ایلان ماسک می گوید با تشدید رقابت چینی، مدل ارزان تر تسلا در سال 2025 وارد بازار خواهد شد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا امروز به سرمایه گذاران گفت: مدل ارزان تر خودروی الکتریکی تسلا اواخر سال آینده وارد بازار خواهد شد. اگر طبق برنامه بلندپروازانه ایلان ماسک راه اندازی شود، می تواند به موقع به تسلا کمک کند تا با قدرت رو به رشد سازندگان خودروهای الکتریکی چینی مقابله کند.

خودروی جمع و جور «نسل بعدی» که ماسک به آن اشاره کرد می‌تواند نمایانگر خودروی الکتریکی 25000 دلاری باشد که در بیوگرافی اخیر ماسک توسط نویسنده والتر ایزاکسون مورد بحث قرار گرفته است. ماسک در تماس امروز به قیمت خودروی آینده اشاره ای نکرد. اما اگر تسلا تا سال 2025 به این هدف تولید برسد، این وسیله نقلیه می‌تواند به ارزان‌ترین خودروی الکتریکی در بازار ایالات متحده تبدیل شود و با خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه عرضه‌شده توسط خودروسازان رقیب در کشورهای دیگر رقابت کند. تسلا در حال حاضر مدل پایه 3 را به قیمت 35100 دلار به فروش می رساند. ماسک نگفت چه زمانی مشتریان ممکن است مدل جدید را دریافت کنند.

هزینه وسایل نقلیه الکتریکی مانع قابل توجهی برای پذیرش بیشتر آنها است. یک نظرسنجی جهانی اخیر توسط شرکت مشاوره Deloitte نشان داد که در حالی که نرخ بهره همچنان بالاست، هزینه ها باعث تصمیم گیری رانندگان برای خرید، به ویژه در آلمان، ایالات متحده و ژاپن می شود. به دلیل صرفه جویی در مصرف سوخت و تعمیر و نگهداری، هزینه کلی داشتن یک وسیله نقلیه الکتریکی گاهی اوقات می تواند کمتر از یک خودروی بنزینی معمولی باشد، اما وسایل نقلیه برقی همچنان گرانتر هستند. متوسط ​​خودروی آمریکایی، با احتساب تمامی فناوری‌های پیشرانه، در ماه دسامبر 48800 دلار قیمت داشت. به گفته Kelley Blue Book، یک شرکت تحقیقاتی خودرو، در مقایسه با 50800 دلار برای یک وسیله نقلیه الکتریکی.

  فرود ماه Intuitive Machines تلاش جسورانه ای را انجام می دهد

یافتن راهی برای کاهش قیمت خودروهای الکتریکی برای تسلا نیز مهم است، تسلا که درگیر جنگ قیمتی جهانی با خودروسازان دیگری است که به طور همه جانبه روی خودروهای برقی می‌روند و شرکت ماسک را به‌عنوان پیشروترین تامین‌کننده برق در جهان تهدید به سرنگونی می‌کنند. محصولات خودروساز چینی BYD در پاییز گذشته خودروهای برقی بیشتری نسبت به تسلا تحویل داد، اگرچه این خودروساز آمریکایی در تحویل سالانه جلوتر بود. به گفته یک گروه صنعتی چین، صادرات خودرو چین در سال گذشته بیش از دو برابر شد و این کشور بیش از 4 میلیون خودرو به خارج از کشور فرستاد. سیاست های تجاری محافظه کارانه آمریکایی ها را از خرید خودروهای ارزان قیمت چینی در خانه باز می دارد. اما بنا به گزارش ها، خودروسازان از جمله BYD در حال بررسی تولید در مکزیک برای اجتناب از بالاترین تعرفه ها هستند.

در جریان تماس سرمایه گذار امروز، ماسک به رقبای خود احترام گذاشت. وی گفت: خودروسازان چینی رقابتی ترین خودروسازان جهان هستند. «اگر موانع تجاری ایجاد نشود، تقریباً هر خودروساز دیگری در جهان را نابود خواهد کرد. آنها فوق العاده خوب هستند.

تسلا آخرین بار برنامه‌های خودروی «نسل بعدی» خود را در طی ارائه روز سرمایه‌گذار در مارس 2023 اعلام کرد. اسلایدها با تصاویری از اتومبیل‌هایی که در ورقه‌های خاکستری پوشانده شده‌اند، علاقه‌مندان تسلا را مسخره کردند. ماسک و سایر مدیران در طی تماس امروز با سرمایه گذاران گفتند که خودروی جدید با فناوری ساخت «انقلابی» ساخته خواهد شد، اما هیچ جزئیاتی در مورد آنچه که مستلزم آن است فاش نکردند.

با این حال، حتی زمانی که ایلان ماسک نسل بعدی خودرو را معرفی کرد، توانایی تسلا برای تولید به موقع آن را زیر سوال برد. این خودروساز اغلب وسایل نقلیه – از جمله Cybertruck، Tesla Semi و یک خودروی اسپورت رودستر “نسل دوم” – ماه ها یا حتی سال ها عقب تر از مهلت های اولیه تعیین شده توسط ماسک تحویل می دهد. ماسک که به خاطر پیش بینی های بیش از حد خوش بینانه اش در مورد محصولات شهرت دارد، گفت: “من چیزهایی می گویم و باید آنها را با یک دانه نمک کنار گذاشت.” من نمی‌خواهم ذهن شما را منفجر کنم، اما اغلب به آب و هوا خوشبین هستم.»

  نکات و پاسخ‌ها NYT "اتصالات" 12 ژوئیه: نکاتی برای حل "اتصالات" شماره 397.

منبع: https://www.wired.com/story/elon-musk-says-cheaper-tesla-coming-2025/