چگونه اتحادیه اروپا شرکت های فناوری را مجبور به تغییر در سال 2023 کرد

امسال، شرکت‌های فناوری امتیازاتی داده‌اند که زمانی غیرقابل تصور بود. اپل موافقت کرد که پروتکل RCS را بپذیرد که امکان تعامل پیام‌های متنی با دستگاه‌های اندرویدی را فراهم می‌کرد و پس از بیش از یک دهه، پورت لایتنینگ را در آخرین آیفون خود کنار گذاشت. متا به برخی از کاربران این فرصت را داد که با پرداخت هزینه اشتراک ماهانه از تبلیغات هدفمند خودداری کنند. TikTok، Meta و Snap به برخی از کاربران اجازه داده اند الگوریتم های توصیه خود را به طور کامل خاموش کنند.

هیچ یک از این امتیازات بدون فشار اتحادیه اروپا امکان پذیر نبود. این بلوک مدت‌ها پیش در تنظیم «تکنولوژی بزرگ» پیشتاز بوده است (یا تلاش کرده است)، اما در سال 2023 برخی از این تلاش‌ها سرانجام به ثمر نشستند.

فوری ترین نتیجه تشدید مقررات اروپا در سال جاری با ورود آیفون 15 به بازار آمد که اولین گوشی اپل بود که به جای پورت لایتنینگ اختصاصی خود از USB-C پشتیبانی می کرد. ممکن است این شرکت سرانجام به تنهایی این سوئیچ را انجام داده باشد، اما این اتفاق در سال 2023 و در نتیجه مستقیم قانون اروپایی که USB-C را به استاندارد رایج شارژ تبدیل کرده بود، رخ داد.

گرگ جوسویاک، مدیر اجرایی اپل، سال گذشته در مورد این قوانین گفت: «ما در هیچ کجای دنیا چاره‌ای جز پیروی از قوانین محلی نداریم. (مقررات تمام تلفن های جدید و سایر دستگاه های تلفن همراه را ملزم می کند که تا پایان سال 2024 از USB-C استفاده کنند.)

به همین ترتیب، باور عمومی بر این است که تصمیم اپل برای موافقت نهایی با پشتیبانی از استاندارد RCS در iMessage نتیجه اراده سیاسی در اتحادیه اروپا بود. اپل مدت‌هاست در برابر پشتیبانی از RCS مقاومت می‌کند، که در نهایت پیام‌های متنی بین دارندگان آیفون و دوستانشان را در «حباب سبز» مدرن‌سازی می‌کند.

  متا در اروپا در مورد خطرات ایمنی کودکان در اینستاگرام با سوالات بیشتری مواجه است

اپل به طور عمومی توضیح نداده است که چرا موضع خود را تغییر داده است. اما گوگل و سایر شرکت‌ها با مقامات اروپایی لابی می‌کردند تا iMessage را مانند سایر سرویس‌های “دروازه نگهبان” که از طریق قانون بازارهای دیجیتال (DMA) تحت اختیار آن قرار دارند، تنظیم کنند. اعلام غافلگیرکننده اپل مبنی بر پشتیبانی از RCS در نهایت در همان روزی اعلام شد که مهلت شرکت ها برای به چالش کشیدن قوانین کنترل اتحادیه اروپا بود. بنابراین، ظاهر اپل در RCS به طور منطقی می تواند به عنوان تلاشی برای آرام ، قانونگذاران اروپایی تفسیر شود که می توانستند اقدامات تهاجمی تری انجام دهند، مانند الزام iMessage به طور کامل با سایر برنامه های چت مانند واتس اپ.

قابل ذکر است که هر دوی این تغییرات به نفع کاربران آمریکایی نیز خواهد بود، حتی اگر آنها نتیجه مقررات خاص اتحادیه اروپا باشند. کارولینا میلانسی، تحلیلگر مصرف کننده در Creative Strategies به Engadget گفت: «مطمئناً در اروپا درجه بالاتری از حمایت از مصرف کننده نسبت به ایالات متحده وجود دارد. او خاطرنشان کرد که این حفاظت‌ها اغلب به مناطق دیگر سرازیر می‌شوند، زیرا ممکن است اجرای استانداردهای مختلف در مناطق جغرافیایی مختلف غیرعملی باشد.

علاوه بر پیشرفت‌های حاصل از DMA، اکثر برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی بزرگ – از جمله فیس‌بوک، تیک‌تاک، توییتر، یوتیوب، اسنپ‌چت و اینستاگرام – تحت یکی دیگر از قوانین اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند که امسال اجرایی شد، قانون خدمات دیجیتال. . طبق قانون، این شرکت‌ها موظف هستند اطلاعات دقیق درباره اطلاعات نادرست و سایر محتوای مضر را افشا کنند و نحوه عملکرد الگوریتم‌های توصیه‌شان را توضیح دهند.

  بهترین معاملات جمعه سیاه: فروش زنده در Best Buy، Walmart و Target

پل بارت، معاون مدیر استرن می‌گوید: «اگر صنعت رسانه‌های اجتماعی را مجبور کنید تا خودش را توضیح دهد، تا حدی عملکرد درونی‌اش را فاش کند، انگیزه‌ای برای رفتار بد و/یا برای خودتنظیمی شدیدتر خواهد داشت.» مرکز نیویورک تجارت و حقوق بشر

با این حال، مشخص نیست که آیا این اقدامات واقعاً این خدمات را برای کسانی که از آنها استفاده می کنند بهبود می بخشد یا خیر. سوالاتی در مورد نحوه اجرای قوانین باقی می ماند. اما تغییرات قابل توجهی برای کاربران شبکه های اجتماعی مستقر در اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

اسنپ ​​چت، متا و تیک تاک اکنون به کاربران اروپایی اجازه می دهند تا به طور کامل از الگوریتم های توصیه خود صرف نظر کنند. اسنپ ​​چت همچنین به هدفمندترین تبلیغات با هدف افراد 13 تا 17 ساله در بلوک پایان داد. علاوه بر این، متا مجبور شد به کاربران اتحادیه اروپا اجازه دهد تا از تبلیغات هدفمند انصراف دهند یا اصلاً تبلیغاتی را انتخاب نکنند (در ازای پرداخت هزینه اشتراک ماهانه بالا).

در حالی که این تغییرات ممکن است بی‌نظیر به نظر نرسند، اما به قلب مدل‌های تجاری این شرکت‌ها ضربه می‌زند. و بعید به نظر می‌رسد که اگر آن‌ها رها می‌شدند تا خودشان را تنظیم کنند، همانطور که سیاست‌گذاران آمریکایی راضی بوده‌اند، هر یک از این شرکت‌ها می‌خواستند بر خلاف منافع شخصی خود عمل کنند.

منبع: https://www.engadget.com/how-the-eu-forced-tech-companies-to-change-in-2023-153023033.html?src=rss