باتری های بدون کبالت ارزان قیمت، آینده صنعت خودرو را متحول می کنند

بسیاری از خودروهای الکتریکی با باتری های حاوی کبالت تغذیه می شوند. ماده معدنی که هزینه های مالی، زیست محیطی و اجتماعی بالایی دارد. محققان MIT اکنون یک ماده باتری طراحی کرده اند که می تواند راه پایدارتری برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی باشد. باتری جدید لیتیوم یونی به جای کبالت یا نیکل از یک کاتد آلی استفاده می کند.

بر اساس مقاله ای که در ACS Central Science منتشر شده است، محققان MIT نشان دادند که این ماده که با هزینه بسیار کمتری نسبت به باتری های حاوی کبالت تولید می شود، می تواند برق را با سرعت باتری های کبالت هدایت کند. به گفته محققان، باتری جدید نیز ظرفیت ذخیره سازی مشابهی دارد و می تواند سریعتر از باتری های کبالت شارژ شود.

محقق اصلی این تحقیق می گوید این باتری می تواند با فناوری های روز رقابت کند و می تواند در هزینه های زیادی صرفه جویی کند.

باتری ماشین بدون کبالت

باتری ماشین جدید فاقد کبالت یا نیکل است

بیشتر خودروهای الکتریکی با باتری های لیتیوم یونی کار می کنند. هنگام شارژ این باتری ها، یون های لیتیوم از یک الکترود با بار مثبت به نام کاتد به یک الکترود با بار منفی به نام آند جریان می یابند. اکثر کاتدهای باتری لیتیوم یون حاوی کبالت هستند، فلزی که پایداری و چگالی انرژی بالا را فراهم می کند.

با این حال، کبالت دارای چندین معایب است. کبالت یک فلز کمیاب است، بنابراین قیمت آن می تواند نوسانات زیادی داشته باشد و بسیاری از ذخایر کبالت جهان در کشورهایی با سیاست های ناپایدار قرار دارند. از سوی دیگر، معدن کبالت ، های سمی تولید می کند که زمین، هوا و آب اطراف معادن را آلوده می کند.

  فاش شدن اولین تصاویر منتسب به گوشی گلکسی اس 24 اولترا

با توجه به معایب زیاد کبالت، تحقیقات زیادی برای توسعه مواد جایگزین در باتری ها انجام شده است. یکی از این مواد، فسفات آهن لیتیوم (LFP) است که برخی خودروسازان از آن در خودروهای برقی خود استفاده کرده اند. اگرچه LFP مفید است، اما تنها حدود نیمی از چگالی انرژی باتری های نیکل کبالت را دارد.

جایگزین دیگری برای کبالت یا نیکل، مواد آلی است، اما تاکنون اکثر این مواد با رسانایی، ظرفیت ذخیره سازی و طول عمر باتری های کبالت مطابقت نداشته اند. اکنون محققان یک ماده کاملا ارگانیک ساخته اند که به نظر می رسد رسانایی قوی دارد. این ماده آلی جدید می تواند در بیش از 2000 چرخه شارژ با حداقل تجزیه زنده بماند.

منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/cobalt-free-batteries-could-power-cars-of-the-future