مصرف روزانه آسپرین و مضرات آن

مطالعات در ایالات متحده نشان داده است که بیش از هر پنج نفر 40 سالفرد روزانه آسپرین مصرف می کند. بنابراین دانشمندان سعی کردند به این سوال پاسخ دهند: آیا مصرف روزانه آسپرین – یک قرص در روز – برای بدن مضر است؟ پاسخ این است که برای برخی از این افراد، خطرات قرص های ضد بارداری بیشتر از فواید آن است.

همانطور که می دانید میلیون ها نفر در جهان روزانه یک آسپرین مصرف می کنند تا از حمله قلبی یا سکته جلوگیری کنند. پزشکان برای دهه‌ها قرص‌های ضدبارداری را بیشتر برای بیمارانی که سابقه بیماری قلبی عروقی دارند، که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، تجویز می‌کنند.

آسپرین یک خط دفاعی حیاتی در برابر حمله قلبی است. اما سال گذشته، پس از انجام دو مطالعه بزرگ بالینی، دانشمندان از گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده دریافتند که خطرات آسپرین برای افراد از 60 تا 69 سال احتمالاً از مزایای آن بیشتر است. پس از این مطالعه، آنها توصیه های خود را در مورد مصرف این قرص ها تغییر دادند.

این در حالی است که هنوز هم میلیون ها نفر در جهان روزانه این قرص را مصرف می کنند. متأسفانه بسیاری از افراد این دارو را بدون نسخه مصرف می کنند که کنترل مصرف آن را دشوار می کند. افرادی که به صورت خودسرانه آسپرین مصرف می کنند باید بدانند که میزان مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین شود، در غیر این صورت ممکن است منجر به خونریزی مغزی یا مشکلات روده شود.

  کشف جدید تلسکوپ جیمز وب دریچه جدیدی را به دنیای ابرنواخترها باز می کند

آسپرین چگونه از حملات قلبی جلوگیری می کند؟

در اوایل دهه نود،لارنس کریونیک متخصص قلب دریافت که بیمارانی که آسپرین مصرف می‌کنند حملات قلبی کمتری داشته‌اند. از آن زمان، مطالعات بالینی متعددی برای تعیین ارتباط بین مصرف آسپرین و حملات قلبی انجام شده است. یک مطالعه برجسته در سال 1989 بر روی بیش از 22000 پزشک، هیچ بیماری قلبی یا سابقه حملات قلبی: افرادی که آسپرین مصرف می کردند، 44 درصد کمتر دچار حملات قلبی می شدند.

آسپرین با نام علمیاسید استیل سالیسیلیکاز تجمع سلولی به اصطلاح شناخته شده استپلاکتاز تشکیل لخته خون جلوگیری می کند. در بیماران مبتلا به بیماری قلبی، پلاکت‌ها می‌توانند به‌طور غیرعادی روی هم جمع شوند و از رسیدن اکسیژن به بافت‌ها جلوگیری کنند. در نهایت، سکته مغزی یا حمله قلبی رخ می دهد. آسپرین خون را رقیق می کند و از چسبیدن سلول های لخته ساز به هم جلوگیری می کند.

حمله قلبی

اما خاصیت رقیق کنندگی خون این قرص مصرف کنندگان آن را در برابر خونریزی های شدید آسیب پذیرتر می کند. کارشناسان معتقدند بیمارانی که در معرض خطر خونریزی هستند نباید آسپرین مصرف کنند. جالب است بدانید با افزایش سن خطر خونریزی افزایش می یابد و به همین دلیل است که دانشمندان معتقدند آسپرین لزوما برای همه افراد مفید نیست و گاهی ممکن است برای برخی افراد مضر باشد.

مضرات استفاده روزانه

دانشمندان در مطالعات خود بر روی افراد 40 تا 59 سال گذشته، آنها متوجه شدند که افراد باید ابتدا با پزشک مشورت کنند تا دوز صحیح را تعیین کنند یا مصرف آسپرین را متوقف کنند. پس از این مطالعه، پزشکان در ایالات متحده باید بیماران را برای اطمینان از تجویز صحیح آسپرین آزمایش کنند و این دارو را فقط به بیمارانی توصیه کنند که مصرف آن برای آنها بی خطر است. در مورد بیماران بالای 60 سال توصیه می شود به هیچ عنوان از مصرف این قرص ها خودداری شود.

  لاکهید مارتین اولین ماهواره 5G ابتکاری خود را در سال 2024 پرتاب خواهد کرد

آقای “مایکل پریدانشکده پزشکی هاروارد می گوید: «این توصیه ها برای کسانی است که سابقه بیماری قلبی یا حمله قلبی ندارند. افرادی که قبلاً دچار حمله قلبی شده‌اند باید از آسپرین استفاده کنند، اما دوز آن باید با توجه به احتمال خونریزی مغزی توسط پزشک تعیین شود.

به خاطر داشته باشید که ارزیابی خطرات دارو برای گروه های سنی مختلف همیشه آسان نیست. قطعا گروهی هستند که همیشه در مورد مصرف یا عدم مصرف این قرص سردرگم هستند. بنابراین مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود این دارو دقیقاً در چه کسانی، در چه گروه سنی و با چه بیماری هایی باید مصرف شود.

الان چیکار میکنی

پس از انجام این مطالعات، دانشمندان توصیه می کنند که اگر قبلاً دوز پایین آسپرین مصرف کرده اید، آن را قطع نکنید. اما اگر می خواهید پس از مطالعه این مقاله مصرف آسپرین را قطع کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. آنها باید مزایا و معایب دوز آسپرین شما را بر اساس شرایط شما بسنجید.

آسپرین

از سوی دیگر، برخی از افراد با سابقه بیماری قلبی عروقی ممکن است تمایلی به شروع مصرف آسپرین نداشته باشند. تحقیقات نشان داده است که اخیراً در کشورهای با درآمد بالا مانند ایالات متحده، تقریباً 35 درصد به افرادی که از آسپرین سود می برند توصیه می شود از آن استفاده نکنند. دلیل این امر مشخص نیست.

در نهایت، باید بدانیم که تغییر سبک زندگی تاثیر بسزایی بر سلامتی ما دارد. کسانی که می خواهند از بیماری قلبی پیشگیری کنند می توانند غذای سالم بخورند، به طور منظم ورزش کنند و بدانند که سبک زندگی سالم بهتر و مفیدتر از مصرف داروهایی مانند آسپرین است.

  رشد 15 درصدی کل تولید با همکاری همه جانبه دولت و بخش خصوصی

منبع: https://digiato.com/health/an-aspirin-a-day-may-do-more-harm-than-good