اپل اولین شرکتی خواهد بود که تراشه های 2 نانومتری TSMC را دریافت می کند

به گفته منابع آگاه، اپل اولین شرکتی خواهد بود که تراشه هایی را با استفاده از فرآیند جدید 2 نانومتری TSMC تولید می کند. این منبع می گوید که اپل اولین مشتری است که از این فرآیند استفاده می کند.

انتظار می رود TSMC تولید تراشه های 2 نانومتری را در نیمه دوم سال 2025 آغاز کند. اصطلاحاتی مانند 3 نانومتر و 2 نانومتر به قوانین مهندسی و طراحی خاصی اشاره دارد که TSMC برای طیف وسیعی از تراشه ها استفاده می کند. اندازه گره کمتر مربوط به اندازه ترانزیستور کوچکتر است. بنابراین می توان ترانزیستورهای بیشتری را روی پردازنده قرار داد که منجر به افزایش سرعت و بهبود مصرف انرژی می شود.

امسال اپل از تراشه های 3 نانومتری برای آیفون و مک استفاده کرد. هر دو چیپست A17 Pro در مدل‌های iPhone 15 Pro و چیپ‌ست‌های سری M3 Dermac بر اساس فناوری 3 نانومتری ساخته شده‌اند که نسبت به گره 5 نانومتری قبلی ارتقا یافته است. جهش از فناوری 5 نانومتری به 3 نانومتری سرعت قابل توجه GPU 20٪ سریعتر، سرعت CPU 10٪ سریعتر، موتور عصبی 2 برابر سریعتر برای iPhone و پیشرفتهای مشابهی را برای Mac به ارمغان آورد.

چیپست 2 نانومتری TSMC برای اولین بار در محصولات اپل استفاده شد

TSMC در حال ساخت دو کارخانه جدید برای تولید تراشه های 2 نانومتری است و در حال کار بر روی تایید تراشه سوم است. TSMC همچنین به طور کلی زمانی که نیاز به افزایش ظرفیت تولید برای پاسخگویی به سفارشات تراشه های بزرگ دارد، کارخانه های جدیدی می سازد. این شرکت به طور کلی فناوری 2 نانومتری را توسعه می دهد.

  ترافیک اینترنت ماهواره ای Starlink در سال 2023 سه برابر خواهد شد

TSMC میلیاردها دلار برای این تغییر هزینه می کند و اپل نیز برای استفاده از فناوری جدید باید تغییراتی در طراحی تراشه های خود ایجاد کند. اپل مشتری اصلی TSMC است و معمولا اولین شرکتی است که تراشه های جدید TSMC را دریافت می کند. اپل در سال 2023 تراشه های 3 نانومتری TSMC را برای آیفون، آی پد و مک خریداری خواهد کرد.

منبع: https://digiato.com/computers-hardware/apple-tsmc-first-2nm-chips