چیزهای شگفت انگیزی که به گرم ترین سال تاریخ 2023 کمک کردند

در این نمودار، خط نارنجی دمای جهانی سطح دریا را در طول سال 2023 نشان می‌دهد. سایر قیچی‌ها با سال‌های گذشته مطابقت دارند، با خط سیاه نقطه‌چین در بالا میانگین بین سال‌های 1982 و 2011 است. خط سیاه تیره در بالا سمت چپ جایی است که ما شروع می‌کنیم. . در سال 2024. توجه داشته باشید که سطح در حال حاضر چندین ماه قبل از اینکه دما معمولاً به اوج برسد، به اوج خود رسیده است. حتی رکورد سال 2023 فقط در اواخر مارس و اوایل آوریل شاهد چنین دماهایی بود.

گزارش های اقلیمی 2023 همچنین اشاره می کنند که وسعت یخ دریای قطب جنوب به پایین ترین سطح خود در سال جاری رسیده است. همانطور که در ماه مه گزارش دادیم، دانشمندان در تلاش هستند تا تعیین کنند آیا قاره جنوبی در حال تغییر رژیم است یا خیر – یعنی اینکه آیا این پایین ترین رکوردها برای آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد داشت یا خیر. این یخ دریایی ضروری است زیرا از قفسه های یخی بزرگ قطب جنوب در برابر باد و امواج محافظت می کند. از دست دادن بیشتر و بیشتر می تواند کاهش یخ های این قاره را تسریع کند و سطح آب دریاها را چندین متر افزایش دهد.

از بین رفتن یخ دریا همچنین بازتاب آب های اطراف قطب جنوب را تغییر می دهد. این تهدیدی برای ایجاد یک حلقه بازخورد گره‌دار گرم شدن است. کاپنیک توضیح می‌دهد: «به‌جای اینکه این یخ در آنجا باشد تا نور خورشید را به فضا بازتاب دهد، اکنون در واقع یک اقیانوس باز دارید که بسیار تاریک‌تر است، به این معنی که اقیانوس را سریع‌تر گرم می‌کند.

  قیمت سهام مایکروسافت پس از کنفرانس OpenAI به رکورد بالایی رسید

دلایل گرمای شدید اقیانوس ها احتمالاً منشأ طبیعی و انسانی دارند. برای یک چیز، اقیانوس ها حدود 90 درصد گرمای اضافی را که بشر به جو اضافه کرده است جذب کرده اند. دوم، سال گذشته چرخه گرم شدن و سرد شدن اقیانوس آرام استوایی از فاز سردتر آن که به نام La Niña شناخته می شود، به فاز گرمتر آن، ال نینو تغییر یافت. این نه تنها دمای اقیانوس ها را افزایش داد، بلکه گرما را به جو اضافه کرد و بر الگوهای آب و هوا در سراسر جهان تأثیر گذاشت. (همچنین باعث خشکسالی شدید در آمازون همسایه شد.) هاوسفادر می گوید: «ال نینو امسال بسیار عجیب بوده است. به طور معمول، بین شرایط اوج ال نینو و اوج دما حدود سه ماه فاصله وجود دارد. واقعاً به نظر نمی رسد که در سال 2023 اتفاق بیفتد. ما در اوایل چرخه ال نینو شاهد گرمای زیادی بودیم.

ناهنجاری دمای سطح دریا به ویژه در اقیانوس اطلس شمالی حاد بود. این احتمالاً به دلیل کاهش غبار صحرا در سال 2023 است که معمولاً از طریق اقیانوس به قاره آمریکا می‌وزد. این به معنای سایه کمتر برای اقیانوس اطلس بود و به خورشید اجازه می داد آن را بیشتر گرم کند.

به همین ترتیب، مقررات جدید دریایی میزان گوگرد در سوخت را کاهش داده است، بنابراین کشتی‌ها آئروسل‌های کمتری تولید می‌کنند. این ابرها معمولاً ابرها را درخشان می‌کنند و مقداری از انرژی خورشید را به فضا بازتاب می‌کنند، اثری که به قدری واضح است که می‌توانید کشتی‌ها را با ماهواره‌ها به لطف دنباله‌های سفیدی که از خود به جای می‌گذارند ردیابی کنید. به طور کلی، از دست دادن ذرات معلق در هوا یک پیامد ناگوار و اجتناب ناپذیر کاهش مصرف سوخت فسیلی است: با انتشار گوگرد کمتر در جو، ما بخشی از اثر خنک کنندگی را از دست خواهیم داد که دمای کره زمین را حتی بیشتر از این پایین نگه داشته است.

  کاوشگر پارکر ناسا سال آینده خورشید را "لمس" خواهد کرد!

منبع: https://www.wired.com/story/the-surprising-things-that-helped-make-2023-the-hottest-year-ever/