ایلان ماسک دلیل انفجار دومین ماموریت فضاپیما را توضیح داد

اگرچه دومین پرواز آزمایشی بزرگترین موشک فضایی SpaceX Starship موفقیت بزرگی بود، اما تقویت کننده فوق العاده سنگین آن در راه بازگشت منفجر شد و هشت دقیقه بعد خود استارشیپ نیز به سرنوشت مشابهی دچار شد. اکنون الون ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس در یک سخنرانی دلیل این انفجار را توضیح داد.

بر اساس یک گزارش جدید، ایلان ماسک در جلسه اسپیس ایکس گفت که انفجار استارشیپ به این دلیل رخ داد که شرکت مجبور شد اکسیژن مایع را از فضاپیما خارج کند. هنگام آزمایش موشک های جدید، شرکت ها معمولاً از مواد دیگری مانند اکسیژن مایع برای اضافه ، وزن به فضاپیما به جای محموله های واقعی استفاده می کنند. ماسک گفت که اگر اسپیس ایکس از محموله واقعی استفاده می‌کرد، می‌توانست از انفجار جلوگیری شود.

علت انفجار فضاپیما در دومین پرواز آزمایشی آن

ماسک درباره انفجار مرحله دوم فضاپیما گفت که علت این ناهنجاری خود اسپیس ایکس بوده است. او اظهار داشت که اسپیس ایکس مرحله دوم فضاپیما را به طور کامل با اکسیژن مایع و متان پر کرده است. او توضیح داد که وقتی شرکت سعی کرد این اکسیژن را در حین پرواز تخلیه کند، مرحله دوم فضاپیما منفجر شد.

ایلان ماسک گفت:

پرواز دوم در واقع تقریباً در مدار بود و از قضا، اگر محموله‌ای داشت، می‌توانست آن را به مدار زمین بیاندازد، زیرا دلیل اینکه فضاپیما در مدار قرار نگرفت این است که ما اکسیژن مایع و مایع را تخلیه کردیم. اکسیژن منجر به آتش‌سوزی و انفجار شد.» «بنابراین فکر می‌کنم راه‌حلی واقعی برای رسیدن به مدار سومین پرواز پیدا کرده‌ایم.»

در پرتاب آزمایشی وسیله نقلیه استارشیپ باید ماده دیگری معادل وزن محموله ای که قرار است این موشک به فضا حمل کند در آن قرار داده شود تا ویژگی های پیشرانه و قدرت تقویت کننده برای بلند ، این فضاپیما بتواند دقیقا تست و بررسی شود به گفته ایلان ماسک، اسپیس ایکس قصد دارد به طور منظم 200 تن محموله را با Starship در ماموریت های ناسا تحویل دهد.

  ترافیک اینترنت ماهواره ای Starlink در سال 2023 سه برابر خواهد شد

ماسک همچنین درباره Starlink صحبت کرد و گفت که SpaceX اکنون به 2.3 میلیون کاربر در سراسر جهان خدمات ارائه می دهد. او گفت که تا اواخر سال 2024، اینترنت ماهواره ای Starlink در کشورهای بیشتری در دسترس خواهد بود.

منبع: https://digiato.com/astronomy/musk-blows-the-lid-off-of-starship-explosion