آنچه CES 2024 در مورد ربات خانگی به ما گفت

چند دموی فنی می تواند با منظره رباتیک مطابقت داشته باشد. حتی زمانی که این رشته در طیف وسیعی از محیط‌های کاری صنعتی رواج بیشتری می‌یابد، مکاترونیک که به دستاوردهای چشمگیر دست می‌یابد هرگز شگفت‌زده نخواهد شد. برای بسیاری، صرف حضور یک ربات میانبری برای آینده است، و برای شرکت های بزرگ الکترونیکی، این روشی سریع و آسان است تا به سهامداران و مشتریان اطلاع دهید که کسب و کار شما همچنان به نوآوری ادامه می دهد.

اینکه آیا این ربات ها به محصولات قابل فروش منتهی می شوند یا نه تقریباً بی ربط است. تا زمانی که محصولات واقعی بیشتری در ماه های آینده وارد بازار شوند، این دموهای آینده نگرانه ممکن است برای همه ناپدید شوند. آن سرآشپز روبات سامسونگ را که در نمایشگاه CES 2020 «اولین بار» معرفی شد، به خاطر دارید؟ حدود یک ماه قبل از اینکه کووید جهان را فرا گرفت، پس احتمالاً نه.

اما او کار درست را انجام داد و – تا جایی که ما می دانیم – ناپدید شد. حداقل “بازگشت” بالی نشان داد که سامسونگ علاقه خود را به ربات داخلی از دست نداده است. ربات گشت خانه کروی، که اکنون حاوی یک نورافکن است، حداقل چشم انداز واقعی تری برای روبات های خانگی در آینده نزدیک است. در حالی که من مطمئناً با پول زیادی شرط نمی‌بندم که این چیز در اینجا در کره یا هر جای دیگری منتشر شود، Ballie یک هدف کاملاً دست یافتنی است.

اینکه آیا این یک هدف خوب است یا خیر، کاملاً یک سؤال دیگر است. من کاملاً معتقدم که ربات خانگی زندگی فراتر از Roomba دارد. پس چرا پس از بیش از 20 سال، چیزی جز یک دسته جاروبرقی روباتی برای نشان دادن نداریم؟ این یکی از آن سوالات ساده ای است که پاسخ های آن به طرز فریبنده ای پیچیده است. عملکرد یک عنصر مهم است. بیشتر ربات ها در این دنیا یک هدف دارند. آنها طوری طراحی شده اند که یک کار خاص را بارها و بارها انجام دهند تا زمانی که دیگر نتوانند آن را انجام دهند.

پس از سال ها کوبیدن دسته جمعی به دیوار، iRobot با اولین Roomba در اواخر سال 2002 برخورد کرد. این ایده آنقدر خوب بود که هیچ ، از آن زمان پیشی نگرفته است. در عوض، ده‌ها میلیون دلار توسط شرکت‌های بی‌شماری در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌شود که هدفشان ساخت خلاء ربات بهتر است. و بله، Roombas های امروزی نسبت به اجداد خود پیشرفت های گسترده ای دارند. آن‌ها باهوش‌تر هستند، حس بهتری نسبت به فضا دارند، نحوه تمیز ، را فهمیده‌اند و مهم‌تر از همه، مدفوع حیوانات خانگی را روی فرش شما ردیابی نمی‌کنند.

  سامسونگ اپلیکیشن محبوب Good Lock را در گوگل پلی راه اندازی کرده است

امنیت مدتهاست که به عنوان دومین برنامه پرچمدار برای خانه ارائه شده است. این ایده در نگاه اول کاملاً منطقی است. وقتی می‌توانید یک دوربین حلقه‌دار روی چرخ‌ها تهیه کنید، چرا به یک دوربین حلقه‌ای بسنده کنید؟ (البته، دلایل خوبی برای این موضوع وجود دارد، اما این موضوع در کنار موضوع است.) این نقطه فروش اصلی پشت Astro آمازون بود. این واقعیت که ربات موفقیت چشمگیری نداشته است عمدتاً به دلیل عملکرد محدود همراه با قیمت بسیار بالا است. این ترکیبی است که بالی تقریباً از آن رنج خواهد برد، اگر زمانی وارد بازار شود.

جاروبرقی مانتیک

خلاء Matic از یک سری دوربین برای نقشه برداری از فضاها و درک مکان آن استفاده می کند. اعتبار تصویر: ماتیک

متأسفانه به دلیل بیماری فقط توانستم در دو جلسه در نمایشگاه CES امسال شرکت کنم. با این حال، یکی از آنها بسیار مرتبط با این گفتگوی خاص است. Matic – در بیشتر موارد – یک ربات جاروبرقی دیگر است که می خواهد در یک فضای بسیار شلوغ نامی برای خود دست و پا کند. دلیل اینکه ما راه اندازی این شرکت را در نوامبر پوشش دادیم و اینکه چرا من موافقت کردم با آنها در این هفته ملاقات کنم، ترکیبی از رویکرد منحصر به فرد آنها به این دسته، علاوه بر شجره نامه بنیانگذاران آن و حمایت مالی از منابع خوب است.

چیزی که در طول مکالمه ما واقعاً مرا شگفت زده کرد این بود که این شرکت در واقع یک پلت فرم رباتیک خانگی ساخته است که به نظر می رسد در جاروبرقی و تمیز ، کاملاً مؤثر است. من به آن کمی شبیه ربات بنچمارک موبایل نوا کارتر انویدیا فکر کردم. در طول فرآیند تمیز ، خانه‌ها، به لطف سیستم بینایی روی برد، کنترل بیشتری بر ناوبری به دست می‌آورید. اگر Matic یا شخص دیگری معادل استقلال سطح 5 در خانه تسلط داشته باشد، شما یک پایه عالی برای عملکرد اضافی دارید.

اما راه حل معجزه آسا دقیقاً چه خواهد بود؟ پول هوشمند صرف کار دیگری می شود که مردم از انجام آن متنفرند، اما کارخانه فعلی هنوز محدودیت های زیادی دارد. یک گیره موبایل مقرون به صرفه و قوی یکی دیگر از آن مشکلات پیچیده و شگفت آور است که بسیاری از افراد برای مدت طولانی روی آن کار کرده اند. اما مانند دنیای رباتیک انبارهای سیار خودمختار، به راحتی می توان تصور کرد که چگونه اتصال یک گیره به یک گیره دنیای جدیدی از عملکرد را باز می کند.

  نتفلیکس از اولین تریلر لایو اکشن «یو یو هاکوشو» رونمایی کرد.

احتمالاً دوست دارید این ربات به مکان های مرتفع برسد و از پله ها عبور کند. می‌توانید با یک هواپیمای بدون سرنشین شروع کنید – که به خوبی به سؤال تحرک پاسخ می‌دهد – اما اگر نمی‌خواهید چیزی به اندازه یک هوندا سیویک در اطراف خانه‌تان شناور باشد، محموله‌ها، و در نتیجه عملکرد، هنوز بسیار محدود هستند.

بنابراین طبیعتاً ما خود را در جایی می یابیم که این روزها اغلب انجام می دهیم. با بستن دست ها شروع می کنید، سپس پاها را وارد می کنید. ناگهان به چیزی نگاه می کنید که بسیار شبیه شماست. این بخش بزرگی از دلیلی است که بسیاری از رباتیک‌ها نمی‌توانند از انسان‌نماها دست بکشند. حتی بیشتر از کارخانه‌ها و انبارها، خانه‌های ما برای خودمان ساخته شده‌اند، به این معنی که برای حرکت در این فضاها چیزی شبیه به خود می‌سازیم.

البته هنوز هیچکس حاضر نیست در خانه گفتگوی جدی در مورد انسان نماها داشته باشد. البته ربات‌های ضعیف زیادی وجود داشته است، اما هیچ‌، انتظار ندارد یک ربات خانگی انسان‌نمای همه‌منظوره امسال به صورت تجاری در دسترس باشد. باز هم دلایل متعددی وجود دارد. اولین و واضح ترین آن قیمت است. کسب‌وکار در کوتاه‌مدت هنوز معنادارتر است. شرکت‌ها جیب‌های عمیقی دارند و اگر فکر کنند که در نهایت باعث صرفه‌جویی در آنها می‌شود، هزینه‌های کلانی خواهند کرد. تقاضا برای اتوماسیون صنعتی نیز بارها و بارها آشکار شده است.

انبارها نیز به طور کلی آسان تر از خانه ها هستند. در نهایت، آنها به طور قابل توجهی ساختارمندتر و یکنواخت تر هستند. علاوه بر این، هر یک از این ربات ها تنها با یک شغل وارد بازار کار خواهند شد. آنها این کار را به طور مکرر انجام می دهند تا زمانی که آن را کامل کنند شاید حرفه دیگری را یاد بگیرید با این حال، در اکثر موارد، در اکثر کارخانه ها و انبارها، بسیاری از کارهای تکراری شبانه روزی این سیستم ها را برای مدت طولانی مشغول نگه می دارد. پس از Roomba، مصرف کنندگان ربات های خانگی را درخواست خواهند کرد که بتوانند کارهای بیشتری انجام دهند.

ElliQ 3.0

اعتبار تصویر: شهود رباتیک

علامت سوال بزرگ دیگر در همه اینها هوش مصنوعی مولد است. در CES تا حدی رواج داشت که تقریباً بی‌معنی می‌شد، و روزهایی وجود دارد که خودم را برای اضافه ، به این گروه سرزنش می‌کنم. اما هوش مصنوعی مولد تأثیر عمیقی بر روباتیک خواهد داشت. راه‌های مختلفی وجود دارد، اما حداقل دو – یادگیری و زبان طبیعی – به سیستم‌های همه منظوره ممکن بازمی‌گردند. با این حال، خبر بد این است که پیش بینی های خوش بینانه پیش بینی می کند که این نقشه راه حداقل پنج سال طول بکشد.

  Spotify لیست پخش هوش مصنوعی خود را معرفی کرد. یک لیست پخش با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کنید

سال بزرگی برای روباتیک در CES بود. در عین حال، ما متأسفانه نسبت به سال گذشته احساس نزدیکی به ربات‌های خانگی در همه جا نداریم. این بدان معنا نیست که نقشه راه کوتاه مدت عاری از عناصر جالب است. برای چیزی واقعی تر از یک مرغ در هر گلدان و دو تسلبوت در هر گاراژ، باید به فضای فناوری عصر نگاه کنیم. شتاب دهنده AARP (که همراه با سامسونگ بود دیگر جلسه ای که امسال توانستم در آن شرکت کنم) به خوبی این مقوله را برجسته می کند.

ژاپن همواره در هر مکالمه‌ای پیرامون این مقوله مطرح می‌شود، زیرا این کشور به دلیل جمعیت پیر خود از سایر نقاط جهان جلوتر است. ربات ها بخش بزرگی از آن هستند. تا اینجای کار، به نظر می‌رسد که آن‌ها در رده وسیع‌تر فناوری کمتر رایج هستند، اما فضای زیادی برای بهبود وجود دارد. هدف بیشتر این طرح ها یافتن راه هایی برای ادامه زندگی مستقل افراد مسن است. به راحتی می توان نقشی را که روبات ها می توانند ایفا کنند – و خواهند کرد – مشاهده کرد.

در چند سال گذشته ما سیستم واگن برقی کمکی لابرادور را تبلیغ کرده‌ایم. امسال شاهد بازگشت دستیار ربات اداری ElliQ بودیم. اگر در حال حاضر به دنبال راهی برای آوردن ربات ها به خانه بودم، این دقیقاً جمعیتی است که من هدف قرار می دهم. و بدون اینکه بخواهند در مورد این موضوع بیش از حد خام صحبت کنند، در حال حاضر 70 درصد از درآمد قابل تصرف کشور را در اختیار دارند. به نظر من نقطه شروع بدی نیست.

درباره CES 2024 در TechCrunch بیشتر بدانید

منبع: https://techcrunch.com/2024/01/12/what-ces-2024-told-us-about-the-home-robot/