هنگامی که جیمیل 20 سال پیش هفته آینده با یک بیانیه مطبوعاتی احمقانه راه اندازی شد، بسیاری فکر کردند که این یک فریب است. این سرویس وعده ذخیره سازی غول پیکر 1 گیگابایتی را داده بود، مقداری بیش از حد در سن 15 مگابایت اینباکس. در زمانی که بسیاری از صندوق های ورودی پول پرداخت می کردند، ادعا می کرد کاملا رایگان است. و سپس تاریخ وجود داشت: این سرویس در روز اول آوریل اعلام شد و به نوعی شوخی اشاره کرد.
اما به زودی، دعوتنامهها به نسخه بتای بسیار واقعی Gmail شروع به انتشار کردند – و این دعوتنامهها برای نوع خاصی از طرفداران فنآوری باهوش تبدیل شد. در دبیرستان ضعیف من، داشتن یکی سریعترین بلیط شما برای رفتن به میز بچهها بود. به یاد دارم که سعی کردم خودم یکی را پیدا کنم. نمیدانستم واقعاً به جیمیل نیاز دارم یا نه، اما همه همکلاسیهایم گفتند که جیمیل زندگی من را برای همیشه تغییر خواهد داد.
نوجوانان بدنام هستند، اما Gmail انقلابی در ایمیل ایجاد کرده است. قابلیتهای صندوق ورودی ما را دوباره اختراع کرده و به بخش مرکزی هویت آنلاین ما تبدیل شده است. این سرویس اکنون حدود 1.2 میلیارد کاربر یا حدود 1/7 از جمعیت جهان دارد و این روزها انجام هر کاری به صورت آنلاین عملاً ضروری است. اغلب به نظر می رسد که جیمیل همیشه آنجا بوده و خواهد بود.
اما 20 سال بعد، من کسی را نمی شناسم که در حال باز ، جیمیل باشد. مدیریت صندوق ورودی شما اغلب یک کار طاقت فرسا است و دیگر برنامه های پیام رسانی مانند Slack و WhatsApp اکنون بر نحوه برقراری ارتباط آنلاین ما غالب هستند. گاهی اوقات به نظر می رسد آنچه زمانی ابزار انقلابی بود کنار گذاشته شده است. آیا در 20 سال آینده، جیمیل همچنان به عنوان محوری در زندگی ما خواهد بود؟ یا این – و ایمیل – مربوط به گذشته خواهد بود؟
چیزی که بیشتر مردم در مورد راه اندازی جیمیل بیشتر به خاطر دارند، فضای ذخیره سازی رایگان است. چیزی که گوگل از آن جلوگیری می کند جستجو است.
ایلیا براون، معاون جیمیل در گوگل میگوید: «اگر به نوع پیشنهاد ارزشی فکر میکنید که جیمیل در زمان شروع ما به روی میز آورد، جستجوی فوقالعاده سریع بود. براون می گوید که مردم از مدیریت ایمیل خسته شده اند. هرزنامه همه جا بود و فضای ذخیره صندوق ورودی کوچک بود. دائما مجبور بودید ایمیل ها را حذف کنید تا فضا برای ایمیل های جدید باز شود. محدودیت فضای ذخیره سازی غول پیکر جیمیل این مشکل را حل کرد.
اما راهحل Gmail یک مشکل جدید را نیز ایجاد کرد: شما اکنون ایمیلهای زیادی دریافت میکردید. در اینجاست که قدرت جستجوی گوگل به میان می آید. اگر هرگز ایمیل ها را حذف نمی کنید، جستجوی سریع و قابل اعتماد ضروری است.
اگر هرگز ایمیل ها را حذف نمی کنید، جستجوی سریع و مطمئن ضروری است
گوگل با گذشت زمان فرمول Gmail را اصلاح کرده است. در سال 2008، گوگل مضامینی را معرفی کرد که صندوق ورودی جیمیل را بسیار زیباتر از رقبا کرد. (من و روباه کوچک چای خور از آن زمان با هم دوست بودیم.) اکنون 15 گیگابایت فضای ذخیره رایگان دریافت می کنید. Gmail در اواسط دهه 2000 به صورت تلفن همراه عرضه شد. و Google تغییرات کوچکتری مانند اضافه ، اولویت های ایمیل، پاسخ های هوشمند، کارت های خلاصه و دکمه یک کلیک برای لغو اشتراک آن خبرنامه انجام داد که مطمئناً ثبت نام خود را به خاطر نمی آورید.
حتی با وجود همه تغییرات، جیمیل تا حد زیادی یکسان به نظر می رسد. (با این حال، من تضمین می کنم که اگر به یک عکس قدیمی جیمیل نگاه کنید، از چگونگی آن متعجب خواهید شد دارد تغییر کرده است.) این ممکن است مربوط به این باشد که در سالهای میانی چقدر تغییرات مهم یا مخرب ایجاد شده است. در زمان راه اندازی، گوگل آزاد بود تا فرمول ایمیل را هر طور که می خواست تغییر دهد. چند دهه بعد، شرکت باید مراقب باشد که این کار را نکند پرکاربردترین سرویس پیام رسانی جهان را مختل کند.
ماریا فرناندز گواخاردو، مدیر ارشد و مدیر محصول Gmail میگوید: «چیزی که ما بسیار جدی میگیریم ایجاد چیزهایی است که (کاربران جیمیل) به آن نیاز دارند. با محصولی مانند Gmail، انتظارات زیادی برای قابلیت اطمینان وجود دارد. اگرچه گوگل میخواهد آزمایش کند، اما این شرکت باید در ارائه ویژگیهای جدید و توضیح تأثیر آنها بر محصول بسیار مراقب باشد.
شاید به همین دلیل است که گوگل در طول این سال ها تغییرات عمده کمی ایجاد کرده است. اگرچه ارتباطات آنلاین با DM ها، چت های گروهی و ابزارهای ایمیل شرکتی تسریع شده است، اما بیشتر این پیشرفت ها در اطراف یا خارج از Gmail اتفاق افتاده است. ایمیل هنوز جای خود را دارد، اما دیگر واقعاً وسیله اصلی ارتباط نیست. من قبلاً جیمیل را در مرورگرم باز نگه می داشتم تا از طریق Gchat با دوستان و همکارانم صحبت کنم. اکنون در Slack زندگی می کنم و جیمیلم را کنار گذاشته ام.
وقتی فضای ذخیرهسازی کافی داشته باشید که هرگز مجبور نباشید چیزی را حذف کنید، میتوانید بینهایت رکوردی از زندگی خود نگه دارید. بستهها، رسیدها، برنامههای سفر گذشته، پیامهای عزیزان، عکسها، قرار ملاقاتها، اسناد: فقط آنها را برچسب بزنید، بایگانی کنید و بعداً آنها را جستجو کنید.
بسیاری از این ها ، است، اما لحظات خاصی با آن مخلوط شده است. ایمیل نحوه ارتباط من با پدر و مادرم زمانی است که در بیست سالگی به خارج از کشور نقل مکان کردم. اکنون که آنها رفته اند، از داشتن سابقه ای از آن عشق در جیمیل خود سپاسگزارم. وقتی این ایمیل ها را جستجو می کنم، احساس می کنم دارم به گذشته سفر می کنم. من برنامه های قدیمی کارآموزی کالج را دیدم و رزومه قدیمی ام را به هم زدم. چند کارت الکترونیکی دیوانه کننده از دوستان دبیرستانی من وجود داشت. ترسناک ترین ایمیل جدایی از اولین دلشکستگی واقعی من. یک نقشه کامل نبرد بین دوستان برای شکست دادن Ticketmaster همیلتون بلیط ها چیزهای کوچکی که مرا به مکان دیگری از زندگی ام انتقال داد.
بیشتر این ارتباطات اکنون از طریق پیامک یا پیامک در رسانه های اجتماعی انجام می شود، یک شبکه ارتباطی غیرمتمرکز که قرار است بسیار یکبار مصرف تر باشد. جستجو در DM هایتان به اندازه صندوق ورودی شما آسان نیست. اگر میخواهید به پیامهای قدیمی دسترسی پیدا کنید، Slack از شما میخواهد که هزینه پرداخت کنید. پیمایش در دیامهای TikTok من برای یافتن ویدیوی ارسال شده توسط یک دوست خستهکننده است، اگر در چند روز گذشته اتفاق نیفتاده باشد. من اغلب احساس میکنم که نیاز دارم از چتهایی که میخواهم به خاطر بسپارم، اسکرینشات بگیرم، فقط برای این که در رول دوربینم گم شوند. ظرفیت بایگانی جیمیل هنوز هم بی نظیر است.
از آنجایی که Gmail برای ارتباطات روزمره بسیار کند شده است، ایمیل به کانال ارتباطی “رسمی” تبدیل شده است، مکانی برای چیزهایی که برای داشتن سوابق ملموس و قابل جستجو نیاز دارید. لذت را از آن می گیرد. من مجبور شدم یک آدرس ایمیل دکمه دار ایجاد کنم زیرا آدرس دبیرستان من خیلی شرم آور بود. والدین جدید اغلب برای نوزادان خود ایمیل می فرستند، هم برای دریافت آدرس و هم به عنوان نوعی کتاب دیجیتالی کودک.
جیمیل مانند پاسپورت اینترنت است
براون میگوید: «ما قطعاً تشخیص میدهیم که جیمیل تقریباً شبیه یک هویت است. تقریباً مانند این است که نماینده شما در دنیای بیرون است. چگونه میتوانیم هویت کاربران (جیمیل) را در طول زمان تغییر دهیم؟ ما یک هویت نداریم. راه حل هنوز، اما ما در مورد آن فکر می کنیم.
جیمیل مانند پاسپورت اینترنت است. هر بار که یک حساب کاربری جدید برای یک سایت یا سرویس ایجاد می کنم، به جیمیل من پیوند داده می شود. اغلب به عنوان یک نام کاربری نیز عمل می کند. جیمیل من دسترسی من به همه برنامهها، مراقبتهای بهداشتی، مالیاتها، حسابهای بانکی – کل زندگی دیجیتال من است. اگر در چیزی گیر کردم، به جیمیل خود می روم تا به آن بازگردم. شاید دیگر برای باز ، جیمیل هیجان زده نباشم، اما رمز عبور جیمیل من همچنان مهمترین رمز عبور در زندگی من است.
گاهی اوقات بیش از 100 خبرنامه و ایمیل بازاریابی را بیدار میکنم و میخواهم همه آنها را بسوزانم – با یک صندوق ورودی آرام و ناشناس شروع کنم. اما واقعیت این است که چیزهای زیادی برای از دست دادن وجود دارد. من در 10 سال چهار بار نقل مکان کرده ام، اما ایمیل من ثابت مانده است. هر روز دوستی دارم که حساب رسانههای اجتماعیاش را خراب میکند، اما هیچ، نمیایستد و اعلام نمیکند که ایمیل را کنار میگذارد. (آیا Slack و TikTok تا 20 سال آینده به بازار می آیند؟) تصور می کنم سردرد ایجاد یک ایمیل جدید، اجازه دادن به هر ، آن را بدانند، و مردمی که از شکاف ها می لغزند. شکی نیست که جیمیل دوام خواهد آورد. چیزی که کمتر از آن مطمئن هستم این است که رابطه من با او چگونه خواهد بود.
به نظر میرسد گوگل از این دوگانگی آگاه است و میگوید میخواهد ایمیلها را کمتر زحمت بکشد – تا بخشی از شادی اولیه را در صندوق ورودی بپاشد.
هیچ ، هرگز نمی ایستد و اعلام می کند که ایمیل را ، می کند
براون میگوید: «میخواهیم به لحظات لذتبخش متفاوتی فکر کنیم که همیشه با خود ایمیل مرتبط نیستند». “گاهی اوقات آنها چیزهایی هستند که مجبور نیستید انجام دهید یا چیزهایی هستند که به شما کمک می کنند کاری را سریعتر انجام دهید.”
به عنوان مثال، اگر به یکی از همکارانتان ایمیل میفرستید که درخواست قهوه میکند، ممکن است هوش مصنوعی Gmail توصیهای برای یک کافیشاپ محلی نشان دهد و آن را در تقویم Google شما قرار دهد. برای من، این مانند تبدیل جیمیل به یک دستیار شخصی یا کتابدار دیجیتال برای زندگی ام است. این هنوز هم نوعی مدیریت یک آرشیو بینهایت از زندگی من است، اما شاید ایمیل امروز دقیقاً همین باشد. شاید ما نتوانیم صندوق ورودی را دوباره اختراع کنیم – فقط برخورد با آن را کمتر وحشتناک کنیم.
اما واقعیت این است که صندوق ورودی ما بهم ریخته است زیرا زندگی نامرتب است. و در حالی که ویژگیهای تکراری جدید Gmail ممکن است به اندازه آیندهای که در آن موشکها به مریخ میروند و ابزارهای هوش مصنوعی درخشان جایگزین گوشیهای هوشمند شما میشوند، جالب نباشد، اما آنها تعهدی را به فناوری ارائه میدهند که برای دههها در قلب زندگی آنلاین ما بوده است.
جیمیل 20 ساله است و به احتمال زیاد تا 20 سال دیگر نیز وجود خواهد داشت.
منبع: https://www.theverge.com/24113616/gmail-email-20-years-old-internet