کاهش تولید خودرو در نیمه اول سال 2013 در سایه رکود بازار (نوامبر 2014)
انتشار: آبان 09، 1403
بروزرسانی: 07 اردیبهشت 1404

کاهش تولید خودرو در نیمه اول سال 2013 در سایه رکود بازار (نوامبر 2014)


با آغاز پاییز 1403 هجری قمری، بازار خودرو وارد دوره رکود شدید شد. قیمت خودرو نسبت به قبل کاهش یافت و قیمت برخی خودروها در بازار آزاد حتی کمتر از قیمت رسمی آنها بود. در حالی که آمارهای وزارت صنعت حکایت از کاهش تولید خودرو در کشور طی نیمه اول سال 1403 هجری قمری دارد. به عبارتی افراد کمی علاقه مند به خرید خودرو هستند و خودروسازان نیز علاقه چندانی به تولید محصولات ندارند.

آمار تولید خودروسازان در شش ماهه اول سال 1403 هجری شمسی توسط دفتر صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد. بر اساس این آمار، تولید خودرو در ایران طی نیمه اول سال ۱۴۰۳ هجری قمری نسبت به نیمه اول سال ۱۴۰۲ هجری قمری شاهد کاهش پنج درصدی بوده است. در این مدت خودروسازان 605546 نوع خودروی سواری و تجاری تولید کردند. در مدت مشابه سال گذشته یعنی نیمه اول سال 1402 هجری قمری این تعداد به 639948 واحد رسیده است. جزئیات تولید این خودرو را در جدول زیر مشاهده می کنید:

کاهش تولید خودرو در کشور در نیمه اول سال 1403 هجری قمری:

نوع محصولتولید 6 ماهه 1402تولید 6 ماهه 1403نرخ رشد
، سواری543.018516.848-5٪
کامیون کوچک75.83978.884+4٪
یک کامیون2.056901-56٪
مینی بوس و اتوبوس متوسط387243-37٪
اتوبوس402416+3٪
کامیون، وانت و تراکتور شما18.1928.254-54٪
کل تولید 6 ماهه 1403639.894605.546-5٪

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنیم، تولید خودروهای سواری نسبت به سال گذشته شاهد کاهش پنج درصدی بوده است. این کاهش معادل کاهش کل تولید خودرو در شش ماه گذشته است. از آنجایی که بخش بزرگی از تولید خودروسازان در ایران به مدل های سواری اختصاص دارد، کاهش تولید این خودروها بر کل تولید تأثیر می گذارد.

تنها بخش هایی که شاهد رشد در تولید خودرو بودند، کامیون ها و اتوبوس ها بودند. وانت ها خودروهای تجاری محسوب می شوند و مشمول الزامات قیمت گذاری اجباری نیستند. بنابراین تولید و عرضه وانت بار اغلب برای خودروسازان سودآور است. در نتیجه می توانند کامیون ها را به تعداد و به هر قیمتی که بخواهند بفروشند.

تولید خودرو

رشد بخش اتوبوسرانی را باید حاصل تلاش سرمایه گذاران در بخش خودرو و همچنین نهادهای دولتی بدانیم. پس از فرسودگی شدید ناوگان مسافربری درون و برون شهری، توجه بیشتری به تولید اتوبوس شد. شرکت های زیادی مانند ایران خودرو دیزل، سروش دیزل و نامک اکنون وارد عرصه تولید اتوبوس های درون شهری شده اند. این در حالی است که رشد 3 درصدی با توجه به تعداد اتوبوس های فرسوده در کشور با نقطه مطلوب فاصله دارد.



منبع: https://digiato.com/car-news/decrease-in-car-production-during-the-first-half-of-1403