فرود ماه Intuitive Machines تلاش جسورانه ای را انجام می دهد

فضاپیمای روباتیک یک شرکت کوچک آمریکایی برای اولین بار پس از بیش از نیم قرن، ایالات متحده را به سطح ماه بازگرداند.

Intuitive Machines، یک شرکت فضایی مستقر در هیوستون، پنجشنبه فرود آمد و اولین شرکت تجاری بود که دست نخورده به ماه رسید. این دستاورد بی‌سابقه یک پیروزی برای ناسا است که ۲.۶ میلیارد دلار در قراردادهایی با Intuitive Machines و چندین تامین‌کننده دیگر برای تحویل ابزار به ماه در چهار سال آینده سرمایه‌گذاری کرده است.

همه چیز آسان نبوده است. ساعت‌ها قبل از فرود، کنترل‌کننده‌های پرواز متوجه شدند که فاصله‌یاب‌های لیزری فضاپیما که به آن کمک می‌کند از خطرات روی زمین جلوگیری کند، کار نمی‌کنند. تیم تصمیم گرفت یک دور دیگر دور ماه انجام دهد و چند ساعت بیشتر به مهندسان فرصت داد تا مشکل را برطرف کنند. در طول این مدار، آنها یک پچ نرم افزاری برای استفاده از لیزرهای ناسا که هنوز در فضا آزمایش نشده بود، دانلود کردند.

سپس برخی از مشکلات ارتباطی وجود داشت، اما ناسا سریعا فرود را موفقیت آمیز خواند، حتی قبل از اینکه عکسی به زمین ارسال شود.

بیل نلسون، مدیر ناسا در پیامی از پیش ضبط شده در حین پخش گفت: امروز، برای اولین بار در تاریخ بشر، یک شرکت تجاری – یک شرکت آمریکایی – سفر را به آنجا راه اندازی و هدایت کرد. “امروز روزی است که قدرت و وعده مشارکت های تجاری ناسا را ​​نشان می دهد.”

همچنین ببینید:

ناسا یک فرودگر جدید به ماه می فرستد. او در لباس ورزشی پیچیده شده است.

فرودگر ماه به نام Odysseus بر روی دهانه مالاپرت A، در حدود 200 مایلی از قطب جنوبی ماه، درست قبل از ساعت 6:30 بعد از ظهر به وقت شرقی فرود آمد. بسیاری از کشورها و شرکت‌های خصوصی به دلیل یخ‌های آن که گمان می‌رود در دهانه‌های قطبی مدفون شده‌اند، به این منطقه توجه کرده‌اند. این منبع طبیعی بسیار ارزنده است زیرا می تواند آب، هوا و سوخت پاکیزه را برای ماموریت های آینده فراهم کند و راه را برای عصر جدیدی در پروازهای فضایی هموار کند.

  دانشمندان سیاره ای را با دمی ۱۵۰ برابر بلندتر از می سی سی پی کشف کردند

این موفقیت به ابتکار خدمات باربری ماه تجاری (CLPS)، یک برنامه استخدام بخش خصوصی که برای حمایت از جاه طلبی های ناسا در ماه طراحی شده است، مشروعیت می بخشد. از طریق چندین قرارداد، آژانس فضایی آمریکا می‌خواهد یک مسیر منظم برای مأموریت‌های ماه ایجاد کند تا برای ارسال فضانوردان آرتمیس به ماه در سال 2026 یا بعد از آن آماده شود.

سرعت خرد شدنی نور

دانشمند ارشد سابق ناسا، توماس زوربوخن، یک بار هر یک از تلاش های اولیه CLPS را به عنوان “یک شوت به سمت دروازه” توصیف کرد. تشبیه ورزشی به این معنی است که هر تلاشی موفق نخواهد بود، اما به طور کلی این برنامه به ناسا فرصت های زیادی برای دستیابی به اهداف ماه به مریخ می دهد. با برون سپاری ارسال های ناسا به ماه – به جای اینکه مالکیت کامل هر ماموریت را بر عهده بگیرد – این آژانس معتقد است که در هزینه ها صرفه جویی می کند. قرارداد با Intuitive Machines برای این ماموریت 118 میلیون دلار بود.

عبور اولیس از سمت مرئی ماه

اودیسه، کاوشگر فضایی Intuitive Machines، در 21 فوریه 2024 از بالای سمت مرئی ماه عبور می کند.
اعتبار: ماشین های شهودی

جوئل کرنز، معاون اکتشاف علمی ناسا در یک کنفرانس خبری در ماه نوامبر گفت: “ما نمی دانیم که چه تعداد از اولین تلاش ها موفقیت آمیز خواهد بود.” “اما می توانم به شما بگویم که این شرکت های آمریکایی از نظر فنی سالم و دقیق، باهوش، مدبر و مصمم برای موفقیت هستند. آنها می خواهند این مزیت را به عنوان پیشگام در ایجاد این اقتصاد جدید قمری تضمین کنند.”

  دانشمندان دلایل کاهش دامنه ارتباطات اجتماعی در دوران سالمندی را بررسی کرده اند

اما ناظران تعجب می کنند که با توجه به خطر پرواز در خطوط فضایی بی تجربه، این ابتکار عملا چقدر سودآور خواهد بود. در ژانویه، Astrobotic Technologies، اولین تامین‌کننده CLPS، تلاش کرد به ماه برود، اما به دلیل نشت سوخت مخرب هرگز به مدار ماه نرسید. ناسا 108 میلیون دلار برای این ماموریت هزینه کرد و پنج محموله را در این فرآیند از دست داد.

کرنز در بیانیه ای از پیش ضبط شده در حین پخش این فرود گفت: “اگر ما ماموریت هایی را با یک دهم هزینه یک ماموریت ناسا انجام دهیم و در دو مورد از آنها شکست بخوریم، همچنان هشت ماموریت با همان قیمت دریافت خواهیم کرد.” “حتی با وجود یک، دو یا سه شکست، هنوز یک پیشنهاد بسیار اقتصادی است.”

اولیس از سطح ماه عکس می گیرد

فرودگر ماه اودیسه متعلق به Intuitive Machines از دهانه Bel’kovich K، یک گودال به عرض 30 مایل با کوه هایی در مرکز از مدار ماه عکس می گیرد.
اعتبار: ماشین های شهودی

شانس موفقیت، به خصوص برای برنامه های فضایی مبتدی، هنوز اندک است. از نظر تاریخی، کمتر از نیمی از تمام ماموریت‌ها برای فرود روی ماه بدون سقوط انجام شده‌اند. اگزوسفر ماه – یک جو بسیار نازک از گاز که به سختی توسط گرانش ماه نگهداری می شود – عملاً هیچ نیروی کششی برای کند ، فضاپیما در حین نزدیک شدن به زمین ایجاد نمی کند. علاوه بر این، هیچ سیستم جی‌پی‌اس روی ماه وجود ندارد که کشتی را به نقطه فرود هدایت کند. مهندسان باید این عیوب را در فاصله 239000 مایلی جبران کنند.

  یک ربات ژاپنی با حل مکعب روبیک در 0.305 ثانیه وارد کتاب رکوردهای گینس شد + فیلم

در طول پنج سال گذشته، بخش خصوصی تلاش کرده و شکست خورده است. یک شرکت و یک سازمان غیرانتفاعی اسرائیلی در سال 2019 در مأموریت موسوم به ماه Beresheet با یکدیگر همکاری کردند که پس از خرابی یک جزء جهت گیری به سطح ماه سقوط کرد. آوریل گذشته، فضای استارتاپ ژاپنی در حین فرود سوختش تمام شد و در نهایت سقوط کرد. فرودگر Peregrine Astrobotic هرگز به این فاصله نرسید و در نهایت با برخورد به زمین از هم پاشید.

اما فرود Intuitive Machines می تواند اعتماد را به اقتصاد پررونق قمری بازگرداند.

استفان آلتموس، مدیرعامل شرکت Intuitive Machines گفت: «می‌دانم که این یک مشکل بود، اما ما در سطح هستیم و در حال انتقال هستیم. “به ماه خوش آمدید.”

منبع: https://mashable.com/article/moon-landing-intuitive-machines-success