پروژه Q* چیست؟ OpenAI هوش مصنوعی مخفی که بشریت را تهدید می کند

هفته گذشته، گزارشی به توسعه یک مدل هوش مصنوعی در OpenAI به نام *Q (با تلفظ Q-Star) اشاره کرد که می تواند مسائل ریاضی را حل کند. با این حال بسیاری از محققان OpenAI نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده اند و حتی گفته شد یکی از دلایل اخراج سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI این است که توسعه این هوش مصنوعی بشریت را تهدید می کند. اکنون برخی از کارشناسان حوزه هوش مصنوعی نظر خود را در مورد این مدل اعلام کرده اند تا با هوش مصنوعی *s بیشتر آشنا شویم.

رویترز گزارش داد که این مدل طوفانی را در OpenAI به راه انداخت و چندین کارمند در نامه ای به هیئت مدیره شرکت هشدار دادند که توسعه جدید می تواند بشریت را تهدید کند. همانطور که گفتیم، این مدل می تواند مسائل ریاضی را حل کند، اما کارشناسان هوش مصنوعی به Insider گفتند که Q* می تواند نشان دهنده جهش بزرگی نسبت به مدل های فعلی باشد.

کارشناسان هوش مصنوعی مرموز OpenAI را توضیح می دهند

چارلز هیگینز، یکی از بنیانگذاران استارتاپ آموزش هوش مصنوعی Tromiro، در مورد Q* می گوید:

“اگر (هوش مصنوعی) توانایی استدلال در مورد مفاهیم انتزاعی را داشت که در حال حاضر یک مشکل جدی است، جهشی بزرگ به جلو خواهد بود.”

وی در ادامه توضیح می دهد:

“ریاضیات در مورد منطق نمادین است، جایی که شما می گویید، برای مثال، “اگر X بزرگتر از Y و Y بزرگتر از Z است، بینش موثر است.”

Sofia Kalanowska یکی از بنیانگذاران Tromero نیز توضیح می دهد که بر اساس نام Q* می توان گفت که این مدل دو فناوری شناخته شده هوش مصنوعی Q Learning و A*search را ترکیب کرده است. بر این اساس، او گفت که مدل جدید می تواند تکنیک های یادگیری عمیق مبتنی بر ChatGPT را با قوانین برنامه ریزی شده توسط انسان ترکیب کند. در واقع، این رویکرد می تواند مشکل توهم چت بات را حل کند.

  Snap Travel Security برای رانندگان دوباره طراحی شده است

کالانوفسکا می گوید:

“من فکر می کنم این مدل از نظر نمادین بسیار مهم است. من فکر نمی کنم که جهان را از نظر علمی به پایان برساند.” دلیل اینکه مردم فکر می کنند Q* منجر به AGI (هوش عمومی مصنوعی) می شود این است که به نظر می رسد دو ذهن را ترکیب می کند و می تواند چیزهایی فراتر از برنامه نویسی را درک کنید، در حالی که هنوز می توانید به حقایق فکر کنید.

AGI یا هوش عمومی مصنوعی، هدف اولیه OpenAI بوده است. همانطور که در گزارش رویترز آمده است، اگرچه این واژه برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد، OpenAI همیشه هوش عمومی مصنوعی را به عنوان «سیستم‌های خودکاری که در بیشترین وظایف با ارزش اقتصادی از انسان‌ها بهتر عمل می‌کنند» تعریف کرده است.

پروژه Q* به وضوح هنوز در مراحل اولیه توسعه است، اما به نظر می رسد که این بزرگترین پیشرفت در هوش مصنوعی خواهد بود که از زمان GPT-4 دیده ایم.

منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/what-is-project-q-openai