اولین سیاره فراخورشیدی، 51 پگاسی بی، کشف شد

6 اکتبر 1995 اولین سیاره فراخورشیدی نامگذاری شد 51 پگاسی ب یا متوسط توسط دو ستاره شناس سوئیسی کشف شد.

سیارات فراخورشیدی سیاراتی هستند که به دور ستاره ای شبیه به خورشید می چرخند. کشف توسط دیدیه کولوس و میشل مایر این اتفاق افتاد و پیشرفتی در تحقیقات نجومی بود. آنها به خاطر این کشف جایزه نوبل فیزیک 2019 را دریافت کردند.

اهمیت کشف اولین سیاره خورشیدی در این است که جست و جوی جهان های جدید را آغاز کرد و سوالات جدیدی را در ذهن ستاره شناسان ایجاد کرد.

51 پگاسی ب مشتری داغ این نام به این دلیل است که جرم آن 46 درصد جرم مشتری و شعاع آن 1.9 برابر این سیاره است. از آن زمان، سیارات غول گازی که به دور نزدیک ترین ستاره خود می چرخند، «مشتری داغ» نامیده می شوند.

این سیاره با استفاده از یک طیف نگار حساس کشف شد که می تواند تغییرات کوچک و منظم سرعت را در خطوط طیفی ستاره با سرعتی در حدود 70 متر بر ثانیه تشخیص دهد. این تغییرات به دلیل تأثیرات گرانش سیاره در فاصله 7 میلیون کیلومتری از ستاره رخ می دهد.

51 Pegasi B تنها در چهار روز زمینی به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد، به این معنی که در فاصله 8 میلیون کیلومتری از ستاره می‌چرخد. سیاره به طور جزر و مدی به ستاره خود قفل شده است و همیشه در یک جهت است. گازهای تشکیل دهنده آن به قدری داغ هستند که سیاره به رنگ قرمز می درخشد.

ابرهای سیلیکات ممکن است در جو 51 پگاسی بی وجود داشته باشد. در سال 2017 آثاری از آب در جو این سیاره کشف شد.

  قدرتمندترین موشک های بالستیک قاره پیمای جهان

منبع: https://digiato.com/astronomy/first-exoplanet-orbiting-a-sun-like-star-discovered