ویدیوی شگفت انگیز از منطقه «مز شبانه» در مریخ! + ویدیو

سفینه فضایی مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا (ESA) یکی از چشمگیرترین مناطق سیاره سرخ به نام “ماز شب(Noctis Labyrinthus) در یک ویدیو. این ویدیو ترکیبی از هزاران عکس از این منطقه است. پیچ و خم شب را می توان با شبکه دره های درهم تنیده با دیواره های عمیق و شیب دار تشخیص داد. این دره ها در نتیجه فعالیت های زمین ساختی و آتشفشانی این سیاره و طول این منطقه به وجود آمده اند. 1190 کیلومتر، یعنی تقریباً هم اندازه ایتالیا او هست.

دلیل علاقه دانشمندان و دانشمندان سیاره‌شناسی به هزارتوی شب این است که این منطقه بینش و دانش اساسی در مورد تاریخچه و فرآیندهای سطح مریخ ارائه می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که هزارتوی شب تا دوره‌های زمین‌شناسی اخیر سابقه جریان‌های گدازه و دریاچه‌های آبی داشته است.

تاریخچه زمین شناسی منطقه “لابیرنت شب” مریخ

منطقه ماز شب بین دو سایت خاص و مهم زمین شناسی قرار گرفته است: اولیدره های مارینرسبه دلیل وسعت زیاد دره های آن، از طرف دیگر منطقه، اغلب به عنوان “گرند کانیون” مریخ شناخته می شود. “ترسیس” که خانه برخی از بلندترین آتشفشان های منظومه شمسی است.

شبکه درهم پیچیده ای از دره ها در ماز شب آنها به طور ناگهانی به وجود نیامدند، بلکه یک فرآیند طولانی مدت زمین شناسی باعث پیدایش این دره ها شد. به نظر می رسد این دره ها حاصل فعالیت آتشفشانی قابل توجه در منطقه تارسیس باشد. به همین دلیل هزارتوی شب به عنوان یک منطقه مرده در میان آتشفشان های خروشان تارسیس قرار گرفته است.

  هوش مصنوعی برای تولید ویدئو توسط Kling معرفی شد. رقیب چینی سورا + فیلم

فعالیت آتشفشانی تپه ها و مناطق مرتفع ایجاد می کند. این ارتفاعات خود منجر به فشارهای تکتونیکی در مناطق اطراف می شوند که نشان دهنده تنش و کرنش قابل توجهی در پوسته مریخ است. این فشارهای زمین ساختی همچنین باعث نازک شدن سطح بیرونی منطقه و ایجاد ، هایی مانند گرابین خواهد بود

لازم به ذکر است که برخی از انگورهای این منطقه عمیق است 5000 متر این نیروهای تکتونیکی قدرتمندی را نشان می دهد که در تاریخ زمین شناسی مریخ فعال بودند. برخی از دره های این منطقه تا 30 کیلومتر و عمق آن می رسد شش کیلومتر بالا هم

منطقه هزارتوی شب مریخ

ویدئوی فعلی پرواز در قسمت شرقی منطقه ماز شب را نشان می دهد. این ویدیو با استفاده از دوربین استریو با وضوح بالا (HRSC) با ترکیب تصاویر گرفته شده توسط فضاپیما از سال 2006 و 2015 به دست آمده است.

برای ساخت این ویدئو از داده های توپولوژیکی مدل دیجیتال زمین (DTM) نیز استفاده شده است. هر ثانیه این ویدیو از 50 فریم مجزا تشکیل شده و دوربین در مسیر خاصی حرکت می کند.

مارس اکسپرس از سال 2003، او به طور فعال در نقشه برداری و اکتشاف جامع سیاره سرخ مشارکت داشته است. وظایف آن شامل عکاسی از سطح مریخ، تهیه نقشه ترکیب مواد معدنی، مطالعه اتمسفر نازک آن، جستجو در داخل مریخ و موارد دیگر است. این تلاش طولانی مدت بینش های ارزشمندی را در مورد زمین شناسی، آب و هوا و پتانسیل اکتشاف علمی مریخ ارائه می دهد.

منبع: https://digiato.com/astronomy/mars-express-presents-stunning-visuals-of-noctis-labyrinthus