اروپا برای اولین بار امواج ناشی از برخورد ستارگان در فضا را بررسی کرده است

ماموریت LISA توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) با همکاری ناسا انجام خواهد شد. در این ماموریت، پرتوهای لیزر از سه فضاپیمای مجزا برای اندازه گیری امواج گرانشی با دقت بالا پرتاب می شوند. این اولین تلاش علمی برای شناسایی و مطالعه امواج گرانشی از فضا خواهد بود. این ماموریت قرار است تقریباً در سال 2035 تکمیل شود.

بر اساس اعلام رسمی ESA، کمیته برنامه علمی آژانس، ماموریت LISA را به عنوان اولین تلاش علمی برای شناسایی و مطالعه امواج گرانشی از فضا تایید کرده است. رسیدن به این مرحله به این معنی است که آژانس فضایی اروپا ایده اجرای این ماموریت را پذیرفته است و فناوری‌ها آنقدر پیشرفته در نظر گرفته می‌شوند که برای اجرای این پروژه چراغ سبز نشان دهند. فاز عملیاتی در ژانویه 2025 (D1403) پس از انتخاب یک پیمانکار صنعتی اروپایی آغاز خواهد شد. ماموریت LISA تنها با یک فضاپیما انجام نمی شود، بلکه با یک صورت فلکی از سه فضاپیما انجام می شود. ناسا نیز در این ماموریت شرکت خواهد کرد.

هدف از ماموریت لیزا

ماموریت LISA بدون شک بلندپروازانه ترین پروژه ای است که تا کنون توسط ESA سفارش داده شده است و احتمالاً گران ترین است. سه فضاپیمای این ماموریت یک مثلث متساوی الاضلاع را در فضا تشکیل می دهند. هر فضاپیما 2.5 میلیون کیلومتر از دیگری فاصله خواهد داشت که بیش از شش برابر فاصله زمین تا ماه است.

در این ماموریت، امواج گرانشی ناشی از رویدادهای ستاره‌ای مختلف، مانند انفجارهای ابرنواختر یا ادغام ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌های عظیم، شناسایی خواهند شد. برای اندازه گیری این امواج از مکعب های طلایی در این فضاپیماها استفاده خواهد شد که کمی کوچکتر از مکعب روبیک هستند.

مکعب طلایی مورد استفاده در ماموریت LISA

انیشتین اولین کسی بود که وجود امواج گرانشی را مطرح کرد. او بیش از یک قرن پیش گفت که اجرام عظیم با حرکت ناگهانی در فضا و ایجاد امواج، ساختار فضا-زمان را تغییر می دهند. این امواج با سرعت نور حرکت می کنند و می توانند چیزهای زیادی در مورد جهان اولیه و برخی از آشفته ترین رویدادهای جهان به ما بگویند.

  هاوال F8 به روسیه می آید و رقیب جدی تیگو 8 پرومکس است

امواج گرانشی اولین بار در سال 2015 توسط رصدخانه LIGO در ایالات متحده شناسایی شد. با این حال، انتظار می رود که LISA بتواند اطلاعات بیشتری در مورد این پدیده ها از فضا فاش کند.

منبع: https://digiato.com/astronomy/esas-lisa-mission-to-detect-ripples-caused-by-clashing-stars