیاورند. بیشتر به ما بگویید!
MH: من مطمئن نیستم که بتوانم امروز بیشتر به شما بگویم. من فکر نمی کنم آنها این را دوست داشته باشند. دفعه بعد.
بر اساس آنچه می بینید، آیا فکر می کنید یک دستگاه پوشیدنی با هوش مصنوعی برنده خواهد شد؟ درست مثل اینکه ما یک تلفن همراه داریم، آیا فقط از یک دستگاه قابل حمل استفاده می کنیم؟
فکر میکنم همه ما به این فکر میکنیم که پلتفرم محاسباتی فراتر از تلفن همراه چیست. برخی از مردم حلقه های اورا می پوشند و برخی دیگر از Fitbits استفاده می کنند. من هوپ می پوشم اینها دستگاه های قابل حمل بسیار ابتدایی هستند. آنها آنقدر باهوش نیستند.
آنچه تمام تصورات ما را به خود جلب می کند این است که لپ تاپ بعدی که همه ما از آن استفاده می کنیم و شبیه یک تلفن همراه نیست چه خواهد بود. Rabbit وجود دارد، پین Humane AI وجود دارد و به زودی Vision Pro را خواهید دید. اتفاقات هیجان انگیزی در حال رخ دادن است. اما همانطور که میدانید، واداشتن مصرفکنندگان به اتخاذ یک قالب جدید و روش جدیدی برای انجام کارها بسیار دشوار است. این نیاز به طراحی باورنکردنی، محصولی کمهزینه و رابطهای زیبا دارد، و من فکر میکنم که ما از دیدن همه این موارد هیجانزده هستیم.
Figma که شما در سال 2018 دور سری B آن را رهبری کردید، ارزش خود را از 20 میلیارد دلاری که Adobe برای پرداخت آن برنامه ریزی کرده بود به 10 میلیارد دلار کاهش داد. او از اینجا به کجا می رود؟
MH: Figma یکی از آن شرکتهایی است که هر دهه فقط یک بار وارد بازار میشود، هم از نظر تیم، محصولی که ساختهاند، عشق به جامعه، درآمد و سودآوری. این رویای یک سرمایه گذار خطرپذیر است. بنابراین غم انگیز نیست که او مسیر خود را به طور مستقل ترسیم می کند. بسیار تلخ و شیرین بود که در سپتامبر 2022 کسب و کار را برای همه افراد حاضر در میز بفروشیم. بنابراین فکر می کنم ما نسبت به آینده بسیار خوشبین هستیم و این تجارت به عملکرد فوق العاده خوبی ادامه می دهد.
منبع: https://techcrunch.com/2024/02/03/mamoon-hamid-and-ilya-fushman-of-kleiner-perkins-more-than-80-of-pitches-now-involve-ai/