دانشمندان دستگاه جدیدی با انرژی خورشیدی ابداع کرده اند که آب را با سرعت زیاد شیرین می کند

محققان موسسه فناوری ماساچوست با همکاری مهندسانی از چین، دستگاه نمک‌زدایی جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند از نور خورشید برای شیرین ، آب دریا با سرعتی بالاتر از فناوری‌های مشابه استفاده کند. به نظر می رسد این دستگاه قادر است در هر ساعت بین 4 تا 6 لیتر آب آشامیدنی تولید کند.

فناوری جدید توسعه یافته توسط محققان MIT و مهندسان چینی دو مزیت عمده نسبت به روش‌های فعلی دارد: این فناوری می‌تواند آب شیرین را با سرعت بالایی تولید کند و به طور موثر نمک اضافی را از آب حذف می‌کند. در طراحی این سیستم از ترکیب دو مکانیسم چند مرحله ای اواپراتور و کندانسور استفاده شده است.

عملکرد این دستگاه جدید و کم هزینه الهام گرفته از فرآیند گردش دما در اقیانوس ها است که ناشی از تغییرات دما و نمک موجود در آب است. دستگاه فعلی حتی باعث چرخش های کوچک و چرخش در آب داخل آن می شود.

ترکیب جریان آب و گرمای نور خورشید باعث می شود که آب تبخیر شود و نمک پشت سر بماند. این بخار آب تولید می کند که می تواند فشرده شود و به آب آشامیدنی تبدیل شود. نمک حاصل نیز به جای اینکه در دستگاه جمع شود و عملکرد آن را مختل کند به جریان خود ادامه می دهد.

دستگاه جدید نمک زدایی آب دریا چگونه کار می کند؟

لینان چنگ، دانشمند آزمایشگاه تحقیقاتی MIT توضیح می دهد: «وقتی آب دریا در مقابل هوا قرار می گیرد، نور خورشید باعث تبخیر آن می شود. هنگامی که آب از سطح خارج می شود، نمک باقی می ماند. هر چه نمک متراکم تر باشد، آب متراکم تر است و این آب سنگین تر می خواهد به پایین سرازیر شود. ما می توانیم با شبیه سازی این پدیده بزرگ (چرخه حرارتی) در این دستگاه به نمک زدایی آب دست پیدا کنیم.

  همکاری دو رقیب اسپیس ایکس ماهواره های آمازون را در مدار قرار می دهد

قسمت اصلی این فناوری را یک جعبه کوچک تشکیل می دهد که از ماده ای خاص با قابلیت جذب حرارت بالا استفاده می کند. این جعبه به دو قسمت بالا و پایین در داخل تقسیم می شود. در بیانیه رسمی منتشر شده در مورد نحوه عملکرد این فناوری آمده است: “آب می تواند از نیمه بالایی جریان یابد. در این نیمه یک لایه تبخیری وجود دارد که از گرمای خورشید برای گرم ، و تبخیر آب استفاده می کند. سپس بخار آب به سمت آب هدایت می شود. نیمه پایینی دستگاه، جایی که لایه ای از کندانسور آن را تبدیل می کند.» به آب آشامیدنی سرد و بدون نمک.

این دستگاه که به اندازه یک چمدان کوچک است می تواند در هر ساعت بین 4 تا 6 لیتر آب شیرین تولید کند و سال ها بدون مشکل به کار خود ادامه می دهد. دانشمندان امیدوارند در آینده بتوانند از این وسایل برای رفع نیاز خانه های کوچک استفاده کنند. نتایج یافته های آنها در قالب مقاله ای در مجله Joule منتشر شد.

منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/new-desalination-machine-achieves-high-conversion-rate