ایلان ماسک کد منبع مدل هوش مصنوعی گروک خود را به صورت عمومی منتشر کرد

ایلان ماسک هفته گذشته اعلام کرد که چت بات Grok AI او منبع باز خواهد شد. امروزه کد منبع این نرم افزار در گیت هاب موجود است. xAI می گوید که “Grock” یک مدل “ترکیبی از متخصصان” با … 314 میلیارد پارامتر او هست.

طبق یک پست وبلاگ xAI، نسخه کد منبع مدل Grok-1 AI شامل معماری شبکه آن است. این شرکت تأیید می کند که تاریخ کد فعلی به اکتبر سال گذشته بازمی گردد و از آن زمان تاکنون برای استفاده خاصی مانند دیالوگ بهینه سازی نشده است.

مدل هوش مصنوعی Grok منبع باز است

کد منبع GRACK تحت مجوز Apache 2.0 منتشر شده است، بنابراین امکان استفاده تجاری را فراهم می کند، اما داده های مورد استفاده برای آموزش مدل را شامل نمی شود و اتصالات آن به شبکه اجتماعی X را نشان نمی دهد.

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک می گوید که مدل Grok-1 با استفاده از مجموعه ای سفارشی از داده ها آموزش داده شده است، اما جزئیات بیشتری در مورد داده ها ارائه نکرده است. با این حال، انتشار کد منبع برای این مدل یک رویداد مثبت است و می تواند به محققان و توسعه دهندگان کمک کند تا مکانیسم های آن را درک کنند و از این کد منبع بهره مند شوند.

ایلان ماسک اولین بار در اواسط آبان ماه از هوش مصنوعی گروک رونمایی کرد و پس از آن این چت بات به عنوان بخشی از شبکه اجتماعی X در دسترس کاربران ممتاز این پلتفرم قرار گرفت. ماسک اکنون وارد یک کشمکش قانونی با OpenAI شده است و ادعا می کند که استارت آپی که ChatGPT را ایجاد کرده از هدف خود برای ارائه فرم های رایگان منحرف شده است.

  CISA می گوید آژانس دولتی ایالات متحده با استفاده از نرم افزار "پایان زندگی" هک شده است

xAI اولین شرکتی نیست که مدل AI خود را منبع باز می کند. شرکت های دیگری مانند Mistral که اخیراً با مایکروسافت شریک شده اند نیز مدل های خود را به صورت متن باز در دسترس قرار داده اند. متا همچنین به محققان دسترسی رایگان به مدل Llama 2 می دهد، اما محدودیت هایی را اعمال می کند و برای استفاده های تجاری و در مقیاس بزرگ از کاربران هزینه می گیرد.

منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/elon-musk-open-sourced-grok-ai