کاوشگر ماه ژاپنی SLIM بیش از یک هفته پس از فرود وارونه خود به حیات باز می گردد

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) اعلام کرد: فرودگر ماه ژاپن 9 روز پس از فرود بر روی سطح ماه تقریباً وارونه و سپس خاموش شدن دوباره قدرت خود را به دست آورده است. اعلامیه. تغییر در موقعیت خورشید به پنل های خورشیدی اجازه دریافت نور و شارژ باتری کاوشگر را می دهد و به JAXA اجازه می دهد تا ارتباط را دوباره برقرار کند.

کمی پس از فرود SLIM (کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه) اوضاع وخیم به نظر می رسید. آژانس بلافاصله متوجه مشکلی در تولید برق شد، اما توانست دو کاوشگر را به سطح ماه پرتاب کند. Lunar Excursion Vehicle 2 (LEV-2) عکسی باورنکردنی از SLIM گرفت و آن را وارونه با پانل هایش به سمت خورشید نشان داد. معلوم شد که علت آن نقص موتور اصلی است.

JAXA فکر می‌کرد که وقتی پرتوهای خورشید بیشتر به سمت صفحات خورشیدی هدایت می‌شوند، این احتمال وجود دارد که کاوشگر بتواند بازیابی شود و دقیقاً این اتفاق افتاد. مدت کوتاهی پس از برقراری برق، او با استفاده از یک دوربین طیفی چند باندی، عکس دیگری از یک صخره‌ای که قبلاً تصویربرداری شده بود به نام «پودل اسباب‌بازی» گرفت. این تیم همچنین چندین صخره دیگر را با نام‌هایی با مضمون سگ‌ها، از جمله “سنت برنارد”، “بولداگ” و “شیباینو” هدف قرار داده است.

  یوبی‌سافت The Crew را از کتابخانه بازیکنان حذف می‌کند و به ما یادآوری می‌کند که مالک چیزی نیستیم

فرود وارونه ممکن است نقصی جبران ناپذیر به نظر برسد، اما به نظر می رسد که اکنون ماموریت می تواند کمابیش طبق برنامه پیش برود. همانطور که LEV-2 با اندازه بیسبال سطح را کاوش می کند (ارسال داده ها از طریق کاوشگر LEV-1، که دارای دو دوربین نیز است)، SLIM تمام علومی را که می تواند ثبت می کند.

صرف نظر از این، این ماموریت قبلاً موفقیت آمیز تلقی می شد زیرا هدف اصلی فرود دقیق بود. او دقیقاً این کار را انجام داد و به نقطه ای در 55 متری (180 فوت) هدفش برخورد کرد. مشخص نیست که SLIM تا چه زمانی دیگر قادر به کار خواهد بود، زیرا هرگز برای زنده ماندن در یک شب خورشیدی طراحی نشده است و شب بعدی پنجشنبه خواهد بود.

منبع: https://www.engadget.com/japans-slim-lunar-probe-returns-to-life-more-than-a-week-after-landing-upside-down-124507467.html?src=rss