شرکت هواپیماسازی بوئینگ از خطوط هوایی در سراسر جهان خواسته است که هواپیما بسازند حداکثر 737 خود را برای پیچ های احتمالی شل در سیستم کنترل سکان بررسی کنید. بوئینگ گفت که بازرسی ها برای هر هواپیما حدود دو ساعت طول می کشد و تمام هواپیماهای جدید 737 MAX قبل از تحویل به مشتریان بازرسی خواهند شد. به دنبال این خبر سهام بوئینگ نیز کاهش یافت.
به گزارش CNBC، FAA گفت که یک اپراتور در حال انجام تعمیرات معمولی بر روی مکانیزمی در اتصال سکان کنترلی بود که متوجه شد یک پیچ با مهره گم شده بود. بوئینگ همچنین در یک هواپیمای تحویلنشده مهرهای پیدا کرد که به درستی سفت نشده بود.
بنابراین، بوئینگ در بیانیه ای اعلام کرد:
“مشکل شناسایی شده در هواپیمای خاص برطرف شده است، اما به دلیل احتیاط فراوان، به اپراتورها توصیه می شود هواپیمای 737 MAX خود را بازرسی کرده و هرگونه مشکل را به ما گزارش دهند.”
با پیدا شدن پیچهای شل، سهام بوئینگ سقوط میکند
بوئینگ پس از اعلام کشف این پیچ در معاملات بورس شرکت کرد بیش از 1 درصد کاهش یافته. اما بزرگترین مشتریان این شرکت یعنی یونایتد ایرلاینز و امریکن ایرلاینز اعلام کردند که بازرسی ها را کامل خواهند کرد و این مشکل تاثیری بر پروازهای این هواپیما نخواهد داشت. با این حال، شرکت هواپیمایی ساوت وست که عمدتاً از هواپیماهای 737 MAX استفاده می کند، هنوز در مورد این وضعیت اظهار نظری نکرده است.
این امر به مجموعه چالش هایی می افزاید که بوئینگ در سال های اخیر با آن روبرو بوده است. 737 MAX پس از دو تصادف مرگبار در سال های 2018 و 2019 که منجر به کشته شدن 346 نفر در اتیوپی و اندونزی شد، به مدت 20 ماه در سراسر جهان زمینگیر شده است. بوئینگ که هنوز در انتظار صدور گواهینامه برای مدل های کوچکتر 737 MAX 7 و مدل های بزرگتر MAX 10 خود است، تحت نظارت شدید مقامات و مردم است.
اگرچه این هواپیما در اواخر دسامبر 2020 دوباره مورد استفاده قرار گرفت، اما بوئینگ هنوز با مشکلات مختلفی از جمله عقب ماندگی و خسارت مالی مواجه است.
منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/loose-bolt-in-boeing-737-max