چگونه تراکنش های بانکی را پیگیری کنیم؟

با افزایش حجم تراکنش های الکترونیکی، بسیاری از کاربران با سوالات مختلفی از جمله: “پرداخت من موفقیت آمیز بود؟”، “چرا مبلغ از حساب من کسر شد اما کالا به دستم نرسید؟” و “چگونه می توانم وضعیت تراکنش را پیگیری کنم؟” مواجه هستند و پاسخ به این سوالات و ارائه راهکارهای مناسب برای پیگیری تراکنش های بانکی بسیار مهم است.

خوشبختانه روش های مختلفی برای پیگیری تراکنش های بانکی وجود دارد. از جمله مراجعه حضوری به شعبه بانک، تماس با مرکز پشتیبانی بانک، استفاده از اپلیکیشن های موبایلی بانک و مراجعه به سامانه های رهگیری آنلاین.

در این مقاله از دیجیاتو به طور جامع روش های مختلف ردیابی تراکنش ها را بررسی کرده و راهنمایی های لازم را برای ردیابی انواع تراکنش ها از جمله تراکنش های ناموفق ارائه کردیم.

انواع روش های ردیابی تراکنش های بانکی

آیا تا به حال هنگام انجام تراکنش بانکی با مشکل مواجه شده اید؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید. بسیاری از کاربران سیستم های بانکی چه به صورت آنلاین و چه حضوری با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. اما خبر خوب این است که ردیابی این تراکنش ها بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

تراکنش های بانکی را پیگیری کنید

تمامی تراکنش های بانکی انجام شده از طریق شبکه شتاب یا شاپرک قابل رهگیری است. مهم نیست که تراکنش چگونه انجام می شود: کارت به کارت، دستگاه نقطه فروش، یا درگاه پرداخت آنلاین. شما یک کد رهگیری منحصر به فرد دریافت خواهید کرد و این کد کلید اصلی ردیابی تراکنش شما است.

سه راه اصلی برای ردیابی تراکنش های بانکی وجود دارد:

  • پیگیری حضوری: به شعبه بانک مراجعه کرده و اطلاعات تراکنش شامل کد رهگیری را ارائه دهید.
  • پیگیری تلفنی: با مرکز پشتیبانی بانک تماس بگیرید و اطلاعات لازم را ارائه دهید.
  • ردیابی آنلاین: از سیستم های بانکداری آنلاین یا سیستم های عمومی مانند سیستم Amdtech استفاده کنید.

از طریق این روش ها می توانید وضعیت تراکنش خود را زیر نظر داشته باشید و بروز هر مشکلی را رصد کنید. نگران نباشید و تراکنش های بانکی خود را با خیال راحت انجام دهید.

  نگاهی دقیق به طراحی Huawei Mate XT; تلفن همراه دو تاشو + فیلم

چگونه از شماره پیگیری استفاده کنیم؟

هر بار که به صورت آنلاین خرید می کنید، هزینه کالا را از طریق درگاه پرداخت پرداخت می کنید یا حتی یک تراکنش ساده کارت به کارت انجام می دهید، یک کد دیجیتالی ویژه به شما داده می شود. این کد که شماره پیگیری نامیده می شود، شناسه تراکنش مالی شماست.

شماره پیگیری تراکنش را استعلام کنید

این شماره جزئیات کامل تراکنش شما را در سیستم بانکی ثبت می کند و به شما امکان می دهد در صورت وجود مشکل یا سوال وضعیت پرداخت خود را پیگیری کنید. چه به صورت آنلاین کفش بخرید یا یک فاکتور بپردازید، شماره پیگیری به شما کمک می کند تا مطمئن شوید پرداخت شما به درستی ثبت شده است.

بسته به نوع تراکنش، تعداد ارقام شماره پیگیری متفاوت است. به عنوان مثال، شماره رهگیری دستگاه POS معمولاً 6 رقمی است و برای تراکنش های کارت بانکی در فروشگاه ها صادر می شود. شماره رهگیری پایا هاوالا شامل 20 رقم است و برای انتقال پول بین بانکی استفاده می شود. در تمام روش هایی که در زیر توضیح می دهیم، استفاده از شماره رهگیری می تواند به راحتی وضعیت تراکنش را به شما نشان دهد.

نحوه پیگیری تراکنش پایدار

انتقال پول با استفاده از سیستم مورد اعتماد یکی از محبوب ترین و مطمئن ترین روش های پرداخت است. اما گاهی اوقات ممکن است با تاخیر در واریز وجه یا مشکلات دیگری مواجه شوید. در این صورت چه باید کرد؟

برای پیگیری یک تراکنش معتبر، باید 24 ساعت پس از سفارش پرداخت منتظر بمانید. در صورت عدم واریز وجه می توانید به روش های زیر اقدام کنید:

  • شماره پیگیری را فراموش نکنید: پس از اتمام هر تراکنش یک شماره رهگیری منحصر به فرد در اختیار شما قرار می گیرد. این شماره کلید اصلی برای پیگیری وضعیت نقل و انتقالات شما است.
  • بانک مبدا یا مقصد: پس از دریافت شماره رهگیری، مبلغ دقیق حواله و اطلاعات حساب مبدأ و مقصد به شعبه بانک مبدا یا مقصد مراجعه و یا با شماره تلفن های مربوطه تماس بگیرید.
  • سیستم های اینترنتی برای بانک ها: بسیاری از بانک ها سیستم های الکترونیکی را در اختیار مشتریان خود قرار داده اند که به آنها امکان می دهد وضعیت نقل و انتقالات را به صورت الکترونیکی استعلام کنند.
  • اولویت با بانک اصلی: در صورت وجود مشکل، ابتدا با بانک صادرکننده تماس بگیرید تا انتقال وجه را ردیابی کنند. اگر مشخص شد که حواله توسط بانک صادرکننده ارسال شده است، با بانک مقصد تماس بگیرید تا دلیل تاخیر در پرداخت را جویا شوید.
  جمینی 10 به فضا پرتاب شد

تراکنش های بانکی یک مرد جوان را ردیابی کنید

ردیابی تراکنش پایدار

انتقال وجه از طریق سامانه بانکی شبا اگرچه سریع و آسان است اما گاهی با مشکلاتی همراه است. در برخی موارد مبلغ ارسالی به حساب مقصد واریز نمی شود و این مشکل افراد را آزار می دهد. در این مورد، پیگیری به موقع معامله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یکی از دلایل اصلی مشکلات در تراکنش های شیبا عدم واریز وجه به حساب مقصد علیرغم برداشت از حساب مبدا است. معمولا در صورت عدم واریز مبلغ به حساب مقصد، باید پس از 72 ساعت کاری پیگیری کنید.

روش های مختلفی برای پیگیری تراکنش های شبا وجود دارد که بسته به بانک مبدا و مقصد انتخاب می کنید.

  • بانک های مشابه: در صورت یکی بودن بانک مبدا و مقصد، ساده ترین راه تماس با مرکز پشتیبانی بانک یا مراجعه حضوری به شعبه است. کارشناسان بانک با ارائه شماره پیگیری تراکنش می توانند به سرعت وضعیت تراکنش را بررسی کنند.
  • بانک های مختلف: در صورت متفاوت بودن بانک مبدا و مقصد، علاوه بر مراجعه به شعبه بانک، می توانید از سامانه های رهگیری آنلاین مانند امدادشتاب (www.emdadshetab.cbi.ir) یا پست صوتی 29911 استفاده کنید.با وارد ، اطلاعات مورد نیاز از جمله شماره رهگیری ، می توان در مورد وضعیت تراکنش پرس و جو کرد.

ذخیره شماره پیگیری تراکنش و استعلام آن برای ردیابی بسیار مهم است. در صورت عدم واریز وجه پس از 72 ساعت کاری پیگیری کنید. با رعایت این نکات و استفاده از روش های مناسب می توانید به راحتی تراکنش های شبا خود را پیگیری کرده و مشکلات احتمالی را حل کنید.

ردیابی انتقال وجه از یک کارت به کارت دیگر

ردیابی انتقال وجه از یک کارت به کارت دیگر

مشکلات فنی در درگاه های پرداخت آنلاین و حجم بالای تراکنش ها به یکی از دلایل اصلی خطا در پرداخت های آنلاین تبدیل شده است. بسیاری از کاربران با مشکلاتی مانند تکمیل نشدن تراکنش، کسر شدن پول از حساب بدون واریز شدن به حساب مقصد یا دریافت پیام‌های خطای مختلف هنگام بررسی مواجه می‌شوند.

  ناسا مطالعات مربوط به ماموریت خود در مریخ را به شرکت های خصوصی برون سپاری می کند

خطاها و نقص فنی در برخی از درگاه های پرداخت از عوامل اصلی بروز خطا در تراکنش ها هستند. همچنین در زمان پیک خرید آنلاین، حجم بالای سفارشات می تواند باعث کندی سیستم و ایجاد خطا شود. قطعی اینترنت و مشکلات اتصال نیز می تواند بر روند پرداخت آنلاین تأثیر بگذارد.

در صورت وجود هرگونه مشکل در پرداخت، می توانید با استفاده از روش های زیر، پرداخت ها یا واریزها را به صورت آنلاین پیگیری کنید:

  • شماره پیگیری: در صورت دریافت شماره رهگیری پس از انجام تراکنش، می توانید با مراجعه به سامانه امدادشتاب (www.emdadshetab.cbi.ir) و یا با شماره تلفن 29911 وضعیت تراکنش خود را جویا شوید.
  • بانک مبدا: شما می توانید با مراجعه به شعبه بانک صادرکننده کارت و یا تماس با مرکز تماس بانک و اعلام شماره کارت، اطلاعات مربوط به تراکنش را به دست آورید.

خلاصه

هر تراکنش آنلاین یک هویت منحصر به فرد دارد که به عنوان کد رهگیری شناخته می شود. این کد مانند اثر انگشت، جزئیات کامل تراکنش را در سیستم بانکی ثبت می کند. بنابراین در صورت وجود هرگونه مشکل یا ابهامی در پرداخت های اینترنتی، این کد مهمترین سند برای پیگیری تراکنش بانکی و رفع مشکل می باشد.

برای استفاده از کد رهگیری می توانید از روش های مختلفی مانند مراجعه به شعبه بانک، تماس با مرکز پشتیبانی بانک و یا استفاده از سامانه های بانکی آنلاین استفاده کنید. به سادگی کد رهگیری را به کارشناس بدهید تا اطلاعات دقیق تری از تراکنش خود دریافت کنید.

وجوه منتقل شده از کارت به کارت به حساب مورد نظر نرسیده و به حساب من بازنگشته است. چگونه می توانم وجوه واریز شده را پیگیری کنم؟

در صورتی که تراکنش شما پس از 72 ساعت تکمیل نشد با شماره 29911 (امداد شاتب علامت گذاری کنید) تماس بگیرید و با ارائه شماره پیگیری پیگیری کنید.

از موبایل بانک خرید/پرداخت کردم، پول از حسابم برداشت شد و سرویس انجام نشد. چگونه می توانم ادامه دهم؟

اگر از طریق برنامه هایی مانند Upcharge خرید کرده اید، با بخش پشتیبانی آن برنامه تماس بگیرید و از آنها بخواهید وضعیت سپرده شما را بررسی کنند و جزئیات کامل تراکنش (تاریخ، زمان، شماره پیگیری دقیق) را ارائه دهند.

منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/how-to-track-bank-transactions