اگر پادکستهای زیادی گوش میدهید، ممکن است داستانهای خندهداری را به خاطر بیاورید و تعجب کنید… “صبر کنید، کی چیزی در مورد خوردن سیب زمینی سرخ کرده با سیریراچا گفته است؟” یا سوالات جدی تر برای جستجوی پاسخ ها، ابتدا باید پادکست را پیدا کنید و سپس رونوشت های آنها را جستجو کنید. Dexa در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی، یافتن پادکست ها را آسان تر کند.
این ابزار به شما امکان میدهد درباره یک پادکست سؤال بپرسید، مانند پادکست Huberman Lab اندرو هامبرمن در تصویر زیر، یا همه پادکستها را در پایگاه داده Dexa جستجو کنید – در حال حاضر بیش از 120 پادکست وجود دارد که تعداد بیشتری اضافه شده است. نتایج جستجو خلاصهای از پاسخ و همچنین اشارهگرهایی به پادکستهایی که در آن شرکتکننده در مورد موضوع بحث کرده است، به شما ارائه میدهد.
به عنوان مثال، می توانید سوالاتی مانند “بهترین راه برای خواب بیشتر چیست؟” » و پاسخ این سوال را در کتابخانه پادکست دکسا با پیوندهای دارای مهر زمانی به این مکالمات بیابید. همچنین میتوانید برای محدود ، نتایج جستجوی خود، پادکست خاصی را @منشن کنید.
وقتی از دکسا پرسیدم “مارک زاکربرگ در مورد Threads چه فکر می کند؟” او نتیجه گفتگوی خود را در برنامه لکس فریدمن در شبکه اجتماعی گزارش کرد. اما نتایجی را نیز به من نشان داد که میزبانان پادکست در مورد نظر مارک زاکربرگ در مورد Threads در یک پلتفرم دیگر صحبت می کردند.
همچنین می توانید این جستجوها و نتایج را از طریق پیوندها با دیگران به اشتراک بگذارید. در نتیجه، دکسا همچنین قادر است بخشی از محتوا را برای موتورهای جستجو مانند گوگل فهرست کند.
شرکت
Dexa توسط Riley Tomasek در سال 2023 راهاندازی شد که قبلاً اپلیکیشنی به نام Flight را تأسیس کرده بود که به کاربران اجازه میداد یادداشتها، تصاویر و ایدهها را در تابلوهای مختلف ثبت کنند و با یکدیگر همکاری کنند. این شرکت در سال 2021 توسط Figma خریداری شد.
توماسک گفت که او واقعا سالم است. او به عنوان بخشی از مرحله ساخت دانش، به پادکست Huberman Labs گوش داد. او می خواست مکمل پیشنهادی هوبرمن را مصرف کند اما دوز آن را فراموش کرد. بنابراین زمانی که متخصص مغز و اعصاب در مورد آن صحبت کرد شروع به تحقیق کرد و این روند طولانی شد.
«بعد از این تجربه، تصمیم گرفتم چیزی بسازم تا این کار را آسانتر کنم، زیرا نمیخواهم دوباره این روند را طی کنم. بنابراین من تمام قسمت ها را رونویسی کردم و از ابزارهایی مانند OpenAI و ادغام Whisper برای کارکرد جستجو استفاده کردم و آن را در X منتشر کردم.
پس از اینکه توماسک مقالهای در مورد ابزارهای خود منتشر کرد، هوبرمن آن را بازنشر کرد که باعث علاقه روزافزون پادکستها و شنوندگان به توسعه ابزارها شد. او گفت که بسیاری از پادکسترها در مورد افرادی که قادر به یافتن محتوای خاص نیستند صحبت می کنند.
این استارتاپ از تکنیک های نمایه سازی مختلف همراه با نمودار دانش افراد، قسمت ها و نمایش ها برای تقویت جستجوی خود استفاده می کند. توماسک گفت که این ابزار تقریباً 9 ماه پیش راه اندازی شد و بیش از یک میلیون پرسش را با 50000 نفر در هر ماه از سایت بازدید کرده است.
دکسا 6 میلیون دلار سرمایه اولیه به رهبری Abstract Ventures و The General Partnership با مشارکت Maple VC و Guillermo Rauch جمع آوری کرد. این شرکت در حال حاضر سه نفر در تیم خود دارد و اکنون قصد دارد مهندسان بیشتری را استخدام کند.
این شرکت در حال راه اندازی یک سایت بازطراحی شده و اعلام همکاری با Huberman Labs است که در آن تحقیقات Dexa در سایت پادکست ادغام خواهد شد. برای این کار، استارت آپ مدل خاصی را آموزش داده است: آن را به عنوان یک GPT در ChatGPT در نظر بگیرید.
طراحی جدید به کاربران این امکان را می دهد که بدون نیاز به ، پنجره، سؤالات بعدی بپرسند و مکالمه مرتبط را تماشا کنند.
نقشه راه آینده
رشد Dexa عمدتاً ارگانیک بوده است و پادکستها مردم را به سمت ابزار هدایت میکنند. او گفت که این روش هنوز هم محبوب است زیرا این شرکت با پادکست های محبوب کار می کند. بنابراین او در حال حاضر به دنبال سرمایه گذاری بر روی آگاهی نیست.
او گفت: “ما برای مدت کوتاهی تبلیغات در پادکست ها را امتحان کردیم و متوجه شدیم که تلاش های ما به رابطه ای ختم شد که محتوای آنها را نمایه کردیم، آن را به Dexa اضافه کردیم و آنها شروع به صحبت در مورد آن به صورت ارگانیک کردند.”
این شرکت در حال حاضر پولی به دست نمی آورد، اما با رشد خود، اشتراک ها و تبلیغات را به عنوان جریان های درآمدی می بیند.
دکسا همچنین قصد دارد یک برنامه تلفن همراه ایجاد کند که به آن امکان می دهد مصرف پادکست بیشتری را از طریق کلیپ های کوتاه افزایش دهد. علاوه بر این، این شرکت قصد دارد ایجاد حساب کاربری را معرفی کند تا کاربران بتوانند جستجوهای خود را ذخیره کنند.
فرصت ها و چالش ها
ابزارهای زیادی از جمله Riverside، Podcastle و MusixMatch وجود دارد که به پادکسترها در رونویسی کمک می کند. از نظر جستجو، Very Disco جدید تلاش می کند تا به نوعی پادکست های IMDB با اطلاعاتی مانند کتاب ها، افراد و برنامه های تلویزیونی ذکر شده در پادکست ها تبدیل شود.
مارکو پاگلیا، مدیر تولید MusixMatch، آنچه را که Dexa “UX دستیار محور” می نامد، نویدبخش می بیند. علاوه بر این، او معتقد است که می توان به مردم اجازه داد تا نظرات یک فرد خاص را از طریق پادکست دریافت کنند. اما دلیل اینکه او چنین جستجویی را در MusixMatch ایجاد نمی کند این است که معتقد است متن بهترین راه برای تعامل با LLM ها نیست.
من فکر می کنم تایپ ، روی گربه بهترین تجربه کاربری برای دستیاران نیست. در عوض، برای این مورد، من قویاً معتقدم که صدا آینده است.»
Ben Cmejla، شریک The General Partnership، معتقد است رویکرد دکسا در استفاده از بینش پدیدآورندگان برای تحقیق منحصر به فرد است.
موفقیت یا شکست یک پلت فرم به اعتمادی که با کاربران و شرکای محتوا ایجاد می کند بستگی دارد. رویکرد دکسا اعتماد را در اولویت قرار میدهد: اعتماد کاربران به اینکه پاسخ به سؤالات آنها از متخصصان انسانی میآید، و اعتماد شرکا به اینکه محتوای آنها نمایش داده میشود، نه فقط برای آموزش دادهها یا خلاصههای ناشناس استفاده شود.»
منبع: https://techcrunch.com/2024/02/05/dexa-aims-to-get-more-out-of-podcasts-with-ai-powered-search/