عمیق ترین آزمایشگاه چین با دانشمندان برای مطالعه ماده تاریک همکاری می کند

آزمایشگاه زیرزمینی عمیق چین، CJPL-II، به محققان کمک می کند تا ماده تاریک را بهتر درک کنند. دانشمندان در تلاش برای کشف اسرار نیروهای نامرئی جهان هستند و این آزمایشگاه قصد دارد با روش ها و تجهیزات پیشرفته این کار را انجام دهد.

به گفته طبیعت، آزمایشگاه زیرزمینی شی جین پینگ چین (CJPL) که به لطف آخرین توسعه آن، CJPL-II نامگذاری شده است، عمیق ترین و بزرگترین آزمایشگاه زیرزمینی است. با توجه به قابلیت ها و تجهیزات پیشرفته ای که این آزمایشگاه در اختیار دارد جای تعجب نیست که قدمی در جهت فراگیری علوم ناشناخته بردارد.

ماده تاریک که بیش از 80 درصد جهان را تشکیل می دهد، با وجود چندین دهه اکتشافات علمی تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.

CJPL-II در زیر کوه Xiping در شهرستان لیانگشان یی سیچوان، 2400 متر زیر زمین واقع شده است. این فاصله در واقع از آزمایشگاه در برابر پرتوهای کیهانی و سایر نویزها محافظت می کند. بنابراین می تواند داده های ماده تاریک را راحت تر و با دقت بالا تجزیه و تحلیل کند.

CJPL-II چگونه ذرات ماده تاریک را تشخیص می دهد؟

هدف اصلی CJPL-II تشخیص ماده تاریک است. دانشمندان بر این باورند که این ماده بدون تعامل با نور از ماده معمولی عبور می کند.

برای دستیابی به این هدف، آزمایشگاه به دو آشکارساز مجهز شده است: آشکارساز ذرات زنون و اخترفیزیک (PandaX) و آشکارساز ماده تاریک چینی (CDEX).

ماده تاریک

PandaX از زنون مایع برای شناسایی ذرات تاریک بالقوه استفاده می کند. هنگامی که این ذرات با اتم های زنون برخورد می کنند، حسگرها فلاش های نور را دریافت می کنند و داده های حیاتی را در اختیار دانشمندان قرار می دهند.

  ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در Waco، تگزاس

از سوی دیگر CDEX از یک آشکارساز ژرمانیوم بسیار حساس استفاده می‌کند که سیگنال‌های الکتریکی را هنگام تعامل ذرات تاریک با آن ضبط می‌کند. ترکیب این دو آزمایش شانس گرفتن ذرات ماده تاریک گریزان را افزایش می دهد، حتی اگر در آن زمان و مکان بسیار کم باشند. زمانی که مولکول های این ماده در دسترس دانشمندان قرار گیرد، امکان بررسی آن ها وجود خواهد داشت.

در حالی که جهان مشتاقانه منتظر نتایج این تحقیق است، آزمایشگاه پیشرفته شی به عنوان یک مرکز در سمفونی کیهانی در حال ظهور است و آماده پاسخگویی به سوالات اساسی در مورد شکل گیری جهان و ماهیت گریزان ماده تاریک است. مدتی پیش تلسکوپ اقلیدس توانست از ماده تاریک تصویربرداری کند.

منبع: https://digiato.com/astronomy/chinas-deepest-laboratory-cooperates-study-dark-matter