چرا ایلان ماسک مجبور شد Grok را منبع باز کند، پاسخ او به ChatGPT

ایلان ماسک پس از شکایت از OpenAI در این ماه، با ادعای اینکه شرکت بیش از حد بسته شده است، گفت که پاسخ “حقیقت جویانه” خود را به ChatGPT، چت ربات Grok، منتشر خواهد کرد تا همه ببینند. آن را دانلود و استفاده کنند.

ماسک گفت: “این هفته، @xAI Grok منبع باز خواهد شد.” نوشت امروز در شبکه اجتماعی X خود. این نشان می‌دهد که شرکت هوش مصنوعی او، xAI، کد کامل Grok را منتشر می‌کند و به هر کسی اجازه استفاده یا تغییر آن را می‌دهد. در مقابل، OpenAI یک نسخه از ChatGPT و مدل زبان پشت آن را به صورت رایگان در دسترس قرار می دهد، اما کد آن را خصوصی نگه می دارد.

ماسک تاکنون در مورد مدل تجاری Grok یا xAI چیزی نگفته بود، و چت بات در اوایل این ماه فقط برای مشترکین Premium مصنوعی این شرکت در دسترس بود، شاید ماسک احساس می کرد که باید چت بات خود را باز کند تا نشان دهد که به آن متعهد است. این چشم انداز

OpenAI هفته گذشته با انتشار پیام‌های ایمیلی بین ماسک و دیگران به شکایت ماسک پاسخ داد که در آن به نظر می‌رسد او از ایده بسته‌تر ، فناوری شرکت با قدرتمندتر شدن آن حمایت می‌کند. ماسک در نهایت بیش از 40 میلیون دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد تا اینکه راه خود را از این پروژه در سال 2018 جدا کرد.

زمانی که ماسک برای اولین بار اعلام کرد که Grok در حال توسعه است، قول داد که نسبت به ChatGPT یا سایر مدل‌های هوش مصنوعی که او و سایرین با دیدگاه‌های راست‌گرا از آن‌ها به دلیل لیبرالیسم بیش از حد انتقاد کرده‌اند، از نظر سیاسی سوگیری کمتری خواهد داشت. آزمایش توسط WIRED و دیگران به سرعت نشان داد که اگرچه گروک ممکن است سبکی تحریک‌آمیز را اتخاذ کند، اما به هر طریقی به شدت مغرضانه نیست، شاید چالش همسو ، مدل‌های هوش مصنوعی به شیوه‌ای سازگار با یک دیدگاه خاص را آشکار کند.

  درآمد NVIDIA در سه ماهه سوم سال 2023 به لطف هوش مصنوعی سه برابر شد

Grok منبع باز می تواند به ماسک کمک کند تا به هوش مصنوعی شرکتش علاقه مند شود. محدود ، دسترسی Grok فقط به مشترکین پولی X، یکی از کوچک‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی جهان، به این معنی است که هنوز کشش ChatGPT OpenAI یا Gemini Google را ندارد. انتشار Grok می تواند توسعه دهندگان را تشویق کند تا از این مدل استفاده کرده و آن را گسترش دهند و در نهایت می تواند به آن کمک کند تا به کاربران نهایی بیشتری دسترسی پیدا کند. این می تواند داده هایی را برای xAI فراهم کند که می تواند برای بهبود فناوری خود از آن استفاده کند.

تصمیم ماسک برای آزاد ، گروک باعث می شود که او با رویکرد متا در زمینه هوش مصنوعی مولد هماهنگ شود. قالب‌های متن‌باز متا، مانند Llama 2، در بین توسعه‌دهندگان محبوب شده‌اند، زیرا می‌توان آن‌ها را به‌طور کامل سفارشی‌سازی کرد و برای استفاده‌های مختلف تطبیق داد. اما اتخاذ یک استراتژی مشابه می‌تواند ماسک را بیشتر به بحث در مورد مزایا و خطرات دسترسی همه به قوی‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی بکشاند.

بسیاری از کارشناسان هوش مصنوعی می گویند مدل های AI منبع باز مزایای قابل توجهی مانند افزایش شفافیت و دسترسی گسترده دارند. عماد مستقی، بنیانگذار Stability AI، شرکتی که مدل‌های مختلف هوش مصنوعی منبع باز می‌سازد، می‌گوید: «مدل‌های باز ایمن‌تر و قوی‌تر هستند و دیدن گزینه‌های بیشتر از سوی شرکت‌های پیشرو در این زمینه بسیار عالی است.

منبع: https://www.wired.com/story/elon-musk-no-choice-open-chatbot-grok/