بانکداری باز، که در آن بانکهای سنتی دادههای خود را از طریق رابطهای برنامهنویسی کاربردی (API) منتشر میکنند تا امکان توسعه خدمات مالی جدید را برای مشتریان خود فراهم کنند، یکی از مهمترین اختلالات در پرداختهای جهانی در دهه گذشته بوده است. کمتر از پنج سال پیش، این نوآوری، که در آن شرکتها از API برای دسترسی به حسابهای مالی مشتریان و ارائه طیف وسیعی از خدمات مالی یکپارچه و تعبیهشده استفاده میکنند، در آفریقا مطرح شد.
در جدیدترین توسعه، فینتک استیچ آفریقای جنوبی، که یک «راهحل پرداخت سرتاسری طراحی شده برای پاسخگویی به نیازهای پرداخت پیچیده و در حال تحول مشتریان تجاری خود» ایجاد کرده است، بودجهای را برای تبدیل شدن به یک رهبر بازار در این بخش از پرداختها اعلام میکند. .
استیچ تلاش میکند تا کسبوکارها را قادر به ایجاد، بهینهسازی و مقیاسبندی محصولات مالی و ارائه دروازههای API برای بهبود تبدیل پرداخت آنلاین و بهینهسازی عملیات پرداخت مشتریان خود کند. فینتک مستقر در کیپتاون ۲۵ میلیون دلار در دور سرمایهگذاری توسعهای که توسط سرمایهگذار جهانی فینتک، Ribbit Capital رهبری میشود، جمعآوری کرده است، و مجموعاً سری A استیچ را به ۴۶ میلیون دلار رسانده است. حامیان موجود از جمله CRE Ventures، PayPal Ventures و Raba Partnership در این دور شرکت کردند.
این سومین سرمایه گذاری Ribbit Capital در آفریقا پس از پیشروی در سری B 30 میلیون دلاری Chipper Cash و سری A 200 میلیون دلاری Wave است. کیان پیلای، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت، گفت که این تیم از زمان انتشار خود خوش شانس بوده که حامیان برجسته محلی و بین المللی را در کارنامه خود دارد. سرمایهگذاران اولیه آن این روایت را پذیرفتند که تیمش، با هدف قرار دادن یک فرصت گسترده بازار، میتواند محصولات ارزشآفرین را در یک دسته فینتک نوپا ایجاد و مقیاسبندی کند. اما از آنجایی که شرکت وارد فاز رشد می شود، داشتن اعداد رشد سالم اهمیت بیشتری دارد، به خصوص در کاهش سرعت سرمایه گذاری خطرپذیر امروزی.
پیلای، با درک این موضوع، گفت که همسویی تصادفی کشش قوی و پیوندهای از پیش موجود، کلید جذب سرمایه گذار اصلی و بستن دور است. مدیرعامل شرکت Ribbit با بیان اینکه درک قوی Ribbit Capital از دنیای جهانی، خاطرنشان کرد: “این یک تصادف خوشحال کننده است که ما در نهایت در دنیایی که اعداد و ارقام سخت برای سرمایه گذارانی مانند Ribbit که تیم آنها را مدتی است می شناسیم مهم است.” چشم انداز فین تک و بازارهای نوظهور برای استیچ بسیار ارزشمند خواهد بود، که در مسیر پردازش بیش از 50 میلیون تراکنش، مجموعاً 2 میلیارد دلار در کل حجم پرداخت (TPV) در سال جاری است.
این اعداد هفت ویژگی محصولی را پوشش میدهند که استیچ از اوایل سال 2022 راهاندازی کرده است. استیچ یک پلتفرم پرداخت شبه داده و شبه بانک به بانک قبل از شروع یک ولگردی در راهاندازی ویژگیها بود. مشتریان آن، از مشاغل گرفته تا کارآفرینان، می توانند از پلتفرم آن برای دسترسی به حساب های مالی مشتریان و نوآوری با ارائه خدماتی مانند امور مالی شخصی، وام دهی، بیمه، پرداخت ها و مدیریت ثروت استفاده کنند.
امروزه به یک ارائه دهنده خدمات پرداخت جامع تبدیل شده است. مشتریان می توانند پرداخت ها را از طریق پرداخت بانکی، کارت های بدهی و اعتباری، بدهی های مکرر، نقدی و حواله بانکی دستی بپذیرند. مدیریت، هماهنگی و تطبیق پرداخت ها در چندین روش، ارائه دهندگان و مناطق جغرافیایی در یک داشبورد با PayOS؛ و وجوه را از طریق پرداخت پرداخت کنید. چندین مورد استفاده شامل پرداخت های آنلاین، تراکنش های مالی، خدمات مالی، وام ها و بیمه ها، بازارها و پرداخت های مکرر است.
استیچ میگوید که راهحلهای پرداخت سرتاسری آن در درجه اول به مشاغل در آفریقای جنوبی ارائه میشود. MTN، Multichoice، Foschini Group (TFG)، SnapScan بانک استاندارد و Yoco تنها چند نام هستند. پیلای در این مصاحبه گفت، با این حال، هنوز تعداد انگشت شماری از استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک در نیجریه و سایر کشورهای آفریقایی که مجوز فعالیت دارند، به عنوان مشتری دارد. فینتک که رقبای آن شامل Mono، Okra، Revio و MoneyHash هستند، به شرکای جهانی PSP نیز خدمات میدهد و در حال مذاکره برای انجام همین کار با چند شرکت اینترنتی مصرفکننده جهانی است.
مدیر عاملی که Stitch را با ناتالی کاتبرت و پرین پیلای تأسیس کرد، گفت: «ما از یک پلت فرم تک روشی به یک PSP نسل بعدی برای مشاغل محلی و جهانی تبدیل شدهایم. “در ابتدا، ما فقط یک عملکرد پرداخت داشتیم که به ما امکان می داد از پرداخت های بانکی و کارتی پشتیبانی کنیم. اگرچه موارد بیشتری را اضافه کردهایم، اما اکنون یک لایه ارکستراسیون داریم که بسیاری از مشاغل از آن برای مدیریت روشهای پرداخت و تطبیق آنها بین بانکهای مختلف استفاده میکنند. و ما پرداختها را انجام میدهیم، خواه پرداخت، بازپرداخت یا برداشت باشد. راه حل ما برای شرکت های جهانی که سعی می کنند برای اولین بار وارد بازار شوند به دلیل فرآیند انتها به انتها جذاب است.
از دیدگاه این شرکت های اینترنتی مصرف کننده در ایالات متحده یا اروپا، آفریقای جنوبی اغلب به عنوان دروازه ای به آفریقا دیده می شود. برخلاف سایر بازارهای آفریقایی، این کشور دارای سیستم کارت اعتباری کاربردی است که ورود کارت را آسانتر میکند. با این حال، ضروری است که این شرکتها گزینههای پرداخت دیگری را در بازار آفریقایی که کارتها در آن گسترده نیستند، در نظر بگیرند، و اینجاست که Stitch وارد میشود. به گفته Pillay، تقاضاهای مشتریان تجاری محلی، شرکت را به توسعه این ویژگیهای محصول سوق داده است. معتقد است که می تواند با نیازهای مشتریان جهانی در سال گذشته سازگار شود،
فکر نمیکنم شرکتهای بزرگ فقط برای یک روش از ما استفاده کنند. من فکر میکنم یکی از جالبترین معیارها برای ما این است که در سه ماه اول شروع به کار در یک شرکت بزرگ، تقریباً همه شاهد بودهایم که محصول دوم یا سوم را انتخاب کردهایم، زیرا میتوانیم به صورت تدریجی چیزها را به روشی بسیار ماژولار اضافه کنیم. او گفت: “ما به نوعی در حال حرکت به سمت فضایی هستیم که انتظارش را نداشتیم، اما از آنجایی که خرده فروشان بزرگتر از ما خواسته اند محصولات بیشتری داشته باشیم، ورود به آن و گسترش آن آسان تر شده است.
استیچ که در سال 2021 از مخفی کاری بیرون آمد، ادعا می کند که پلتفرم آن با استفاده از ارتباطات مستقیم با بانک ها و شبکه ها و حذف واسطه ها، قابلیت اطمینان بهتر، در دسترس بودن بیشتر و حل سریع مشکلات را به مشتریان ارائه می دهد. علاوه بر ویژگیهای بانکداری باز، استیچ پشتیبانی مشتری از جمله بینشهای محلی در مورد چشمانداز پرداختها و راهحلهای هماهنگ و ایجاد مشترک را برای حذف پیچیدگیهای ارسال، دریافت و مدیریت پرداختها ارائه میکند. زیرمجموعه آن، WigWag، به کسب و کارهای کوچک و اینفلوئنسرهای خرد که کالاها و خدمات را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی می فروشند، اجازه می دهد تا از طریق پیوند و کارت، پرداخت را بپذیرند.
فین تک اکنون 52 میلیون دلار سرمایه خطرپذیر (شامل 6 میلیون دلار سرمایه اولیه) جذب کرده است. پیلای در این تماس گفت که این شرکت که بیش از 80 کارمند دارد، قصد دارد از پول سری A خود برای ادامه رشد پلتفرم خود، گسترش پایگاه مشتریان خود و دنبال ، فرصت هایی برای ارائه خدمات به بازارهای جدید استفاده کند.
“هر کاری که ما انجام می دهیم مشتری محور است. ما به بهینه سازی آنچه آنها دارند ادامه خواهیم داد. و سپس از نظر جغرافیایی با آنها و به محصولاتی که در حال حاضر دارند مقیاسبندی کنید.» ما همچنین میخواهیم تا حد امکان روشهای پرداخت شخص اول را اضافه کنیم. پیشنهاد ارزش ما بر اساس مهندسی دقیق و زیرساخت عمیق است. بنابراین، به عنوان مثال، ما به دنبال اتصال به کارت و ریل بانکی بدون واسطه هستیم. چیزهایی مانند این اغلب کند و سرمایه بر هستند. به همین دلیل افزایش یافتیم.
منبع: https://techcrunch.com/2023/10/02/stitch-raises-25m-series-a-extension-led-by-ribbit-capital-increasing-the-rounds-total-to-46m/