ویتامین C و نقش آن در سلامتی

در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا، بسیاری از ما از قرص های جوشان یا پودر ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی خود استفاده می کنیم. این چقدر صحت دارد؟ آیا مصرف ویتامین C در این راه به ما کمک می کند؟

وقتی فصل سرماخوردگی و آنفولانزا فرا می رسد، بسیاری از ما به یک سلاح دفاعی دست می یابیم که اغلب اشکال مختلف ویتامین C موجود در قرص، پودر یا جویدنی است. اما به خاطر داشته باشید که مصرف مداوم و بیش از حد ویتامین C خطراتی را نیز به همراه دارد.

ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم است، اما فواید آن گاهی بیش از حد ارزیابی می شود. این امر منجر به استفاده بیش از حد از آن در برخی افراد شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

شهرت ویتامین C به عنوان یک ابرقدرت در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا در دهه 1970 توسط شیمیدان لینوس پاولینگ به دست آمد. برنده جایزه نوبل، او این تصور غلط را منتشر کرد که روزانه 3000 میلی گرم ویتامین C راز غلبه بر سرماخوردگی و مبارزه با بیماری های جدی تری مانند بیماری قلبی و سرطان است. در واقع، او این باور را ترویج کرد که ویتامین C راز یک زندگی سالم تر و طولانی تر است.

اما ادعاهای این دانشمند هرگز از تحقیقات دقیق سایر دانشمندان موفق ناشی نشد. “استیون باسیاکوس“مدیر دفتر مکمل های غذایی شرکت.”موسسه ملی بهداشتاو توضیح می‌دهد: «هیچ مدرک علمی برای اثبات اینکه مصرف روزانه این مقدار ویتامین C در پیشگیری یا درمان سرماخوردگی مؤثر است، وجود ندارد.»

با این حال، از زمان تحقیقات پاولینگ، علم راه طولانی را طی کرده است و ما بینش عمیق تری نسبت به فواید واقعی این مواد مغذی محبوب داریم.

  اپل همچنین توسعه موتورهای مرورگر شخص ثالث را به اروپا محدود کرده است

نقش ویتامین C در پیشگیری یا درمان سرماخوردگی

اکثر مطالعات تاکنون نشان داده اند که نوشیدن آب پرتقال یا مکمل های حاوی ویتامین C در برابر سرماخوردگی چندان موثر نیستند. در واقع، مصرف چندین برابر بیشتر از مقدار توصیه شده در روز، سیستم ایمنی و سلامت اکثر افراد را تقویت نمی کند (مقدار توصیه شده روزانه در ایالات متحده 90 میلی گرم در روز برای مردان و 75 میلی گرم در روز برای زنان است)، زیرا بدن ما می تواند مقدار ویتامین C را در دوزهای بالاتر جذب کند، بیش از حد ذکر شده جذب نمی کند و مازاد آن از طریق ادرار از بدن دفع می شود.

کریستوفر دوگان“استاد علوم تغذیه دانشگاه.”هاروارداو می‌گوید: «به استثنای افراد مبتلا به کمبود ویتامین C و ورزشکاران حرفه‌ای، این دوزهای بالای این ماده مغذی هیچ فایده‌ای در پیشگیری یا درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن ندارد.»

ویتامین سی

با این حال، مصرف ویتامین C ممکن است به کاهش درد در بدن کمک کند. تحقیقات نشان داده است افرادی که روزانه 1 تا 2 گرم آنها ویتامین C مصرف می کنند، ممکن است برای مدت کوتاه تری سرما بخورند و این بیماری در بزرگسالی 8 درصد زودتر و در دوران کودکی 14 درصد زودتر بهبود می یابد.

ویتامین C در بدن چه می کند؟

در حالی که ویتامین C مطمئناً درمان کننده نیست، اما یک ماده مغذی ضروری در ارتباط با بدن سالم است و فواید زیادی دارد.

این ماده غذایی دارای نام علمی “اسید اسکوربیکبه عنوان معروف ترین تقویت کننده اصلی سیستم ایمنی شناخته می شود. ویتامین C در تولید پروتئین هایی به نام …آنتی ویروس» استنت هایی که از سلول ها در برابر حملات ویروسی محافظت می کنند. این ویتامین همچنین عملکرد گلبول‌های سفید، به‌ویژه فاگوسیت‌ها را که به جذب پاتوژن‌ها و تحریک فعالیت سایر سلول‌های ایمنی برای مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند، افزایش می‌دهد.

بدن همچنین از ویتامین C برای تشکیل کلاژن (پروتئین مهمی که به ساخت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی قوی کمک می‌کند) استفاده می‌کند. کلاژن همچنین برای سلامت پوست مهم است زیرا به عنوان یک بلوک ساختمانی عمل می کند که به ترمیم زخم ها کمک می کند و از افتادگی، چین و چروک، لکه های تیره و آکنه جلوگیری می کند. به همین دلیل است که ویتامین C معمولا در محصولات مراقبت از پوست یافت می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هنگام استفاده با ، ضد آفتاب می‌تواند در برابر اثرات مضر خورشید محافظت کند.

  مانیتور 23.8 اینچی 1080p جدید AOC با قیمت 84 دلار معرفی شد.

این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز نقش جالبی دارد، زیرا رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایدار با تعداد فرد الکترون هستند که مستعد سرقت الکترون‌ها از مولکول‌های خون، پوست و سایر سلول‌ها هستند. که منجر به آسیب به خون و ذرات پوست و ایجاد بیماری های مختلف می شود. از آنجایی که این ویتامین و سایر آنتی اکسیدان ها دارای تعداد فرد الکترون هستند، می توانند الکترون های رادیکال آزاد جفت نشده را جذب کنند و از آسیب سلولی در بدن جلوگیری کنند.

در نهایت باید گفت که این ماده به تولید فرستنده های شیمیایی و هورمون هایی که نقش مهمی در مغز و سیستم عصبی دارند کمک می کند که از جمله آنها می توان به کاهش استرس و اضطراب اشاره کرد. محققان همچنین بر این باورند که این ویتامین علاوه بر کاهش سطح آب مروارید می تواند از بروز آب مروارید جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازد.اسید اوریک“آنچه باعث نقرس می شود، نقش دارد.

مصرف تا حدی!

ما باید ویتامین C را از طریق غذایی که مصرف می کنیم به دست آوریم، زیرا بدن قادر به تولید آن نیست. کمبود این ویتامین می تواند منجر به بیماری شود.اسکوربوتبنابراین رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در سلامتی ما دارد.

مکمل های غذایی

خوشبختانه، اکثر مردم مقدار زیادی ویتامین C را از غذاهایی که می خورند دریافت می کنند. میوه ها و سبزیجات بهترین راه طبیعی برای دریافت ویتامین C هستند. پرتقال، لیمو، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و گل کلم منابع عالی این مواد مغذی هستند. این ماده مغذی در غلات صبحانه نیز یافت می شود.

  مهمترین عنصر در استخدام کارمندان اپل چیست؟ تیم کوک پاسخ می دهد

در حالت ایده آل، مصرف روزانه یک پرتقال یا یک مشت توت فرنگی می تواند نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. افرادی که سیگار می کشند باید 35 میلی گرم ویتامین C بیشتری دریافت کنید، زیرا سیگار توانایی بدن برای جذب این ماده مغذی را کاهش می دهد.

این ویتامین همچنین می تواند از طیف گسترده ای از مکمل ها به دست آید، که ممکن است به ویژه برای کسانی که میوه یا سبزیجات را دوست ندارند مفید باشد. سیگاری ها و کسانی که به دلیل بیماری از کمبود ویتامین C رنج می برند نیز می توانند نیاز بدن به این ویتامین را از طرق مختلف تامین کنند.

مفهومی به نام مصرف بیش از حد

حد بالایی ویتامین C در بزرگسالان 2000 میلی گرم در روز او هست. مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند باعث مشکلات کلیوی، مشکلات معده و یا حتی اسهال شود. مقدار زیادی از این ویتامین در بدن در اثر اثرات داروهایی مانند:استاتین هااز ایفای نقش بدن در کنترل کلسترول بالا جلوگیری می کند.

در حالی که ویتامین C به تقویت لثه کمک می کند، می تواند برای سلامت دهان شما نیز مضر باشد. مکمل های جویدنی ویتامین C اسیدی هستند و اگر برای مدت طولانی در دهان باقی بمانند می توانند دندان ها را فرسایش دهند.

اگرچه دریافت ویتامین C کافی مهم است، اما مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود. اگر فردی دچار کمبود ویتامین C نباشد، می تواند نیاز روزانه خود را از طریق غذا تامین کند. آخرین تحقیقات در مورد مکمل های غذایی را اینجا بخوانید.

منبع: https://digiato.com/health/are-vitamin-c-supplements-overrated