یکی از درخشان ترین اجرام در آسمان شب یک ماهواره ساخته دست بشر است

نمونه اولیه یک ماهواره به یکی از درخشان ترین اجرام در آسمان شب تبدیل شده است و به زودی ده ها ماهواره دیگر می توانند به آن ملحق شوند. ردیابی ماهواره BlueWalker 3، که در سپتامبر 2022 توسط AST SpaceMobile پرتاب شد، نشان داد که گاهی اوقات از همه ستاره ها و سیارات قابل مشاهده از زمین به جز تعداد انگشت شماری درخشان تر است. نتایج منتشر شده در مجله طبیعت نگرانی فزاینده در میان ستاره شناسان را برجسته می کند، زیرا هشدار داده اند که هجوم شرکت های فضایی خصوصی به مدار پایین زمین می تواند دید ما را نسبت به آسمان شب تغییر دهد و در تحقیقات اختلال ایجاد کند.

محققان مرکز حفاظت از آسمان های تاریک و آرام در برابر تداخل صور فلکی ماهواره ای (CPS) اتحادیه بین المللی نجوم، BlueWalker 3 را به مدت 130 روز رصد کردند. آرایه آنتن BlueWalker 3 کمی کمتر از 700 فوت مربع است که آن را به بزرگترین ماهواره تجاری تا کنون در مدار پایین زمین تبدیل می کند. این شبکه عظیم نور خورشید را منعکس می کند و پس از استقرار آن، روشنایی آن افزایش یافت. این اثر ثابت نیست، اما بسته به عواملی مانند موقعیت ماهواره نسبت به خورشید و زاویه دید در نوسان است. تیم CPS آن را در سایت هایی در شیلی، ایالات متحده، مکزیک، نیوزیلند، هلند و مراکش مشاهده کرد.

زیگفرید اگل، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «این نتایج نشان‌دهنده روند مداوم به سمت ماهواره‌های تجاری بزرگ‌تر و درخشان‌تر است، که به‌ویژه برنامه‌هایی را برای پرتاب ماهواره‌های دیگر در سال‌های آینده نگران‌کننده است». در حالی که این ماهواره ها ممکن است در بهبود ارتباطات نقش داشته باشند، ضروری است که اختلال آنها در رصدهای علمی به حداقل برسد. AST SpaceMobile قصد دارد در نهایت ناوگانی متشکل از 100 ماهواره سلولی پرسرعت را بر اساس طرح BlueWalker 3 مستقر کند.

  گوشی تاشو صورتی داغ باربی تابستان امسال به دنیای واقعی می آید

اسپیس ایکس که هزاران ماهواره استارلینک آن به طور مکرر برای تأثیر احتمالی آنها بر آسمان شب مورد بررسی قرار گرفته اند، با پوشش های تیره برای کاهش میزان نور منعکس شده با موفقیت محدود آزمایش کرده است. برای اخترشناسانی که این یک سردرد فزاینده برای آنها ایجاد می کند، این کافی نیست. محققان در این مقاله خاطرنشان می‌کنند که ایستگاه‌هایی که از زمین رصد می‌کنند باید استراتژی‌های اجتناب از ماهواره را برای دور زدن این صورت‌های فلکی مصنوعی توسعه دهند.

و دید تنها مشکل نیست. ماهواره‌های تجاری، از جمله BlueWalker 3، که در مدار پایین زمین قرار می‌گیرند نیز تهدیدی برای تداخل با نجوم رادیویی هستند. گزارش دیگری در اوایل سال جاری نشان داد که ماهواره‌های Starlink “تابش الکترومغناطیسی ناخواسته” منتشر می‌کنند که می‌تواند رصد تلسکوپ رادیویی را مختل کند.

منبع: https://www.engadget.com/one-of-the-brightest-objects-in-the-night-sky-is-a-human-made-satellite-212617952.html?src=rss