خطای ماشین فروش فناوری مخفی تشخیص چهره فاش شد

دانشگاه واترلو مستقر در کانادا در حال حرکت برای حذف دستگاه‌های فروش هوشمند با برند M&M از محوطه دانشگاه است، پس از اینکه دانشجویان خشمگین دریافتند این دستگاه‌ها به طور مخفیانه داده‌های تشخیص چهره را بدون رضایت آنها جمع‌آوری می‌کنند.

این رسوایی زمانی شروع شد که دانشجویی با نام مستعار SquidKid47 تصویری را به Reddit ارسال کرد که نشان دهنده پیام خطای یک دستگاه فروش خودکار دانشگاه بود، “Invenda.Vending.FacialRecognitionApp.exe” که پس از اینکه دستگاه موفق به راه اندازی یک برنامه تشخیص چهره نشد، نمایش داده شد. انتظار می رود یکی از آنها باشد. فرآیند استفاده از دستگاه فروش خودکار

“هی، پس چرا این ماشین های ، M&M تشخیص چهره دارند؟” SquidKid47 فکر می کند.

پست ردیت باعث شد تا یک دانشجوی سال چهارم به نام ریور استنلی، که برای یک نشریه دانشگاهی به نام MathNEWS می نوشت، تحقیق شود.

استنلی پس از مشاهده بروشورهای فروش Invenda که وعده داده بود “ماشین ها قادر به ارسال تخمین سن و جنسیت” هر فردی که از ماشین آلات استفاده می کند، بدون درخواست رضایت، هشدار را به صدا درآورد.

استنلی که متوجه شد کمیسر حریم خصوصی کانادا سال‌ها پیش پس از کشف اینکه برخی از کیوسک‌های اطلاعات مراکز خرید «به‌طور مخفیانه از نرم‌افزار تشخیص چهره برای مشتریان ناآگاه استفاده می‌کنند، در مورد یک اپراتور مرکز خرید به نام Cadillac Fairview تحقیق کرده است.

به گزارش استنلی، تنها از طریق این تحقیقات رسمی بود که کانادایی ها متوجه شدند که “بیش از 5 میلیون کانادایی که رضایت نداشتند” در پایگاه داده Cadillac Fairview اسکن شده اند. در حالی که Cadillac Fairview در نهایت مجبور شد کل پایگاه داده را حذف کند، استنلی نوشت که عواقب جمع‌آوری داده‌های حساس تشخیص چهره بدون رضایت برای مشتریان اینوندا مانند مریخ همچنان نامشخص است.

  Vertex آخرین مکان خوب آنلاین است

گزارش استنلی با فراخوانی از دانشجویان به پایان رسید تا از دانشگاه بخواهند «دستگاه های خودکار تشخیص چهره را از محوطه دانشگاه ممنوع کنند».

یکی از سخنگویان دانشگاه واترلو، ربکا المینگ، در نهایت پاسخ داد و به CTV News تأیید کرد که مدرسه درخواست کرده است تا نرم‌افزار دستگاه فروش خودکار را تا زمانی که دستگاه‌ها حذف شوند غیرفعال کند.

دانشجویان به CTV News گفتند که اعتماد آنها به مدیریت دانشگاه به دلیل این جنجال متزلزل شده است. برخی از دانش‌آموزان در Reddit ادعا کردند که سعی کرده‌اند دوربین‌های دستگاه‌های فروش خودکار را در حالی که منتظر پاسخ مدرسه بودند، با استفاده از آدامس یا آدامس بپوشانند. یکی از دانش‌آموزان از خود پرسید که آیا «مکان‌های دیگری هم وجود دارد که بتوان از این فناوری استفاده کرد» در محوطه دانشگاه.

المینگ نتوانست جدول زمانی دقیق حذف ماشین‌ها را تایید کند، فقط به آرس گفت که “در اسرع وقت” این اتفاق خواهد افتاد. المینگ درخواست Ars را برای روشن شدن اینکه آیا مناطق دیگری از محوطه دانشگاه وجود دارد که داده‌های تشخیص چهره را جمع‌آوری می‌کنند، رد کرد. او همچنین تأیید نکرد، در مورد خوراکی‌های معمولی در محوطه دانشگاه، زمانی که دانش‌آموزان می‌توانند انتظار داشته باشند که دستگاه‌های فروش خودکار با دستگاه‌هایی که به دوربین‌های نظارتی مجهز نیستند، جایگزین شوند.

ادعا می کند ماشین های Invenda مطابق با GDPR هستند

نظرسنجی MathNEWS پاسخ‌های شرکت‌های مسئول دستگاه‌های فروش هوشمند در محوطه دانشگاه واترلو را ردیابی کرد.

Adaria Vending Services به MathNEWS گفت: «مهم‌ترین چیزی که باید درک کرد این است که دستگاه‌ها هیچ عکس یا تصویری را نمی‌گیرند یا ذخیره نمی‌کنند و اینکه یک فرد را نمی‌توان با کمک فناوری ماشین شناسایی کرد. این فناوری به عنوان یک حسگر حرکتی عمل می‌کند که چهره‌ها را تشخیص می‌دهد، بنابراین دستگاه می‌داند چه زمانی باید رابط خرید را فعال کند، بدون اینکه هرگز تصاویری از مشتریان بگیرد یا ذخیره کند.

  اعتصابات هالیوود باعث شد هوش مصنوعی شغل شما را نگیرد. اما تا کی؟

طبق گفته‌های Adaria و Invenda، دانش‌آموزان نباید نگران حفظ حریم خصوصی داده‌ها باشند، زیرا دستگاه‌های فروش کاملاً با سخت‌ترین قانون حفظ حریم خصوصی داده‌ها در جهان، یعنی مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) اتحادیه اروپا مطابقت دارند.

در بیانیه آداریا آمده است: «این ماشین‌ها کاملاً مطابق با GDPR هستند و در بسیاری از تأسیسات در سراسر آمریکای شمالی استفاده می‌شوند. «در دانشگاه واترلو، آداریا خدمات تکمیل آخرین مایل را مدیریت می‌کند: ما از ذخیره‌سازی و تدارکات دستگاه‌های فروش تنقلات مراقبت می‌کنیم. آداریا هیچ داده ای در مورد کاربران خود جمع آوری نمی کند و به شناسایی کاربران این دستگاه های فروش M&M دسترسی ندارد.

منبع: https://www.wired.com/story/،-recognition-vending-machine-error-investigation/