پیوند سلول های تولید کننده انسولین در چشم می تواند به درمان دیابت کمک کند

دیابت یکی از مهم ترین نگرانی های سلامتی زمان ما است. اکنون دانشمندان سوئدی راهی جدید بالقوه برای مدیریت این بیماری یافته اند. از لایه ها چشم مکان مفیدی برای رشد سلول های تولید کننده انسولین و کنترل سطح قند خون است.

در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمله می‌کند و باعث می‌شود بدن در تنظیم سطح قند خون ناکام بماند و منجر به مشکلات سلامتی زیادی شود.

در آزمایش‌ها، سلول‌های پانکراس جدید از سلول‌های بنیادی بیمار تولید می‌شوند. محققان این سلول های جدید را در یک دستگاه مخصوص قرار می دهند و سپس این دستگاه در بدن بیمار کاشته می شود. آزمایشات بالینی انسانی در این زمینه موفقیت آمیز بوده است. فقط یک نکته مهم وجود دارد؛ سیستم ایمنی بدن دستگاه را به عنوان یک عامل خارجی می شناسد و آن را پس می زند. البته می توان از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کرد اما این داروها بیمار را در برابر عفونت ها و سایر بیماری ها آسیب پذیر می کند.

آزمایش پیوند سلول چشم موش

چشم بهترین مکان برای پیوند سلول است

دانشمندان موسسه فناوری سلطنتی KTH و موسسه کارولینسکا راهی برای جلوگیری از رد پیوند پیدا کرده اند. در مطالعات قبلی این دستگاه در زیر پوست کاشته می شد، اما در این مطالعه جدید، ایمپلنت در چشم قرار می گیرد. مزیت اصلی چشم این است که هیچ نوع سلول ایمنی ندارد و به ایمپلنت پاسخ ضعیفی نمی دهد. علاوه بر این، نزدیک به رگ های خونی است و به انسولین اجازه می دهد تا به سرعت به جریان خون برسد و دانشمندان می توانند به راحتی با نگاه ، به چشم، عملکرد آن را کنترل کنند.

  محققان عینک های واقعیت مجازی را برای موش ها ساختند تا بررسی کنند که مغز آنها چگونه به شکارچیان در حال حرکت واکنش نشان می دهد

در آزمایشاتی که محققان بر روی یک دستگاه انجام دادند 240 میکرومتر آنها آن را ساختند و در اتاقک قدامی چشم – فضای بین قرنیه و عنبیه – در موش کاشتند. این اندام حاوی اندام های کوچکی به شکل جزایر پانکراس است که انسولین تولید می کنند. نتایج این آزمایش روی موش ها نشان می دهد که این دستگاه هنوز سر جای خود است. سلول های جدید به سرعت در رگ های خونی چشم ادغام می شوند و پس از مدتی می توانند به طور طبیعی عمل کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که چشم یک مکان امیدوارکننده برای درمان‌های مبتنی بر پیوند سلولی در درمان دیابت و همچنین سایر بیماری‌ها است.

منبع: https://digiato.com/health/implanting-insulin-producing-cells-into-the-eye-could-help-treat-diabetes