با هزینه 500 میلیارد در سال، ما در حال بارورسازی ابرها تا حد معقولی هستیم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور از تملک شرکت های دانش بنیان ایرانی با فناوری بومی غنی سازی ابری طی یک برنامه 5 ساله و با هزینه کمتر از 3 هزار میلیارد تومان خبر داد. وی اعلام کرد که شرکت هایی را در ایران می شناسم که اقدامات خوبی در خصوص بارندگی انجام داده اند.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: فکر می‌کنم طبق محاسباتی که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری انجام دادیم، با برنامه سالانه 500 میلیارد تومانی، برنامه‌ریزی شده است. خبرنگار امکان افزایش آن طی برنامه ریزی 5 ساله وجود دارد “بارش با روش بارورسازی ابرها بسیار خوب و معقول است. فرصت های بارندگی خوبی داریم که می توان از آن بهره برداری کرد.”

دهقانی فیروزآبادی مدعی شد: خوشبختانه کشور دارای مشعل ها و مواد اولیه غنی سازی ابری با تکنولوژی کاملاً اصیل و کیفیت بالاست که بسیار بالاتر از محصولات خارجی است؛ مشعل های تسریع شده ای که در آزمایشگاه های کشورهای خارجی تست و آزمایش شده و قابلیت های خود را تایید کرده اند. همچنین امکانات، تجهیزات هوانوردی و ژنراتورهای ثابت را در کشور داریم».

به گفته معاون رئیس جمهور، تنها عزم جدی برای اجرای بحث غنی سازی ابر در یک برنامه جدی 5 ساله لازم است. وی در همین راستا اعلام کرد: به شما قول می دهم این طرح در مدت 5 سال با کمتر از 3 هزار میلیارد تومان اجرا می شود اما آثار و برکات آن بسیار بیشتر از این هزینه خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصادی رئیس جمهور دانمارک بانیان، عدم امکان مهندسی اقلیم را یک اشتباه راهبردی دانست و افزود: فناوری فعلی بارورسازی ابرها یک فناوری قدیمی است که سال هاست مورد استفاده قرار می گیرد و شامل فناوری یونیزاسیون جوی مثبت و منفی است. غنی سازی) و اخیراً در حال توسعه است و کشورهای جهان روی مهندسی اقلیم کار می کنند؛ مسلم است که چنین فناوری وجود دارد، اما اینکه تأثیر آن چقدر قوی یا ضعیف است بحث دیگری است.

  با الهام از خفاش ها با استفاده از این عینک، افراد نابینا می توانند از طریق صدا ببینند

وی ادامه داد: موضوع دیگر تکنیک های بارندگی و افزایش بارندگی است که به شدت معتقدم شرکت هایی در کشور ما وجود دارند و من شخصا تعدادی از آنها را می شناسم که در زمینه بارندگی کارهای خوبی انجام داده اند.

فیروزآبادی درباره تولید فیلترهای کاهش آلاینده خودروها در شرکت های دانش بنیان گفت: آلودگی هوا موضوعی است که باید در درازمدت به آن فکر کرد، وقتی هوا آلوده شد به فکر آن هستیم و راهکارهای بومی اتخاذ می کنیم. هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.” باید برنامه های بلندمدت داشته باشیم. بیایید این کار را انجام دهیم تا این (کاهش آلودگی هوا) در سال های آینده اتفاق بیفتد».

وی افزود: شرکت‌هایی هستند که در زمینه کاهش آلودگی هوا فعالیت خوبی انجام داده‌اند و می‌توان از محصولات آن‌ها برای کاهش میزان آلودگی هوای ناشی از خودروها یا سایر آلاینده‌ها در بلندمدت استفاده کرد. این محصولات از فیلترهای قابل نصب بر روی خروجی کارخانه ها و نیروگاه ها گرفته تا فیلترهایی که آلاینده های خودرو را کاهش می دهند را شامل می شود.

منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/rain-firozabadi