ترسی که ایلان ماسک و سام آلتمن را مجبور به ایجاد OpenAI کرد

ایلان ماسک هفته گذشته از دو تن از بنیانگذاران OpenAI خود، سام آلتمن و گرگ براکمن، شکایت کرد و آنها را به “نقض آشکار” توافق اولیه سه نفر مبنی بر توسعه آشکار هوش مصنوعی و بدون سود تحقیقاتی متهم کرد. اواخر روز سه‌شنبه، OpenAI ایمیل‌های نیمه ویرایش‌شده بین ماسک، آلتمن، براکمن و دیگران را منتشر کرد که یک ضد روایت ارائه می‌کنند.

ایمیل‌ها نشان می‌دهند که ماسک آماده بود که OpenAI نسبتاً زودتر سود محور شود، که می‌تواند ادعای او مبنی بر انحراف از مأموریت اصلی خود را تضعیف کند. در یک پست، ماسک پیشنهاد ادغام OpenAI در شرکت خودروی الکتریکی خود تسلا را برای ارائه منابع بیشتر می‌کند، ایده‌ای که در ابتدا توسط ایمیلی که او از طرف یک طرف خارجی ناشناس ارسال کرده بود، پیشنهاد شد.

ایمیل‌های تازه منتشر شده همچنین نشان می‌دهند که ماسک تعصب نداشت که OpenAI باید آزادانه پیشرفت‌های خود را در اختیار همه قرار دهد. ماسک در پاسخ به پست دانشمند ارشد Ilya Sutskevar که هشدار داده بود پیشرفت‌های قدرتمند AI منبع باز می‌تواند با پیشرفت فناوری خطرناک باشد، نوشت: “بله.” به نظر می رسد که این با استدلال های شکایت هفته گذشته که از ابتدا توافق شده بود که OpenAI نوآوری های خود را آزادانه در دسترس قرار دهد، تناقض دارد.

اگر اختلاف حقوقی را کنار بگذاریم، ایمیل‌های منتشر شده توسط OpenAI نشان می‌دهد که گروه قدرتمندی از کارآفرینان فناوری در حال تأسیس سازمانی هستند که بسیار قدرتمند شده است. با کمال تعجب، اگرچه OpenAI دوست دارد ماموریت خود را متمرکز بر ایجاد هوش عمومی مصنوعی – ماشین‌هایی باهوش‌تر از انسان‌ها – توصیف کند، بنیان‌گذاران آن زمان بیشتری را صرف بحث درباره ترس‌ها در مورد قدرت رو به رشد گوگل و سایر غول‌های با جیب عمیق می‌کنند تا اینکه درباره AGI هیجان‌زده شوند.

  متا در حال آزمایش توانایی ارسال محتوا از اینستاگرام به Trades است

من فکر می کنم باید بگوییم که با تعهد مالی 1 میلیارد دلاری شروع می کنیم. این واقعی است. من هر چیزی را که شخص دیگری ارائه نکند پوشش خواهم داد. او پیشنهاد راه اندازی را با اعلام بودجه 100 میلیون دلاری با استناد به منابع عظیم گوگل و فیس بوک رد کرد.

ماسک OpenAI را با آلتمن، براکمن و دیگران در سال 2015، طی دوره دیگری از تبلیغات سرسختانه پیرامون هوش مصنوعی متمرکز بر گوگل، تأسیس کرد. یک ماه قبل از تاسیس این غیرانتفاعی، برنامه هوش مصنوعی گوگل، AlphaGo، یاد گرفته بود که بازی رومیزی شیطانی گو، آنقدر خوب که یک قهرمان انسانی را برای اولین بار شکست دهد. این شاهکار بسیاری از کارشناسان هوش مصنوعی را شوکه کرد که فکر می‌کردند Go برای رایانه‌ها بسیار ظریف است و نمی‌توان آن‌ها را به این زودی‌ها تسلط یافت. همچنین پتانسیل هوش مصنوعی برای تسلط بر بسیاری از وظایف به ظاهر غیرممکن را نشان داد.

متن شکایت ماسک برخی از جزئیات گزارش شده قبلی درباره تاریخچه OpenAI در آن زمان را تأیید می کند، از جمله اینکه ماسک برای اولین بار از خطرات احتمالی ناشی از هوش مصنوعی در جلسه ای در سال 2012 با دمیس حسابیس، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت DeepMind مطلع شد. که AlphaGo را توسعه داد و در سال 2014 توسط گوگل خریداری شد. این شکایت همچنین تأیید می کند که ماسک عمیقاً با لری پیج، یکی از بنیانگذاران گوگل در مورد خطرات آینده هوش مصنوعی اختلاف نظر داشته است، که ظاهراً باعث شد این دو مرد به عنوان دوست با هم درگیر شوند. ماسک در نهایت در سال 2018 راه خود را از OpenAI جدا کرد و ظاهراً از زمان موفقیت فراری ChatGPT در این پروژه به سراشیبی رفته است.

  آینده طراحی داخلی متاثر از تکنولوژی های جدید چگونه خواهد بود؟ آموزشگاه دکوراسیون داخلی آموزشگاه طراحی داخلی

از زمانی که OpenAI این هفته ایمیل‌های ماسک را منتشر کرد، گمانه‌زنی‌ها در مورد نام‌ها و سایر جزئیات حذف شده از پیام‌ها چرخید. تعداد کمی به هوش مصنوعی روی آوردم به عنوان راهی برای پر ، جاهای خالی با متنی از نظر آماری قابل قبول.

ماسک در ایمیلی درباره پروژه OpenAI نوشت: «این به میلیاردها دلار در سال نیاز دارد یا فوراً آن را فراموش کنید. او افزود: «متاسفانه، آینده بشریت در دستان (تدوین شده) است، شاید اشاره ای به پیج یکی از بنیانگذاران گوگل باشد.

در جای دیگری از تغییر ایمیل، نرم افزار هوش مصنوعی – مانند برخی از نظر دهندگان در توییتر – حدس زد که ماسک استدلال هایی را مطرح کرده است که گوگل برتری قدرتمندی نسبت به Hassabis در هوش مصنوعی دارد.

صرف نظر از این، رابطه افشا شده در ایمیل‌های بین بنیانگذاران OpenAI از آن زمان به هم خورده است. هدف شکایت ماسک این است که این شرکت را مجبور به توقف مجوز فناوری به حامی اصلی خود، مایکروسافت کند. در یک پست وبلاگی همراه با ایمیل‌های منتشر شده در این هفته، سایر بنیانگذاران OpenAI از بدتر شدن اوضاع ابراز ناراحتی کردند.

آنها نوشتند: «ما ناراحتیم که با کسی که عمیقاً او را تحسین می کنیم، به این موضوع رسیدیم. “کسی که ما را ترغیب کرد تا هدف بالاتری داشته باشیم، سپس به ما گفت که شکست خواهیم خورد، یک رقیب راه اندازی کرد، سپس از ما شکایت کرد که بدون آنها پیشرفت قابل توجهی به سمت ماموریت OpenAI داشتیم.”

منبع: https://www.wired.com/story/the-fear-that-inspired-elon-musk-sam-altman-openai/