در 35 سالگی، بوم شکسته است، اما مخترع آن هنوز امید خود را برای تعمیر آن قطع نکرده است.

سر تیم برنرز لی و اولین مرورگر وب 1991

سرن

در سال 1989، اینترنت چندین سال بود که وجود داشت، اما هیچ شباهتی به امروز نداشت. اینترنت که امروزه از آن استفاده می کنیم بیشتر ظاهر خود را مدیون سر تیم برنرز لی و خلقت او یعنی وب جهانی است. راه اندازی وب به 35 سال قبل از مقاله برنرز لی، مدیریت اطلاعات: یک پیشنهاد باز می گردد.

برنرز لی قصد تغییر جهان را نداشت. او به سادگی می خواست راهی آسان برای به اشتراک گذاری اطلاعات در سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای، که بیشتر به عنوان سرن شناخته می شود، ایجاد کند. راه حل او یک سیستم فرامتن بود که از طریق اینترنت توزیع شده بود. ما آن را به عنوان وب می شناسیم.

همچنین: چگونه سایت های مورد علاقه خود را به برنامه های وب تبدیل کنیم (و چرا)

چندین سال طول کشید تا از یک ایده روی کاغذ به یک سیستم کاری تبدیل شود. در سال 1993، وب در حال فعالیت بود. زمانی که من اولین کسی شدم که مقدمه ای محبوب برای وب نوشتم، فقط دو سرور وب وجود داشت.

وقتی کتاب را نوشتم در داخل شبکه جهانی وب در سال 1994، اینترنت در محبوبیت منفجر شد. از چیزی که فقط فناوران استفاده می کردند به پایه و اساس وب همه جا حاضر امروز تبدیل شد. همه دوست داشتند در اینترنت باشند.

همانطور که برنرز لی در سال 2024 بیان کرد، وب با هدف فعال ، همکاری، پرورش شفقت و ایجاد خلاقیت ساخته شد – چیزی که من آن را 3 Cs می نامم. قرار بود ابزاری برای توانمندسازی بشریت باشد. وب به این وعده عمل کرد: وب با فهرستی طولانی از محتوا و گزینه‌ها غیرمتمرکز شد، جوامع کوچکتر و محلی‌تر ایجاد کرد، توانمندی فردی را فراهم کرد و ارزش عظیمی ایجاد کرد.

برنرز لی ادامه می دهد: “در طول دهه گذشته، وب به جای تجسم این ارزش ها، در عوض در فرسایش آنها نقش داشته است.” او این را به “اختلال ناشی از وب تحت سلطه منافع اختصاصی چندین شرکت” نسبت می دهد.

  مقایسه بین Galaxy S24 Ultra و S23 Ultra. تغییر بعدی چیست؟ + ویدیو

شما می توانید آن را برای خودتان ببینید. در روزهای اولیه وب، بسیاری از مشاغل جدید در خاک حاصلخیز اینترنت شکل گرفتند. امروزه، اینترنت و بازار سهام تحت سلطه متا (فیس بوک)، آمازون، مایکروسافت، اپل و آلفابت (گوگل) با نام مستعار “MAMAA” هستند. همچنین می توانید FAANG قدیمی (فیس بوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل) را به FAANG جدید (فیس بوک، آمازون، اپل، انویدیا و گوگل) تغییر دهید. مهم نیست که چگونه آن را مخفف کنید، این یک اقتصاد اینترنتی است که متعلق به قدرت های بزرگ است، نه استارتاپ های کوچک.

همچنین: بهترین خدمات VPN سال 2024: آزمایش شده توسط کارشناسان

برنرز لی – در سی امین سالگرد ایجادش – اذعان کرد که وب به «یک میدان عمومی، یک کتابخانه، یک مطب پزشک، یک فروشگاه، یک مدرسه، یک استودیوی طراحی، یک دفتر، یک سینما، یک بانک و غیره تبدیل شده است. متأسفانه، او خاطرنشان کرد: «همچنین فرصت‌هایی را برای کلاهبرداران ایجاد کرده است، به کسانی که نفرت پراکن می‌کنند صدایی داده و انجام انواع جنایات را آسان‌تر کرده است.» زشتی وب را می‌توان به راحتی با نگاهی گذرا به شبکه های اجتماعی مانند X، سابقا توییتر؛ Reddit؛ و Nextdoor.

ظهور هوش مصنوعی (AI) کمکی نکرده است. در واقع، برنرز لی فکر می کند که هوش مصنوعی فقط اوضاع را بدتر کرده است. پیشرفت‌های سریع در هوش مصنوعی این نگرانی‌ها را تشدید کرده است و ثابت می‌کند که مشکلات موجود در وب مجزا نیستند، بلکه عمیقاً با فناوری‌های نوظهور مرتبط هستند.»

با این حال، برنرز لی امیدوار است بهتر شود. “شکست‌آمیز و غیرقابل تصور خواهد بود که فرض کنیم وب آنطور که ما می‌شناسیم نمی‌تواند در 30 سال آینده بهبود یابد.”

همچنین: بهترین چت ربات های هوش مصنوعی: ChatGPT تنها موردی نیست که ارزش امتحان ، را دارد

چگونه؟ وی با پرداختن به دو موضوع خاطرنشان می کند:

اولی میزان تمرکز قدرت است که با روحیه غیرمتمرکز که من در ابتدا تصور می کردم در تضاد است. این امر وب را با تلاش برای نگه داشتن کاربران به یک پلتفرم واحد به منظور به حداکثر رساندن سود از طریق مشاهده غیر فعال محتوا، تقسیم بندی کرده است. این مدل کسب و کار استثمارگرانه به ویژه در سال انتخاباتی که می تواند جرقه ناآرامی های سیاسی را ایجاد کند، جدی است. این مشکل با دومی، بازار داده‌های شخصی که از زمان و داده‌های افراد با ایجاد پروفایل‌های عمیق استفاده می‌کند، تشدید می‌شود که امکان تبلیغات هدفمند و در نهایت کنترل بر اطلاعات ارائه شده به مردم را فراهم می‌کند.

اما چه کاری می توانیم در مورد آن انجام دهیم؟ پیشنهاد برنرز لی: «ما باید سیلوهای داده را برای تشویق همکاری، ایجاد شرایطی در بازار ایجاد کنیم که در آن گزینه‌های متنوعی رشد کنند تا خلاقیت را تقویت کنند، و از محتوای قطبی‌کننده به محیطی که با تنوع صداها و دیدگاه‌ها شکل می‌گیرد حرکت کنیم که همدلی و درک را پرورش می‌دهد. ”

  به نظر می رسد که OpenAI نمی خواهد به مایکروسافت یک کرسی در هیئت مدیره بدهد

به طور خاص، این امر را می توان با اتخاذ یک الگوی جدید به دست آورد که افراد را بر مدل های کسب و کار مقدم می دارد. این فقط یک ایده آل نیست. این در حال حاضر تبدیل به یک واقعیت است. فناوری‌هایی که به همه ما خدمت می‌کنند و به ما قدرت می‌دهند – مانند مدل‌های جدید رسانه‌های اجتماعی Bluesky و Mastodon – در تبلیغات و تعامل تجاری رشد نمی‌کنند، اما با این وجود جوامعی را ایجاد می‌کنند. GitHub ابزارهای همکاری آنلاین و پادکست هایی را ارائه می دهد که به دانش جامعه کمک می کند.

برنرز لی نتیجه گرفت: «اکنون زمان اقدام و بهره برداری از این پتانسیل تحول آفرین است.

همچنین: من سعی کردم توییتر را با Bluesky، Threads و Mastodon جایگزین کنم: چیزی که پیدا کردم

بخش دیگری از پاسخ به اصلاح وب، پروتکل جامد است. این مشخصات برای همه افراد فروشگاه داده آنلاین شخصی (POD) خود را فراهم می کند. برنرز لی توضیح می‌دهد: «با Solid، افراد تصمیم می‌گیرند که چگونه داده‌هایشان مدیریت، استفاده و به اشتراک گذاشته شود. این رویکرد قبلاً شروع به ریشه‌یابی کرده است، همانطور که در فلاندر دیده می‌شود، جایی که هر شهروند اکنون P.O.D خود را دارد.» هدف از بازی با POD ها این است که به ما – به جای شرکت ها – کنترل بر داده های شخصی خود را بدهد.

Solid توسط شرکت برنرز لی، Inrupt حمایت می شود. انتظار می رود که سالید تحت رهبری او، وب را قادر سازد که شامل مدیریت هویت، کنترل دسترسی و استانداردهای جهانی داده شود. این داده ها را از برنامه های کاربردی تحت کنترل شرکت جدا می کند تا داده ها در اطراف افراد سازماندهی و مدیریت شوند.

  راهنمای خرید بهترین لپ تاپ از ۱۵ تا ۱۲۰ میلیون تومان

او می داند که گفتن آن آسان تر از انجام دادن است. “این مستلزم حمایت افرادی است که اصلاحات را انجام می دهند، از محققان گرفته تا مخترعان و مدافعان. ما باید این موارد استفاده مثبت را تقویت و ترویج کنیم، و برای تغییر ذهنیت جمعی شهروندان جهان تلاش کنیم. بنیاد وب به حمایت و پشتیبانی خود ادامه خواهد داد. این سیستم نوظهور و افرادی که از آن حمایت می‌کنند، تسریع کنند. با این حال، ضروری است که دیگران نیز همین کار را انجام دهند، از رهبران شجاع اخلاقی حمایت کنند، راه‌حل‌های خود را جمع‌بندی کنند و دنیای آنلاین دیکته‌شده را با منفعت سرنگون کنند تا به نفع یک دنیای آنلاین هدایت شود. با سود، با نیازهای بشریت هدایت می شود.»

همچنین: حرکت به سمت اینترنت بهتر؟ این 5 کار را قبل از تعویض ISP انجام دهید

آیا ایده آلیسم تکنو می تواند به واقعیت تبدیل شود؟ من شک دارم، اما می توانیم تلاش کنیم. این همان چیزی است که دو برنرز لی برای آن تلاش می کند. او یک بار دنیا را متحول کرد، و شاید با هم بتوانیم دوباره آن را برای بهتر شدن تغییر دهیم.

منبع: https://www.zdnet.com/home-and-office/networking/at-35-the-web-is-broken-but-its-inventor-hasnt-given-up-hope-of-fixing-it/#ftag=RSSbaffb68