با الهام از خفاش ها با استفاده از این عینک، افراد نابینا می توانند از طریق صدا ببینند

محققان خفاش از این الهام گرفتند منبع اکو آن‌ها آنقدر به دیدن عادت کرده‌اند، عینک‌های هوشمندی ساخته‌اند که اطلاعات بصری را به صداهای منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند. فناوری این عینک توانایی افراد نابینا و کم بینا را در جهت یابی اطراف خود افزایش می دهد و می تواند دنیا را برای افراد کم بینا تغییر دهد.

با الهام از دیدن خفاش ها

فناوری کمکی شامل طراحی فناوری هایی است که افراد دارای ناتوانی های حسی را قادر می سازد بر موانع زندگی روزمره خود غلبه کنند. نابینایی یا کم بینایی بر توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزمره زندگی و شرکت در فعالیت ها و تعاملات اجتماعی تأثیر می گذارد.

حوزه وسیعی از تحقیقات فناوری کمکی به استفاده از بازخورد بصری، لمسی و شنیداری به عنوان ابزاری برای تقویت حواس مربوط می شود. حالا محققین دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) عینک هوشمند نسل جدید به نام لمس صوتی او سیستمی را توسعه داد که اطلاعات بصری را به نمادهای صوتی متمایز تبدیل می کند تا راهی برای کمک به “دیدن” افراد کم بینا کمک کند.

دست و پا زدن

«چین-تانگ لینیکی از نویسندگان این تحقیق گفت:

عینک‌های هوشمند معمولاً از بینایی رایانه و سایر اطلاعات حسی استفاده می‌کنند تا محیط اطراف کاربر را به گفتار یکپارچه رایانه تبدیل کنند. با این حال، فناوری لمس صوتی اشیاء را صدا می‌کند و هنگامی که آنها وارد میدان دید دستگاه می‌شوند، عملکردهای صوتی منحصر به فردی ایجاد می‌کنند. برای مثال، ممکن است سیگنال خش خش برگ ها ممکن است نشان دهنده یک گیاه باشد یا صدای وزوز ممکن است نشان دهنده تلفن همراه باشد.

محققان با الهام از نحوه استفاده خفاش ها از اکولوکاسیون، تصمیم گرفتند عینک هوشمند خود را توسعه دهند دستگاه صوتی Vovidt (فد) احضار شده است. پژواک انتشار یک موج صوتی است که از یک جسم منعکس می شود و پژواک اطلاعاتی در مورد اندازه و فاصله جسم ارائه می دهد.

  چگونه حساب لینکدین را حذف کنیم؟

عینک تست

محققان عینک خود را بر روی 14 شرکت کننده بزرگسال آزمایش کردند. هفت شرکت کننده دارای اختلال بینایی و هفت شرکت کننده نابینا بودند. این مطالعه شامل یک مرحله تمرین نشسته بود که در آن از FAD برای اسکن اقلام روی میز استفاده می‌شد، و یک کار ایستاده برای بررسی عملکرد FAD در حالی که شرکت‌کنندگان راه می‌رفتند و به دنبال یک شی در یک محیط به هم ریخته می‌گشتند.

در این مطالعه از چهار آیتم استفاده شد. کاسه، کتاب، فنجان و بطری.

آنها دریافتند که این دستگاه به طور قابل توجهی توانایی افراد کم بینا را در تشخیص و دسترسی به اشیا بدون تلاش ذهنی زیاد افزایش می دهد.

هائو یوانژواستاد راهنما و نویسنده مسئول این مطالعه گفت:

“بازخورد شنیداری به کاربران امکان می دهد اشیاء را با دقت قابل توجهی بیابند و به آنها دسترسی پیدا کنند.”

با برخی اصلاحات، فناوری لمس صوتی می تواند به بخشی جدایی ناپذیر از فناوری های کمکی تبدیل شود و به افراد کم بینا اجازه دهد بهتر از قبل به محیط خود دسترسی داشته باشند.

این مطالعه در مجله PLOS One منتشر شد.

منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/acoustic-touch-glasses-help-the-blind-vision-impaired-see-using-sound