سازمان توسعه پرتابگر اروپا تأسیس شد

در 29 فوریه 1964، سازمان توسعه وسایل نقلیه پرتاب اروپا (ELDO) ایجاد شد.

در چنین روزی، سازمان توسعه وسایل نقلیه پرتاب اروپا (ELDO) و سازمان تحقیقات فضایی اروپا (ESRO) سه هفته بعد، در 20 مارس 1964 متولد شدند.

آژانس فضایی اروپا که در 30 می 1975 با ادغام ESRO و ELDO شکل گرفت، میراث تعداد انگشت شماری از “فضانوردان” اروپایی است که تلاش های رویایی این دو سازمان را در اوایل دهه 1960 رهبری کردند.

LDC اولین بار برای توسعه یک وسیله پرتاب ماهواره برای اروپا توسعه یافت. این موشک سه مرحله ای ارتقا یافته به نام الهه اساطیری یونانی اروپا نامگذاری شد.

سازمان توسعه لانچر اروپا

به طور کلی، 10 راه اندازی با بودجه ELDO وجود داشت. این سازمان متشکل از بلژیک، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند است. استرالیا یکی از اعضای وابسته این سازمان بود.

حتی در ابتدا، سایت پرتاب در استرالیا بود، اما بعدا به گویان فرانسه منتقل شد. در سال 1974، پس از شکست پرتاب ماهواره Blue Streak، این برنامه با سازمان تحقیقات فضایی اروپا ادغام شد و آژانس فضایی اروپا را تشکیل داد.

در مجموع، ESA 11 پرتاب را برنامه ریزی کرد که تنها ده مورد از آن ها واقعاً انجام شد. چهار مورد از 9 پرتاب موفقیت آمیز بود. چهار پرتاب دیگر ناموفق بود و یکی متوقف شد.

دهمین پرتاب F-9 در 12 ژوئن 1970 انجام شد. تمام مراحل موفقیت آمیز بود، اما ماهواره نتوانست وارد مدار شود.

پس از این پرتاب، ELDO شروع به از دست دادن بودجه و اعضای خود کرد و در نهایت برای ایجاد آژانس فضایی اروپا به ESRO منتقل شد.

  جذابیت ژان کلود ون دام "نماد جذابیت" سال های دور در آستانه 63 سالگی

منبع: https://digiato.com/astronomy/european-launcher-development-organisation-was-founded