دو پیشرفت تکنولوژیکی، سال 2023 را به نوآورترین سال در بیش از یک دهه گذشته تبدیل کرد

Apple Vision Pro و ChatGPT (اواخر 2023)

Apple Vision Pro (سمت چپ) و ChatGPT (راست) انرژی جدیدی را در سال 2023 به فناوری تزریق کردند.

جیسون هینر/ZDNET

نظارت دولت بر فناوری های بزرگ و مجموعه ای از ارتقاهای تکراری به محصولات نمادین مانند آیفون تا حد زیادی در دهه گذشته در فناوری تسلط داشته است. از آنجایی که ظهور 4G موجی از برنامه های کاربردی بلادرنگ مانند Uber و Airbnb را برانگیخت، نوآوری های جدید در مرکز فناوری قرار نگرفتند.

اما سال 2023 سال متفاوتی بود که داستان دو پیشرفت بزرگ بر آن حاکم بود.

1. ChatGPT و Generative AI

اگرچه ChatGPT از نظر فنی در نوامبر 2022 راه اندازی شد، اما موجی از نوآوری های جدید و علاقه شدید به هوش مصنوعی را برانگیخت که در سراسر سال 2023 گسترش یافت و آن را به بزرگترین داستان سال تبدیل کرد.

بزرگ‌ترین پیشرفت ChatGPT، انسانی‌تر ، فناوری است. برخلاف گوگل، اینترنت و سایر اشکال جستجو که برای صحبت با رایانه و گرفتن بهترین نتایج باید عبارات و نحو خاصی را بدانید، می‌توانید سؤالات ChatGPT را به همان زبان طبیعی بپرسید که اگر با آن چت می‌کردید استفاده می‌کردید. یک شخص. و نتایجی که به دست می آورید اغلب به قدری شگفت آور خوب و مفید هستند که دنیا را طوفان کرده اند. ChatGPT تنها در 5 روز به اولین میلیون کاربر خود رسید و در ژانویه 2023، تنها دو ماه پس از راه اندازی، از 100 میلیون کاربر فعال فراتر رفت. اکنون به 200 میلیون نزدیک شده ایم.

ChatGPT به قدری شبیه یک فرد به نظر می رسد که گاهی اوقات مردم را فریب می دهد تا فکر کنند توانایی بیشتری از آنچه که هست دارد. حتی می تواند ما را به این باور برساند که می تواند مانند هوش مصنوعی های علمی تخیلی مانند Data in Star Trek بسیار باهوش باشد یا حتی مانند هوش مصنوعی در فیلم هایی مانند The Terminator یا iRobot ترسناک باشد. با این حال، ChatGPT به سادگی در درک سؤالات، جستجوی سریع حجم عظیمی از داده های عمومی و تقلید از الگوهای گفتار انسان در هنگام ارائه پاسخ بسیار خوب است.

  مزایای هوش مصنوعی بیشتر از معایب آن خواهد بود

جادوی واقعی پشت این فناوری از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) ناشی می‌شود که به آن قدرت می‌دهد. این فناوری است که به هوش مصنوعی نسلی – یا هوش مصنوعی محاوره ای – اجازه می دهد تا اتفاق بیفتد. GPT4 OpenAI LLM پشت ChatGPT است، اما در حال حاضر بسیاری از LLM های دیگر وجود دارد و همچنین بخش بزرگی از داستان 2023 است. Gemini LLM گوگل، که به Bard قدرت می دهد (این رقیب آن ChatGPT است)، یکی از جدیدترین ها است، اما دیگران، مانند Llama 2 متا و Olympus آمازون، به طور بالقوه رقبای ChatGPT و همچنین LLM هایی هستند که برای اهداف دیگر در نظر گرفته شده اند.

البته، LLM ها و هوش مصنوعی مولد را می توان برای خیلی بیشتر از ایجاد ربات های چت استفاده کرد. برخی از کاربردهای دیگر آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • با استفاده از Dall-E تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را از ایده ها ایجاد کنید
  • اسناد بزرگ مانند گزارش های تحقیقاتی و قراردادهای قانونی را خلاصه کنید
  • تحلیل احساسات برای بازاریابی
  • راهنمای کد و اتوماسیون برای توسعه دهندگان نرم افزار
  • راهنمای نوشتن برای نوشتن انواع رایج اسناد
  • ترجمه متن از یک زبان به زبان دیگر

و ما اینجا فقط سطح را می خراشیم. LLMها سریعتر، کارآمدتر و توانمندتر می شوند و تعداد مشکلاتی که در آینده برای حل آنها استفاده خواهند شد احتمالاً به طور تصاعدی بیشتر خواهد شد.

2. Apple Vision Pro و یک دوره جدید برای AR و VR

متاورس ممکن است در سال 2022 با سقوط بازار ارزهای رمزپایه و عدم علاقه عمومی مصرف کنندگان جریان اصلی از بین رفته باشد، اما چیزی بی نهایت جالب تر از خاکستر در سال 2023 ظهور کرد. این افزایش علاقه به نسل بعدی، سه بود. تجارب بعدی در AR و VR و تا حد زیادی توسط موتور تبلیغاتی یک شرکت تقویت شد: اپل.

  Bluesky ابزاری را راه‌اندازی می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد خدمات تعدیل مستقل خود را ایجاد و مدیریت کنند

در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان خود در ماه ژوئن، اپل هدست ویژن پرو خود را معرفی کرد، پروژه ای که هفت سال از ساخت آن می گذرد. جامعه توسعه دهندگان، تحلیلگران فناوری و رسانه ها را با کیفیت و وفاداری از تجربیات واقعیت ترکیبی که قبلاً در یک هدست مصرف کننده مستقل که به یک رایانه قدرتمند متصل نشده بود دیده نشده بود، شگفت زده کرد. در واقع، اپل از Vision Pro به عنوان یک دستگاه تلفن همراه یاد نمی کند، بلکه به عنوان یک نوع جدید از کامپیوترها اشاره می کند: یک کامپیوتر فضایی.

پس از نمایش عملی اپل ویژن پرو در WWDC، نوشتم: «اپل با Vision Pro پیشرفت هایی را انجام داده است که فناوری، بهره وری و سرگرمی را برای دهه آینده بازتعریف خواهد کرد. »

اگرچه هنوز چند ماه دیگر به انتشار Apple Vision Pro باقی مانده است، اما من روی این سخنان ایستاده ام. من طی سال‌ها هدست‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی مختلفی را آزمایش کرده‌ام، اما Vision Pro اولین هدستی بود که به محض پایان استفاده از آن نمی‌توانستم صبر کنم تا دوباره آن را امتحان کنم. برای اولین بار از آن استفاده کردم. این به این دلیل است که تجربیات بسیار واقعی و قانع کننده بودند.

همچنین: این 5 پیشرفت بزرگ فناوری در سال 2023 بازی را تغییر داده است

البته اپل ویژن پرو 3500 دلار قیمت خواهد داشت و نسخه 1.0 مخاطبان محدودی خواهد داشت. اما دری را به روی سطح جدیدی از تجربیات واقعیت ترکیبی باز می کند و بسیاری از مصرف کنندگان را ترغیب می کند تا آنها را امتحان کنند.

  مدیر عامل X، لیندا یاکارینو، کارکنان را خطاب قرار می دهد زیرا ترس از اخراج در حال چرخش است

نمونه موردی: بعد از نسخه ی نمایشی Vision Pro، نمی‌توانستم منتظر بمانم تا Meta Quest 3 500 دلاری را با نمایشگرهای تازه ارتقا یافته‌اش در ماه اکتبر امتحان کنم. من به سرعت متوجه شدم که برنامه Supernatural در Meta Quest 3 روشی بسیار سرگرم کننده و جذاب برای انجام تمرینات قلبی نسبت به استفاده از تردمیل، بیضوی یا دوچرخه ثابت است – و این چیزی است که Vision Pro در هنگام راه اندازی این کار را انجام نخواهد داد.

نکته اصلی این است که ورود اپل به این فضا آتش علاقه مصرف کنندگان به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را شعله ور کرده است. من آن را در یک شنبه در ماه نوامبر دیدم، زمانی که وارد فروشگاه Best Buy شدم و دیدم یک صف دو نفره متشکل از 10-15 بچه و والدین آنها منتظر بودند تا Quest 3 را امتحان کنند، در حالی که دو کارمند Best Buy به سرعت کلاه ایمنی را پاک می کردند و آنها را به آنها می دادند. بعدی. کودک آنلاین و هرگز به اندازه جمعه سیاه و دوشنبه سایبری مشهود نبود، زمانی که Meta’s Quest 2 و Quest 3 فروش بیشتری نسبت به Apple AirPods و AirPods Pro در آمازون داشتند.

فکر نهایی

این امکان وجود دارد که هم ChatGPT و هم Apple Vision Pro لحظاتی را برای آیفون به ما داده اند: عرضه محصول جدیدی که آینده را مشخص می کند و نسل جدیدی از محصولات و تجربیات را ایجاد می کند. فقط زمان می تواند بگوید. اما امروزه واضح است که ChatGPT و Apple Vision Pro با خوش بینی و انرژی ای که در سال های اخیر غایب بود، به این فناوری تزریق کرده اند. و برای آن، هر دوی آنها یک انعام شایسته دریافت می کنند.

منبع: https://www.zdnet.com/article/two-breakthroughs-made-2023-techs-most-innovative-year-in-over-a-decade/#ftag=RSSbaffb68