نمایشگاه ایتکس با هدف جذب سرمایه و ایجاد فرصت شغلی برای دانشجویان افتتاح شد

دومین دوره نمایشگاه ایران ITEX (کسب و کار مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات) 25 تا 28 مهرماه در دانشگاه شریف برگزار می شود. همانطور که دبیر این رویداد اعلام کرد، ITEX در نظر دارد با همکاری گروه فناوری اطلاعات الشریف نخبگان شرکت های بزرگ فناوری را جذب کند و همچنین برای تیم های کوچک استارتاپی سرمایه جذب کند.

علی روزتلب دبیر رویداد ITEX در نشست خبری که در روز اول نمایشگاه برگزار شد از حضور 70 غرفه و 35 شرکت در این نمایشگاه خبر داد. وی تاکید کرد: رویداد ITEX به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود. روزی طلب همچنین از برگزاری میزگردها و کارگاه های آموزشی در حاشیه این نمایشگاه با حضور افراد شناخته شده اکوسیستم استارت آپی و شرکت های فناوری خبر داد.

روزی طلب معتقد است که ITEX می تواند فرصت خوبی برای ایجاد بازارهای جدید برای شرکت کنندگان باشد. وی برگزاری چنین رویدادهایی را رابط مستقیم صنعت و دانشگاه دانست و با تاکید بر اینکه این رویدادها قصد دارند فرآیند جذب و استخدام را تسهیل کنند، گفت: ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مدیران شرکت‌های بزرگ، بستر ارسال رزومه و جذب نیرو در شرکت‌ها را فراهم می‌کند. شرکت رایگان در کارگاه های آموزشی از مزایای حضور در این رویداد است.

مهاجرت و تامین مالی از مشکلات عمده شرکت های فناوری است

آزاد معروفی دبیرکل نظام صنفی رایانه ای کشور در افتتاحیه این نمایشگاه به معضل مهاجرت نخبگان اشاره کرد و گفت: در کنار حس خوبی که از برگزاری این گونه نمایشگاه ها به وجود می آید، نباید فراموش کرد که ما هستیم. مواجهه با مهاجرت نخبگان.” مهاجرت نیروی کار به ریشه های همه زمینه ها می رسد و این در فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

  باتری های بدون کبالت ارزان قیمت، آینده صنعت خودرو را متحول می کنند

روزتاب همچنین به موضوع مهاجرت پرداخت و اعلام کرد: آمار تایید نشده ای وجود دارد که بیش از 50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه شریف مهاجرت می کنند. این یک نگرانی برای همه ما است، اما حقیقت این است که هیچ کاری نمی توانیم در مورد آن انجام دهیم. مشکلات سیاسی و اجتماعی فراوان در کنار مسائل اقتصادی باعث رشد این مهاجرت می شود. ITEX به نوبه خود می تواند دانش آموزان را از پتانسیل شرکت های محلی آگاه کند.

احسان آریانیان، رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات نیز درباره اهمیت تامین سرمایه تیم های استارتاپی در کشور گفت: کمبود سرمایه یکی از مشکلاتی است که شرکت های جدید را تهدید می کند. وی همچنین تاکید کرد که کمبود نیروی کار ماهر یکی دیگر از مشکلاتی است که در حال حاضر بازار شرکت های فناوری را تهدید می کند.

شرکت هایی که به دنبال ایجاد پیوند بین صنعت و دانشگاه هستند

آرمین فتحی، مدیر کارگزینی گروه سولیکو که در این نمایشگاه حضور داشت، به دیجیاتو گفت: ما از استقبال دانشجویان غافلگیر شدیم و انتظار نداشتیم که به عنوان یک شرکت کمتر شناخته شده در بین شرکت های فناوری، مورد توجه قرار بگیریم. اما این اتفاق افتاد و ما از این بابت خوشحالیم.»

وی درباره علت ورود گروه سولیکو به فضای فناوری به دیجیاتو گفت: با توجه به اینکه این شرکت پیشرو است، از فناوری های جدید نیز استفاده می کنیم و می خواهیم در انقلاب چهارم فناوری حضور پررنگی داشته باشیم و می خواهیم پلی بین صنعت و دانشگاه باشیم. “

لیلا بزاز رحیمی، مدیر کارگزینی و استخدام رایتل نیز در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد که مشتاقانه منتظر جذب دانشجویان مستعد برای این رویداد هستند. وی برگزاری این نمایشگاه در داخل دانشگاه شریف را امری پسندیده دانست و گفت: در نمایشگاه های قبلی که در محیط های دانشگاهی برگزار کرده بودیم با دانشجویانی مواجه شدیم که از آنها نیز شغل گرفتیم.

  تلسکوپ گایا نیم میلیون ستاره جدید و 15000 سیارک را کشف کرد

بازاز رحیمی همچنین تاکید می کند که رویدادهایی مانند ITEX می تواند به دانشجویان علاقه مند دیدی کلی از بازار کار بدهد و آنها را با رشته هایی آشنا کند که بازار کار بزرگ تری دارند. او تاکید می کند که شرکت ها باید بتوانند دانش آموزان را راهنمایی کنند و در مسیر شغلی که برای آنها احمقانه تلقی می شود به آنها کمک کنند.

گامی کوچک برای معرفی دانش آموزان به بازار کار

محمدعلی مخنخواه، مدیر محصول ابر آسیاتک نیز در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد که حضور آنها در این رویداد برای معرفی محصولات و خدمات خود به سایر شرکت ها و تیم های کوچک دانشجویی است.

میهن خواه معتقد است برگزاری چنین نمایشگاهی در محیط دانشگاه شریف یک سری مزایا و معایب دارد: «به نظر من نمی توان به طور موقت استعدادیابی کرد، اما به هر حال شناخت اولیه حاصل شد که می توانیم به یک همکاری بلندمدت تبدیل کنیم. ” وضعیت. زمانی که در دانشگاه هستیم، تقریباً ارتباطات خود را با خارج از دانشگاه از دست می‌دهیم، اما در عوض با سطحی از تماس‌ها در میان نخبگان دانشگاهی مواجه می‌شویم.»

میخانخواه برگزاری چنین نمایشگاه هایی را گامی کوچک برای جلوگیری از مهاجرت نیروها از کشور دانست و گفت: مشکل مهاجرت بسیار بیشتر است اما نمی توان قدمی برداشت. حتی این گام کوچک هم می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.»

این دوره از نمایشگاه برای اولین بار به صورت فیزیکی و دوره قبل در ایام شیوع ویروس کرونا به صورت الکترونیکی برگزار شد. همچنین بازدیدکنندگان می توانند با ارائه کارت ملی خود به دانشگاه از غرفه ها بازدید کنند.

  شرایط فروش خودکار پلاس + جدول زمانی ما در اردیبهشت 1403 هجری قمری اعلام شد

منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/2nd-itex-festival-sharif