همروش در سال 1395 توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شد. این کسب و کار از سال 2017 در زیرساخت های ابری مبتنی بر Kubernetes تخصص داشته و یکی از پیشتازان ارائه این خدمات زیرساختی به شمار می رود. این شرکت میزبان بیش از 800 شرکت کوچک و بزرگ است. مدیر تیم محصول آن می گوید که بیش از 25 میلیون نفر در ماه از خدمات شرکت هایی که میزبان آنها هستند استفاده می کنند. شریک Alcomp 1403 سرویس پایگاه داده ابری مدیریت شده خود را به صورت عمومی معرفی کرده است. علیرضا احمدی، مدیر تیم محصول و امیرحسین لطیفی، مدیر تیم بانک اطلاعاتی در گفتگو با دیجیاتو خدماتی را به همین شکل برای کسب و کارها تشریح کردند.
“همان روش” بر روی لایه پلت فرم تمرکز می کند
احمدی درباره استراتژی همروش برای فعالیت در بازار خدمات ابری گفت: تمرکز همروش بر ارائه یک سرویس قابل اعتماد، مقیاس پذیر و ساده برای ما مهم است که بتوانیم خدمات قابل اعتمادی را بر اساس شرایط شبکه و زیرساخت ارائه کنیم آنها می توانند از محصولات ما در تمام مراحل تجاری خود استفاده کنند و نیازی به جابجایی به زیرساخت های مختلف ندارند، همچنین کاربر ما نیاز کمتری به استفاده از توان فنی زیرساخت در استفاده از پلتفرم دارد.
به گفته مدیر تیم محصول همروش، تمرکز کسب و کار بر روی ارائه خدمات در لایه پلتفرم و تا حدودی در لایه های زیرساخت مانند IaaS است. همروش می خواهد از فناوری Kubernetes برای جبران ناپایداری لایه سخت افزاری استفاده کند تا مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان بالایی را برای شرکت ها فراهم کند.
خدمات مشابه در بخش دولتی و خصوصی ارائه می شود. این سرویس در بسیاری از مراکز داده داخلی و خارجی ارائه شده است.
احمدی درباره خدمات ارائه شده در همروش افزود: سرویس اولیه ما سرویس انتشار است که کاربران می توانند از آن برای انتشار اپلیکیشن های خود در بستری امن و ساده استفاده کنند بدون درگیر شدن در عوارض
خدمات دیگری نیز برای دید، نظارت بر وضعیت، و خدمات یکپارچه سازی و تحویل مداوم (CICD) ارائه شده است. مثل «همگیت». به گفته احمدی، این سرویس یکی از بزرگترین مخازن رایگان در ایران است.
مدیر تیم محصول همروش در خصوص انتخاب فناوری Kubernetes به جای بستر ارائه شده گفت: در لایه زیرساخت، همیشه سطحی از ناپایداری در لایه های سخت افزاری یا شبکه وجود دارد، از طرف دیگر کاربر انتظار یک زیرساخت پایدار را دارد و می خواهد کمتر در مورد مقیاس پذیری نگران باشد، همانطور که تجارت او رشد می کند، Kubernetes این امکانات را برای کاربر آسان تر می کند.”
عرضه عمومی پایگاه داده مدیریت شده
علاوه بر این، سرویس پایگاه داده مدیریت شده که پنج سال پیش به طور انحصاری در اختیار برخی از کاربران همین روش قرار داشت، اکنون در دسترس عموم قرار گرفته و تمامی کاربران از طریق پنل کاربری می توانند آن را خریداری کنند. عرضه عمومی این محصول در ابتدای تبلیغات با تخفیف ویژه خواهد بود.
احمدی درباره این محصول توضیح داد: ایجاد و نگهداری یک پایگاه داده قابل اعتماد و مقیاسپذیر، کاری پیچیده و زمانبر است که نیاز به نیروی متخصص دارد، از آنجایی که پایگاه داده زیرساخت مهمترین برنامههای کاربردی در اینترنت است، اهمیت آن دوچندان شده است برای حل این نگرانی ها، ما تصمیم گرفتیم که پایگاه داده مدیریت شده را به صورت عمومی در دسترس کاربران خود قرار دهیم.”
ماهیت ابری این پایگاه داده، قابلیت اطمینان و مقیاس پذیری آن را برای کاربر تضمین می کند. مدیریت آن نیز مشکل راه اندازی و نگهداری آن را حل می کند.
در دسترس بودن بالا در همان پایگاه داده مدیریت شده
لطیفی درباره مزیت های پایگاه داده مدیریت شده می گوید: «مسائل متعددی در بحث پایگاه داده بسیار مهم است، به گونه ای که در لایه های مختلف مشکلاتی مانند در دسترس نبودن سرور وجود دارد خرابی در مرکز داده، باعث از بین رفتن پایگاه داده نشود. گره، گره پشتیبان، که همیشه با گره اصلی همگام است، به طور خودکار جایگزین گره اصلی می شود و پایگاه داده همیشه در دسترس خواهد بود.
در یک پایگاه داده ابری که به همین روش مدیریت می شود، همچنین امکان راه اندازی گره های پشتیبان در چندین مرکز داده مختلف وجود دارد تا پایگاه داده در دسترس باقی بماند حتی اگر یک مرکز داده در دسترس نباشد.
همانطور که مدیر تیم پایگاه داده می گوید، یکی دیگر از مزایای این محصول این است که پایگاه داده تنها با چند کلیک راه اندازی می شود. وی افزود: برای انتقال از پایگاه داده دیگر به همان پایگاه مدیریت شده، یک فرآیند خودکار ایجاد کرده ایم که از طریق آن پایگاه جدید به راحتی با داده های پایگاه قبلی همگام می شود.
اطمینان از یکپارچگی داده ها
لطیفی درباره راهکارهای متداول برای حفاظت از داده ها در پایگاه داده های ابری مدیریت شده، توضیح داد: راه حل هایی برای محافظت از داده ها اندیشیده ایم که یکی از آنها پشتیبان گیری منظم و خودکار است که هر 24 ساعت یکبار انجام می شود در زمان بازیابی» ویژگی، که به کاربر اجازه می دهد پایگاه داده را در یک نقطه زمانی خاص بازیابی کند.
پایگاه داده کاملاً مدیریت شده
وی افزود: همانطور که از نام بانک اطلاعاتی مدیریت شده پیداست، به طور کامل مدیریت می شود و مدیریت و نگهداری آن کاملاً بر عهده تیم متخصص است و به همین ترتیب، وضعیت سلامت پایگاه داده کاربران را به صورت 24 ساعته رصد می کنیم در صورت دریافت اخطار “در این صورت می توانیم دغدغه های زمانی و ذهنی کاربران را برطرف کنیم” اقدام لازم را انجام دهیم.
تجزیه و تحلیل و بهبود عملکرد پایگاه داده
ابزارهای تحلیل سلامت پایگاه داده، مصرف منابع و ابزارهای اضافی برای بهبود عملکرد پایگاه داده از دیگر ویژگی هایی است که برای این محصول در نظر گرفته شده است. مدیر تیم پایگاه داده همروش گفت: «یکی از رایج ترین مشکلاتی که باعث کندی پایگاه داده می شود، استفاده نادرست در لایه برنامه و کد است مشکل به دلیل کمبود منابع پایگاه داده است، اما پس از استفاده از این ابزارها متوجه می شوند که می توانند وضعیت پایگاه داده را با تغییر پرس و جوها بهبود بخشند.
اللطیفی در پایان گفت: ما یک فناوری اسکریپت نویسی به نام Rawfile-localpv ایجاد کرده ایم که زیرساختی را برای مدیریت فضای ذخیره سازی در پلتفرم Kubernetes فراهم می کند در نتیجه، ما بهترین خروجی را در لایه دیسک به دست آورده ایم.
منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/hamravesh-unveils-managed-database