5 هواپیما با سقف پرواز استاندارد

چیزی که معمولاً در مورد هواپیماهای نظامی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد سرعت آنها است. چرا نباید تحت تاثیر قرار بگیری؟ اینها ماشین‌های ساخته دست بشر هستند که سریع‌تر از سرعت صوت حرکت می‌کنند و دیوار صوتی را می‌شکنند – و انسانی در کابین خلبان نشسته است که در برابر نیروی J که چنین سرعتی ایجاد می‌کند مقاومت می‌کند. اما حداکثر ارتفاعی که هواپیما می تواند به آن برسد قابل توجه است و فرصت های منحصر به فردی را برای خلبانان و محققان فراهم می کند. خطوط هوایی تجاری معمولا بین 31000 تا 42000 فوت پرواز می کنند، اما این اعداد با ارتفاع برخی از جت های جنگنده قابل مقایسه نیست.

پرواز در ارتفاعات مزیت های خود را دارد. ارتفاع زیاد به حسگرها دید وسیعی از هدف را برای خلبانان می دهد و به آنها اجازه می دهد تا بالاتر از شرایط آب و هوایی نامساعد پرواز کنند و می توان در این ارتفاعات مطالعات ویژه ای برای علم انجام داد.

همه هواپیماهای ذکر شده در زیر در خدمت نیستند، اما برخی از آنها با وجود سنشان همچنان در حال پرواز هستند. قبل از اینکه بپرسید چرا رکوردشکنی پرواز هواپیمای آزمایشی X-15 توسط رابرت وایت تا ارتفاع 314688 فوتی در سال 1962 در این مقاله ذکر نشده است، باید توجه داشت که این هواپیما از نظر فنی یک موشک و آزمایشی است. هواپیماهای ارائه شده توسط ما به طور فعال توسط نیروهای مسلح یک کشور در برخی ظرفیت ها مورد استفاده قرار گرفته است.

5 هواپیما با سقف پرواز استاندارد

داسو میراژ اف 1 بالاتر از اف-22 و اف-35 پرواز می کند

Dassault Aviation یک شرکت هواپیمایی فرانسوی است که به دلیل ساخت هواپیماهای جنگنده پرکاربرد مانند Rafale برای کشورهای سراسر جهان شناخته شده است. جنگنده Dassault Mirage F1 با تغییراتی در طراحی های معمول این شرکت همراه بود. برای شروع، برخلاف Mirage III با بال دلتا، که میراژ F-1 برای جایگزینی آن طراحی شده بود، F1 دارای طراحی بال گسترده است که بال ها بالاتر از بدنه قرار گرفته اند. این طراحی به هواپیما با سرعت کمتری نسبت به طرح بال سه گانه کمک می کند.

میراژ F1 اولین پرواز خود را در سال 1964 انجام داد، اما تا سال 1974 وارد خدمات نیروی هوایی فرانسه نشد. این هواپیما توسط یک موتور توربوپراپ Snecma Atar 9K-50 که قادر به تولید تقریباً 16000 پوند نیروی رانش بود، نیرو می گرفت. حداکثر سرعت آن به بیش از 2 ماخ می رسد.

  راهنمای جامع خرید کامپیوتر و سیستم گیمینگ ارزان قیمت (آذر ۱۴۰۲)

میراژ اف 1 می تواند به حداکثر ارتفاع 60700 پایی برسد که می تواند برای یک جت جنگنده در تمام شرایط آب و هوایی مفید باشد. این پرواز مهم است زیرا هر دو هواپیمای آمریکایی جنگنده های نسل پنجم هستند در حالی که میراژ F1 یک جنگنده نسل چهارم است. در حالی که سقف پرواز یک هواپیما معیاری برای ارزش کلی آن نیست، جالب است که هواپیماهای قدیمی می توانند بالاتر از اکثر هواپیماهای پیشرفته مدرن پرواز کنند. نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد که هر دو هواپیمای نسل پنجم دارای سقف پروازی بیش از 50000 فوت هستند. سقف پرواز دقیق این هواپیماها ممکن است به دلایل امنیتی توسط نیروی هوایی درج نشده باشد، اما آنچه ذکر شده معمولا بالاترین سقفی است که هواپیما می تواند با خیال راحت پرواز کند.

5 هواپیما با سقف پرواز استاندارد

U-2 Dragon Lady سابقه ای طولانی در قابلیت اطمینان دارد

بخش Skunk Works لاکهید مارتین به طور مخفیانه هواپیمای جاسوسی U-2 را در دهه 1950 توسعه داد و اولین پرواز آن در سال 1955 انجام شد. اگرچه این هواپیما مخفیانه ساخته شد، اما در نهایت تبدیل به معروف ترین هواپیمای جاسوسی بلند پرواز در تاریخ شد. در سال 1960، زمانی که خلبان فرانسیس گری پاورز در یکی از هواپیماها بر فراز اتحاد جماهیر شوروی سرنگون شد و جلسه برنامه ریزی شده بین دیپلمات های آمریکایی و شوروی لغو شد.

U2 مورد علاقه CIA و USAF بود. حتی نیروی دریایی ایالات متحده می خواست از بانوی اژدها استفاده کند و یکی را برای فرود بر روی یک ناو هواپیمابر دریافت کرد. این هواپیمای جاسوسی به طور مداوم قابلیت اطمینان خود را ثابت کرده است و نیروی هوایی برای نزدیک به هفت دهه همیشه دلیلی برای پرواز U-2 پیدا کرده است، از جمله استفاده از آن در عراق و افغانستان برای شناسایی علائم مین و بمب های کنار جاده ای. این عمر طولانی برای هواپیمایی که انتظار نمی رفت بیش از دو سال دوام بیاورد، چشمگیر است. اکنون انتظار می رود که The Dragon Lady در سال 2026 بازنشسته شود.

به عنوان یک هواپیمای جاسوسی که نیاز به پرواز بر فراز قلمرو متخاصم داشت بدون اینکه شناسایی شود، U-2 باید مرتباً بالای 70000 پا پرواز می کرد. ناسا علاوه بر عملیات نظامی خود، از هواپیماهای تغییر یافته U-2 نیز برای مطالعه جو زمین استفاده می کند. بانوی اژدها با مطالعه اتمسفر غریبه نیست زیرا در ابتدا توسط سیا در طول جنگ سرد برای نظارت بر جو بالای زمین برای شواهد آزمایش سلاح های هسته ای استفاده می شد.

  Best instant cameras for 2024
5 هواپیما با سقف پرواز استاندارد

MiG-31 دارای بالاترین سقف پرواز در بین هواپیماهای جنگنده است

MiG-31 Foxhound یک جنگنده است که از جنگنده جت MiG-25 Foxbat مشتق شده است، اما با سیستم اویونیک دیجیتال بهبود یافته است. این رهگیر از دهه 1970 در نیروی هوایی روسیه و قزاقستان در خدمت بوده است. برای رفع بسیاری از کاستی های فاکس بت، MiG-31 به دو موتور توربوفن Solovyev D-30F6 کارآمد با ضریب بای پس کم مجهز شد. هر موتور می تواند 21000 پوند رانش خشک تولید کند. در همین حال، با پس سوز، خروجی رانش به ازای هر موتور به بیش از 34000 پوند فوت افزایش یافت. ورود فاکس هاوند به محدوده سرعت 3.2 ماخ در دسترس بود. با این حال، انجام این کار برای خلبانان کاملاً ایمن نیست، بنابراین 2.83 ماخ حداکثر سرعت توصیه شده برای این جنگنده است.

با این حال، در مورد ارتفاع، این جنگنده می تواند تقریباً به همان ارتفاع SR-71 Blackbird ساخت ایالات متحده برسد و به 82000 پا برسد، در حالی که سرعت صعود آن به 288 متر در ثانیه می رسد. در ژوئیه 2020، روسیه برنامه ای را برای نوسازی و افزایش عمر مفید میگ-31 آغاز کرد، جنگنده ای که هنوز در نیروی هوایی این کشور پرواز می کند و روسیه در طول جنگ خود با اوکراین به شدت به آن متکی بود. در حال حاضر اوکراین هواپیمای جنگنده ای ندارد که بتواند با سرعت و سقف پرواز فوکس هاوند رقابت کند. بنابراین، در حالی که اوکراین توانسته در دریا در برابر کشتی های جنگی روسیه عملکرد خوبی داشته باشد، اما آمادگی خوبی برای نبرد هوایی ندارد.

5 هواپیما با سقف پرواز استاندارد

تعداد کمی از هواپیماها می توانند با SR-71 Blackbird رقابت کنند

تعداد کمی از هواپیماها می توانند به ارتفاع پروازی SR-71 Blackbird برسند و بسیار پایین تر از آن چیزی است که شما انتظار دارید. دو موتور توربوجت پرت اند ویتنی J58 آن که هر کدام 32500 پوند نیروی رانش تولید می‌کردند، نه تنها به هواپیمای جاسوسی اجازه دادند با سرعت 3540 کیلومتر در ساعت حرکت کند و SR-71 Blackbird را به سریع‌ترین هواپیمای ساخته‌شده تبدیل کرد، بلکه پرواز آن را نیز افزایش داد. ارتفاع به بیش از 85000 پا. از این ارتفاع، پرنده سیاه می تواند حدود 100000 مایل مربع در ساعت را بررسی کند. اگرچه بلک برد یک هواپیمای جاسوسی عالی بود، اما به اندازه U-2 کارآمد نبود و سالانه بین 200 تا 300 میلیون دلار برای دولت آمریکا هزینه داشت.

  یک نوار کاست و یک چک با امضای استیو جابز به حراج گذاشته شده است

پرواز در ارتفاع 85000 پایی نیز مشکلات زیادی را برای طراحان لاکهید ایجاد کرد. در حالی که دمای اطراف هواپیما در این ارتفاع منفی 60 درجه سانتیگراد بود، پرواز با این سرعت نیز به این معنی بود که گرمای شدید مشکل ایجاد می کند. برای حل این مشکل، Skunk Works مجبور شد بدنه هواپیما را عمدتاً از تیتانیوم بسازد و شکنندگی این فلز مشکلات خاص خود را ایجاد کرد. این هواپیما همچنین به سیستم پشتیبانی حیاتی تخصصی و لباس فضایی برای خلبانان نیاز دارد.

اگرچه نیروی هوایی SR-71 را در دهه 1990 بازنشسته کرد، ناسا تا سال 1999 به استفاده از آن ادامه داد زیرا توانایی آن برای صعود به ارتفاع 85000 پا و پرواز با سرعت سه برابر صوت فرصت های تحقیقاتی منحصر به فردی را فراهم می کند.

5 هواپیما با سقف پرواز استاندارد

میگ-25 رکورد جهانی ارتفاع را در اختیار دارد

SR-71 Blackbird مشهورترین هواپیمایی است که به ارتفاعات پروازی قابل توجهی دست یافته است، اما رکوردی در این زمینه ندارد. این عنوان برای Mikoyan-Gurevich (MiG)-25 Foxbat، یک جنگنده مافوق صوت که توسط اتحاد جماهیر شوروی برای شناسایی نیز استفاده می شود، محفوظ است. البته نه هر MiG-25 خارج از خط مونتاژ، این جت جنگنده می تواند به سقف پرواز 79000 فوت و سرعت 2.83 ماخ برسد. با این حال، در همان سالی که فرانچایز “جنگ ستارگان” آغاز شد، خلبان آزمایشی و “قهرمان اتحاد جماهیر شوروی” الکساندر واسیلیویچ فدوتوف به کابین خلبان یک MiG-25RB اصلاح شده صعود کرد و آن را به ارتفاع 123523 فوتی برد. برای درک بهتر این عدد باید بدانید که این ارتفاع معادل 37.6 کیلومتر است. قله اورست تنها 29032 فوت (8.85 کیلومتر) ارتفاع دارد.

اما این یک نسخه آزمایشی از فاکس بت بود که از موتورهای R15BF2-300 به جای موتورهای توربوجت تک محور R-15B-300 استفاده می کرد. طبق رکوردهای جهانی گینس، “این ارتفاع در طی یک صعود تقریبا عمودی به دست آمد.” با این حال، فاکس بات معمولی به اندازه کافی قابل اعتماد نبود که بتواند به سقف پرواز معمولی برسد و فقط برای چند دقیقه بدون موشک می توانست این کار را انجام دهد. در حالی که MiG-25RB در زمان ثبت این رکورد یک هواپیمای آزمایشی بود، توسط اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک بمب افکن تاکتیکی استفاده شد.

منبع: https://digiato.com/articles/highest-flying-military-jets