محققان ارگانیسم های کاملا ناشناخته ای را در دستگاه گوارش انسان کشف کرده اند

موجودات مختلفی از جمله ویروس ها و باکتری ها در بدن انسان زندگی می کنند. اکنون محققان چیزی را یافته اند که به نظر می رسد یک کلاس کاملاً جدید از موجودات ویروس مانند باشد. این موجودات مال آنهاست ابلیسک گفته می شود که ابلیسک ها حاوی قطعات اسرارآمیز ماده ژنتیکی هستند که هیچ توالی قابل شناسایی یا حتی شباهت ساختاری شناخته شده ای با هیچ عامل بیولوژیکی دیگری ندارند.

بر اساس پیش نویس مقاله محققان، “ایوان ژلودوف”زیست شناس دانشگاه استنفورد و همکارانش می گویند کشف عجیب آنها ممکن است اصلا یک ویروس نباشد، بلکه یک گروه کاملاً جدید از موجودات است. این موجود جدید ممکن است شکاف قدیمی بین ساده ترین مولکول های ژنتیکی و ویروس های پیچیده تر را پر کند.

موجودات ویروس مانند ناشناخته در بدن انسان

آمیلوئیدها شامل دسته ای از RNA های متنوع هستند که قبلاً در میکروب های انسانی و غیر انسانی در نظر گرفته نشده بودند. این موجودات دارای ساختارهای میله مانند بسیار متقارن و متشکل از رشته های پیچ خورده RNA هستند. به دلیل ساختار این موجودات، آنها را ابلیسک (ستون های روبانی) می نامند. ابلیسک ها تنها حدود 1000 حرف نوکلئوتیدی طول دارند. در واقع، همین اندازه کوچک ممکن است یکی از دلایلی باشد که محققان تاکنون متوجه حضور آنها نشده اند.

ابلیسک در بدن

در این مطالعه، محققان 5.4 میلیون مجموعه داده از توالی ژنتیکی را بررسی کردند و نزدیک به 30000 گونه مختلف را شناسایی کردند. آنها تقریبا هستند 10 درصد آنها از میکروبیوم انسانی که محققان بررسی کردند بیرون آمدند.

  ۱۰ فیلمی که دوست داریم از دنیای Star Wars ببینیم

در یک مجموعه داده، استلا در 50 درصد از نمونه های دهانی بیماران مشاهده شد. علاوه بر این، به نظر می رسد انواع مختلفی از ابلیسک ها در نواحی مختلف بدن ما وجود دارد. محققان می گویند که برخی از این ابلیسک ها سایر میکروبیوم های انسانی را مستعمره می کنند.

محققان توانستند ابلیسکی از 1137 نوکلئوتید را در باکتری های رایج در دهان انسان پیدا کنند. محققان هنوز نمی دانند کدام میکروب های انسانی دیگر میزبان این ابلیسک ها هستند. همچنین یک توالی ژنتیکی در تمام این ابلیسک ها وجود دارد که باعث تولید یک پروتئین کاملاً جدید به نام oplin می شود. این پروتئین احتمالاً در تولید مثل ابلیسک ها نقش دارد.

منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/entirely-new-class-of-life-has-been-found-in-the-human-digestive-system