نقشه برداری امگا از کلاهک قطب جنوب مریخ

18 ژانویه 2004 امگا تولز متعلق به مارس اکسپرس، ترسیم نقشه ای از کلاهک سیاره سرخ در قطب جنوب.

مریخ اکسپرس در 25 دسامبر 2003 وارد مدار مریخ شد. طی هفته های بعد، مدار آن برای آماده شدن برای ماموریت علمی خود تنظیم شد. در 30 دسامبر، تیم کنترل زمینی ESA دستوراتی برای مشتعل ، موتورهای فضاپیما و قرار دادن آن در مدار قطبی فرستاد. از آنجا، کاوشگر مطالعات دقیقی از سطح سیاره، ساختارهای زیرسطحی و جو انجام داد.

طیف سنج امگا برای نقشه برداری و کانی شناسی مرئی و مادون قرمز در فرانسه تولید می شود. این طیف سنج ترکیب معدنی سطح را با دقت تا 100 متر تعیین می کند و در داخل فضاپیما نصب می شود. وزن ابزار 28.6 کیلوگرم است.

امگا

چنین مشاهداتی امکان نقشه برداری از سنگ های آذرین و کانی های ثانویه و همچنین منجمد دائمی و منجمد فصلی را فراهم می کند. علاوه بر این، OMEGA به لطف انعطاف پذیری عملیاتی MEX، توانایی نظارت بر پدیده های مختلف آب و هوایی گذرا (ابر، گرد و غبار، مه، درخشش هوا) را دارد.

در 18 ژانویه، OMEGA برای اولین بار از زمان نقشه برداری، وجود یخ آب و یخ دی اکسید کربن را در مریخ نشان داد.

با توجه به بازده علمی ارزشمند و مشخصات بسیار انعطاف پذیر، ماموریت Mars Express چندین بار تمدید شده است. آخرین تمدید در 7 مارس 2023 تأیید شد و تا 31 دسامبر 2026 ادامه دارد. OMEGA نیز همچنان فعال است و گهگاه طیف بازتاب مریخ و قمر آن فوبوس را اندازه گیری می کند.

  Fournisseurs d'accès Internet à Clovis, Californie

منبع: https://digiato.com/astronomy/omega-instrument-mapped-the-south-polar-cap-of-the-mars