بریتانیا در حال ساخت سریع ترین ابررایانه هوش مصنوعی با هزینه ۲۷۳ میلیون دلار است

دولت انگلیس قصد دارد سرمایه گذاری کند 273 میلیون دلار، قوی تر ابر رایانه خود را با نام Isambard-AI ساخته است که یکی از بهترین ابررایانه های هوش مصنوعی در جهان به حساب می آید.

بر اساس بیانیه رسمی دولت بریتانیا، ابرکامپیوتر آن توسط شرکت Hewlett Packard Enterprise ساخته خواهد شد و دارای 5448 GH200 Grace Hopper خواهد بود. Nvidia با این حال، Isambard-AI می تواند بیش از 21 اگزافلاپس عملکرد هوش مصنوعی و بیش از 200 کوادریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد. انتظار می رود این ابر رایانه و میزبان آن در تابستان 2024 شروع به کار کننددانشگاه بریستول” خواهد بود.

سریعترین ابر رایانه بریتانیا

به گفته دانشگاه بریستول، Isambard-AI ده برابر سریع‌تر از سریع‌ترین ابررایانه‌هایی است که در حال حاضر در بریتانیا کار می‌کنند. این فناوری همچنین در مرکز ملی خودرو دانشگاه قرار خواهد گرفت.

گزارش‌های مربوط به این ابررایانه در حالی منتشر می‌شوند که نشست ایمنی هوش مصنوعی در بریتانیا برگزار می‌شود و رهبران چندین کشور از جمله ایالات متحده برای بحث در مورد آینده هوش مصنوعی و خطرات احتمالی آن گرد هم می‌آیند. در نهایت، Isambard-AI قادر به برقراری ارتباط با ابر رایانه های دیگر در بریتانیا خواهد بود.

Simon Mackintosh-Smith از دانشگاه بریستول توضیح می دهد که هنگامی که Isambard-AI عملیاتی شود، “یکی از قدرتمندترین سیستم های هوش مصنوعی برای علوم باز در هر مکانی خواهد بود.”

در همین حال، گوگل همچنین در حال کار بر روی ابررایانه هوش مصنوعی خود است که در اوایل سال جاری گفته شد که نسبت به سیستم‌های مبتنی بر تراشه A100 انویدیا تا 1.7 برابر سریع‌تر و 1.9 برابر انرژی کارآمدتر است.

  Vivo X100 Ultra راه اندازی شد. مشخصات + قیمت

منبع: https://digiato.com/tech/the-uk-is-spending-273-million-to-build-its-fastest-ever-ai-supercomputer