مک 40 ساله شد: چگونه کامپیوتر شورشی اپل بارها و بارها تقریباً شکست خورد

اولین مک اپل

عکس توسط SSPL/Getty Images

در سال 1984، ما در حال گوش دادن به باران ارغوانی شاهزاده از رادیو FM بودیم. ما Ghostbusters را در تئاتر درایو تماشا کردیم. و اوه بله، ما عاشق کامپیوتر جدید رادیکال اپل، مکینتاش شده بودیم.

در 24 ژانویه 1984، مک در معرض دید جهانیان قرار گرفت. این دستگاه با قیمت 2495 دلار یا 7366 دلار در سال 2024 دارای صفحه نمایش سیاه و سفید 9 اینچی، 128 کیلوبایت رم، فلاپی درایو 400 کیلوبایتی و شبکه داخلی بود. انقلابی‌ترین جنبه آن رابط کاربری گرافیکی (GUI) با پنجره‌ها، نمادها، منوها و اشاره‌گر مبتنی بر ماوس (WIMP) بود. این در تضاد کامل با رابط های خط فرمان رایج در آن زمان بود.

همچنین: تبلیغ اپل دهه 80 کوین کاستنر را تماشا کنید

پنجره ها؟ یک سال دیگر بود. من؟ من CP/M، Xenix و MS-DOS را روی رایانه‌های شخصی و Sun Unix (به زودی SunOS)، System III Unix و 3BSD را روی مینی رایانه‌ها و ایستگاه‌های کاری اجرا کردم. اما، به لطف Xerox PARC و پیش ساز مک اپل، لیزا، من قبلاً در مورد رابط کاربری گرافیکی می دانستم و فکر می کردم که آنها مهم هستند.

من تنها نبودم داستان مک، آنطور که ممکن است تصور شود، با استیو جابز، یکی از بنیانگذاران اپل آغاز نشد، بلکه با جف راسکین، کارمند اپل آغاز شد، که کامپیوتری با کاربری آسان و مقرون به صرفه را با قیمت کمتر از 500 دلار در نظر گرفت. جابز دید بسیار متفاوتی داشت. او یک کامپیوتر کامل می خواست، هر قیمتی که باشد. فکر می کنم همه می دانیم چه کسی در این مبارزه پیروز شد. در سال 1981، جابز پروژه را بر عهده گرفت و دید خود را از یک کامپیوتر برای همه القا کرد.

پس از یک اشتباه با اپل لیزا گران قیمت — جابز از پروژه حذف شد — جابز تمام وقت و انرژی خود را صرف مک کرد. جابز با استعدادی که برای نمایش دراماتیک داشت، از کارگردان جوانی به نام ریدلی اسکات خواست تا چیزی بسازد که در سال 1984 تبدیل به یک تبلیغ نمادین Mac Super Bowl می شد و مک را به عنوان نمادی از فردیت و آزادی به تصویر می کشید. این چشم انداز از محصولات مک و اپل به عنوان محصولات شورشی همچنان وجود دارد.

  رابطه ،، مواد مخدر و هوش مصنوعی میکی ماوس

همچنین: مقایسه بهترین و جدیدترین مک ها

من در مراسم معارفه کالج De Anza در کوپرتینو، کالیفرنیا نبودم، اما چند تن از دوستان روزنامه نگار فناوری من بودند، و آنها به من گفتند که علاوه بر جابز، رهبران فناوری دیگری مانند بیل گیتس و بنیانگذار لوتوس، میچ کاپور، حضور داشتند. وعده ایجاد نرم افزار برای این دستگاه جدید را داده است.

به این قول وفا نکردند. اما تقصیر آنها نبود. اولین مک که با نام Thin Mac نیز شناخته می شود، منابع لازم برای اجرای نرم افزارهای زیادی را نداشت. این باعث نشد که تعداد کمی از افراد مک را قبول کنند، اما فروشندگان مستقل نرم افزار (ISV) را از ایجاد نرم افزار مک منع کرد.

با وجود شروع خوب، فروش به سرعت کاهش یافت. MacWrite و MacPaint نتوانستند روی یک Mac سبک وزن کار زیادی انجام دهند. فروش با معرفی Mac 512، مستعار Fat Mac، با حافظه 512 KB در سال 1984 بهبود یافت. اما، بدون هارد دیسک، مخاطبان آن هنوز بسیار محدود بودند. زمانی که اپل و جابز در سال 1985 رفتند، این به درگیری های داخلی منجر شد.

همچنین: محصولات اپل که نباید در این ماه بخرید

اما دو پیشرفت دیگر مک را نجات خواهد داد. ابتدا، قبل از اینکه جابز دفتر را ، کند، Apple LaserWriter، اولین چاپگر لیزری رومیزی مقرون به صرفه را معرفی کرد. تقریباً در همان زمان، پل برینرد، توسعه‌دهنده نرم‌افزار به مک علاقه داشت و به جای تمرکز بر محدودیت‌های آن، امکانات آن را دید. در سال 1985، Brainerd نوع جدیدی از برنامه را معرفی کرد، PageMaker، اولین برنامه اصلی انتشار دسکتاپ (DTP). DTP به برنامه اصلی مک تبدیل خواهد شد.

هنگامی که Macintosh II در سال 1987 با هارد دیسک و صفحه نمایش رنگی وارد بازار شد، DTP تضمین کرد که این مک جدید و قدرتمندتر نه تنها طرفداران اپل، بلکه مخاطبان حرفه ای را نیز در انتظار آن خواهد دید. این زمانی بود که من و بسیاری دیگر به جامعه کاربران مک پیوستیم. اگرچه لینوکس پلتفرم مورد علاقه من است، اما اکنون بیش از 25 سال است که از مک استفاده می کنم و امروز چندین مک مینی در دفتر من زندگی می کنند.

  کتاب تکنولوژی های انقلابی و تاثیرات آن بر زندگی حال و آینده-فروشگاه اینترنتی کتاب گیسوم

علاوه بر همه چیزهای معمولی که طرفداران مک دوست دارند، یکی از چیزهایی که مرا جذب کرد این بود که از ابتدا، اپل شبکه را در طراحی های مکینتاش خود گنجاند. امروزه هیچکس آرزوی داشتن یک کامپیوتر بدون شبکه را ندارد. سپس، در رایانه‌های شخصی، باید یک کارت رابط شبکه جداگانه (NIC) برای شبکه ، با هر چیزی بخرید، و نصب یا استفاده از آنها آسان نبود.

همچنین: بهترین رایانه ها: لپ تاپ، دسکتاپ، رایانه شخصی و موارد دیگر در مقایسه

خط مکینتاش به تکامل خود ادامه داده است. برخلاف تقریباً هر پلتفرم دیگری، مک دائماً معماری داخلی خود را تغییر داده است. اولین مک ها از خانواده موتورولا 68xxx استفاده می کردند. سپس در سال 1994 به خانواده تراشه های PowerPC نقل مکان کردند. من نقش کوچکی در همه اینها بازی کردم. من کاغذهای سفید اصلی PowerPC را برای اپل و IBM نوشتم. در حالی که بسیاری از مردم نگران این تغییر تراشه بودند، من می دانستم که مک های جدید موفقیت آمیز خواهند بود.

در همان زمان، من هنوز با استیو جابز که در آن زمان روی کامپیوترهای NeXT کار می کرد، در ارتباط بودم. این ایستگاه‌های کاری بسیار پیشرفته یونیکس، پایه و اساس وب هستند. هم اولین وب سرور و هم اولین مرورگر روی رایانه های NeXT اجرا می شدند.

سیستم عامل NeXT، NeXTStep، یک سیستم عامل مبتنی بر هسته Mach و BSD Unix، تبدیل به سیستم عامل اصلی بعدی مک خواهد شد: Mac OS X.

زمانی که جابز مشغول بود، اپل رو به زوال بود. امروزه اپل ممکن است یک شرکت میلیارد دلاری باشد، اما در اواخر دهه 90 داستان متفاوت بود. زمانی که جابز در سال 1997 ابتدا به عنوان مشاور و سپس به عنوان مدیرعامل بازگشت، سهام اپل به ازای هر سهم 78.3 سنت فروخته شد. مک عملکرد خیلی بهتری نداشت. در واقع، تنها دلیل زنده ماندن اپل، و ممکن است اکنون یک آیفون در جیب خود داشته باشید، زمانی بود که جابز گیتس را متقاعد کرد که 150 میلیون دلار در اپل سرمایه گذاری کند.

  راه پله در انتهای نام جادوگر به چه معناست؟

همچنین: نحوه نصب کالی لینوکس بر روی Mac Silicon Apple

پول خوب و خوب است، اما یک شرکت فناوری به چیزی بیش از پول نقد نیاز دارد. تحت رهبری جابز و به لطف نبوغ طراحی جاناتان آیو، اپل آی مک را در سال 1998 معرفی کرد. این طراحی انقلابی و آغوش آن از اینترنت، ثروت اپل را احیا کرد. این همچنین “i” را در محصولات اپل معرفی می کند، که تا به امروز یک برند جداگانه باقی مانده است.

سپس، راه اندازی سیستم عامل مک اگرچه از آن زمان تغییرات زیادی صورت گرفته است، کاربر در سال 2001 امروز می‌توانست روی مک بنشیند و کار کند.

بعداً، در سال 2006، مک یک انتقال سخت افزاری دیگر از پردازنده های PowerPC به پردازنده های اینتل را تجربه کرد. چهارده سال بعد، اپل دوباره معماری را تغییر داد، این بار به خانواده تراشه های M خود.

در قرن بیست و یکم، اپل خط جدیدی از لپ‌تاپ‌ها مانند مک‌بوک پرو و ​​ایر را نیز معرفی کرد که نسل دیگری از کاربران را به مک می‌آورد.

همچنین: مشاوره خرید MacBook Pro M3: واقعاً برای چه کسی است

اگرچه امروزه کاربران اپل به احتمال زیاد آیفون دارند تا مک، مک همچنان بخش مهمی از اپل است. اهمیت آن بسیار فراتر از مک است. کامپیوترهای امروزی با رابط های گرافیکی خود، همگی مدیون مک هستند. اگرچه دیگر مانند گذشته برای بازار آموزش مهم نیست، اما مک دانش آموزان زیادی را با محاسبات و خلاقیت دیجیتال آشنا کرده است.

همانطور که چهلمین سالگرد مک را جشن می گیریم، واضح است که سفر آن هنوز به پایان نرسیده است. مک در خط مقدم محاسبات شخصی و خلاقیت باقی خواهد ماند. مک گواهی بر دیدگاه اپل برای دسترسی به فناوری قدرتمند برای همه، تغییر جهان، یک کاربر در یک زمان است.

منبع: https://www.zdnet.com/article/the-mac-turns-40-how-apples-rebel-pc-almost-failed-again-and-again/#ftag=RSSbaffb68