وقتی در ماه مه در سمپوزیوم MIT Sloan CIO شرکت کردم، فکر کردم که وقتی به صحبتهای مدیران ارشد اطلاعات درباره آخرین فناوریها – در این مورد، هوش مصنوعی مولد – گوش میدهم، به یاد زمان دیگری در همان سمپوزیوم در حوالی سال 2010 افتادم، جایی که بحث همه چیز بود. در مورد ابر
قابل توجه است که نگرانیهای مربوط به هوش مصنوعی چقدر شبیه به نگرانیهایی بود که در تمام آن سالها پیش درباره ابر نوپا شنیده بودم: شرکتها نگران حاکمیت (بررسی)، امنیت (بررسی) و استفاده مسئولانه از فناوری جدید (چک) بودند.
اما سال 2010 درست در آستانه مصرفی سازی فناوری اطلاعات بود، جایی که کارمندان به دنبال تجربه ای مشابه کار در خانه بودند. به زودی، آنها به “سایه IT” متوسل شدند تا خودشان این راه حل ها را پیدا کنند که IT به آنها به طور پیش فرض نه گفت. برای کارمندان بسیار آسان بود که از عهده خودشان برآیند مگر اینکه همه چیز کاملاً گیر کند.
امروزه، CIOها تشخیص می دهند که اگر از هوش مصنوعی مولد منصرف شوند، کارمندان احتمالا راهی برای استفاده از این ابزارها در هر حال پیدا خواهند کرد. نگرانیهای قانونی زیادی در مورد این فناوری وجود دارد، مانند توهم یا مالکیت معنوی، اما نگرانیهایی را در مورد امنیت، انطباق و کنترل، بهویژه در مورد دادههایی که شرکتهای بزرگ به آن نیاز دارند و نیاز دارند، ایجاد میکند.
اما مدیران ارشد فناوری اطلاعاتی که در کنفرانس سخنرانی می کردند، بسیار واقع بینانه تر از 15 سال پیش بودند، حتی اگر نگرانی های مشابهی داشتند.
آکیرا بل، مدیر ارشد فناوری Mathematica، در طی پنلی با عنوان «حفظ مزیت رقابتی در عصر هوش مصنوعی» گفت: «میدانید، همه چیز در دسترس و دموکراتیک است.»
فکر میکنم یکی دیگر امروز صبح گفته بود، میدانی، ما نمیتوانیم این لحظه را کنترل کنیم. ما نمیتوانیم و نمیخواهیم «عاملهای نه» باشیم و به همه بگوییم که چه کاری میتوانند یا نمیتوانند انجام دهند، اما کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که مطمئن شویم مردم مسئولیتی را که به عنوان بازیگر و استفادهکننده از این ابزار دارند، درک میکنند. »
امروزه، بل به جای نه گفتن، استفاده مسئولانه از فناوری را تشویق می کند و به دنبال راه هایی برای بهبود تجربه مشتریانش با هوش مصنوعی است. “بنابراین، این در مورد حکومت است، اطمینان از آماده بودن داده های ما برای استفاده، اطمینان از اینکه مردم ما بهترین شیوه هایی را که هنگام استفاده از آنها وجود دارد، درک می کنند. »
او گفت که بخش دوم واقعاً به این فکر میکند که چگونه آنها از هوش مصنوعی مولد برای تقویت قابلیتهای اصلی خود استفاده میکنند و چگونه ممکن است از آن برای ایجاد، تقویت یا اصلاح خدمات موجود برای مشتریان خود استفاده کنند.
بل افزود که مؤلفه امنیتی نیز باید در نظر گرفته شود، زیرا همه این عناصر مهم هستند. سازمان آنها می تواند راهنمایی هایی در مورد نحوه استفاده از این ابزارها به روشی مطابق با ارزش های شرکت بدون مسدود ، دسترسی ارائه دهد.
Angelica Tritzo، CIO GE Vernova، یک شرکت تابعه جدید جنرال الکتریک که متخصص در انرژی های جایگزین است، رویکردی عمدی را برای پیاده سازی هوش مصنوعی مولد اتخاذ می کند. ما تعدادی پروژه آزمایشی در مراحل مختلف بلوغ داریم. مانند بسیاری دیگر، ما احتمالاً پتانسیل را به طور کامل درک نمی کنیم، بنابراین هزینه و منافع همیشه کاملاً در یک راستا نیستند. ما در حال یافتن راه خود با تمام تکههای فناوری هستیم، چقدر باید با دیگران شریک شویم و چقدر باید این کار را خودمان انجام دهیم. » اما این فرآیند به او کمک می کند تا بفهمد چه چیزی کار می کند و چه چیزی خوب نیست و چگونه باید ادامه دهد و در عین حال به کارمندان کمک می کند تا با این فرآیند آشنا شوند.
کریس بیدی، مدیر ارشد اطلاعات دیجیتال در ServiceNow، گفت که همه چیز در سال های آینده تغییر خواهد کرد زیرا کارمندان شروع به درخواست دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی می کنند. از منظر استعداد، از آنجایی که سازمانها به دنبال حفظ استعداد هستند، که موضوعی داغ است، صرف نظر از نقش، مردم میخواهند استعدادشان باقی بماند. من فکر می کنم غیرقابل تصور خواهد بود که از کارمندان شرکت خود بخواهید بدون GenAI کارهای خود را انجام دهند. علاوه بر این، او معتقد است که استعدادها شروع به تقاضای آن خواهند کرد و متعجب است که چرا می خواهید آنها کار را به صورت دستی انجام دهند.
برای این منظور، Bedi میگوید که شرکت او متعهد است به کارکنان خود در مورد هوش مصنوعی آموزش دهد و نیروی کار ماهر در آن ایجاد کند، زیرا مردم لزوماً بدون راهنمایی نمیتوانند بهترین استفاده از این فناوری را درک کنند.
او گفت: «ما مسیرهای یادگیری ایجاد کردیم، به طوری که همه افراد شرکت آموزش AI 101 را تکمیل کرده اند. او گفت: «ما این برنامه را ایجاد کردیم و سطوح 201 و 301 را انتخاب کردیم، زیرا میدانیم که آینده متعلق به هوش مصنوعی است و بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که همه کارمندان ما با آن احساس راحتی میکنند».
همه اینها نشان می دهد که در حالی که نگرانی ها مانند آخرین موج تغییرات تکنولوژیکی است، رهبران فناوری اطلاعات ممکن است درس هایی از این تجربه آموخته باشند. آنها اکنون فهمیده اند که نمی توان همه چیز را قفل کرد. در عوض، آنها باید راههایی بیابند تا به کارمندان کمک کنند از ابزارهای هوش مصنوعی به طور ایمن و مؤثر استفاده کنند، زیرا اگر این کار را نکنند، احتمالاً کارمندان به هر حال شروع به استفاده از آنها خواهند کرد.
منبع: https://techcrunch.com/2024/07/07/cios-concerns-over-generative-ai-echo-those-of-the-early-days-of-cloud-computing/