اتوبوس های وارداتی برای نوروز نرسیدند!

از گذشته های دور تا به امروز، نوروز برای بسیاری از ایرانیان زمان سفر بوده است. در این زمان، تقاضا برای خرید بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما افزایش می یابد. بنابراین افزایش تعداد خودروهای در حال خدمت ضروری است. اما به نظر می رسد اتوبوس های وارداتی وعده داده شده برای تعطیلات نوروز امسال وارد نشوند.

سال نو رسید اما اتوبوس های وارداتی نیامدند!

دستورالعمل واردات اتوبوس های فرسوده در جلسه 30 اردیبهشت هیئت دولت به تصویب رسید. اما پس از گذشت 8 ماه، متقاضیان واردات اتوبوس های فرسوده همچنان متضرر هستند. شرکت های واردکننده، سازمان راهداری و حراست این موضوع را مدام با یکدیگر در میان می گذارند و به همین دلیل در آستانه نوروز شاهد ورود اتوبوس های جدید به ناوگان حمل و نقل کشور نیستیم.

خبرگزاری مهر در گزارشی به این موضوع پرداخت. به گفته این آژانس، کمبود اتوبوس و افزایش تعداد سفرها در ایام نوروز باعث افزایش تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس می شود. در نتیجه افزایش تقاضا، قیمت بلیط اتوبوس نیز افزایش خواهد یافت. گفته های خبرگزاری مهر صحیح است زیرا بررسی های میدانی در سایت های فروش بلیت اتوبوس حاکی از افزایش قیمت این سرویس در هفته های اخیر است. همه اینها در حالی است که هنوز دو هزار اتوبوس وارداتی به ناوگان حمل و نقل بین جاده ای کشور نپیوسته اند.

تقاضای افزایش قیمت بلیت اتوبوس در آستانه عید نوروز

احمد رضا عامری سخنگوی اتحادیه شرکت های تعاونی مسافرین کشور در گفت و گو با خبرگزاری مهر درباره افزایش قیمت بلیت اتوبوس و کمبود خودرو گفت و گو کرد. به گفته العامری، در سال 1400 تعداد 16500 اتوبوس بین شهری در کشور فعال بوده که این تعداد اکنون به 7500 دستگاه رسیده است.

  آیپد پرو OLED فاش شد: طراحی جدید شایعه شده آن را بررسی کنید

به عبارت دیگر 55 درصد اتوبوس های تردد در کشور دیگر مسافر حمل نمی کنند. البته این اتوبوس ها ناپدید نشدند. برخی از اتوبوس های بین شهری به دلیل فرسودگی و فرسودگی، فقط خدمات ویژه ای مانند تورهای دیدنی یا سفرهای دانشجویی ارائه می دهند. بخش دیگری از اتوبوس ها نیز به عنوان سرویس حمل و نقل برای کارکنان استفاده می شد.

اتوبوس های وارداتی

العامری در خصوص در دسترس نبودن اتوبوس ها از دولت خواست تا از موضوع قیمت گذاری بلیت اتوبوس عقب نشینی کند و این موضوع را به تعاونی ها بسپارد. در روزهای آینده قیمت بلیت های نوروزی مشخص و افزایش می یابد. به گفته العامری، پیش فروش بلیت نوروزی اتوبوس از روزهای آینده آغاز می شود.

به گفته سخنگوی اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور، برنامه ای برای واردات اتوبوس به کشور وجود ندارد. البته وی اعلام کرد که حوزه حمل و نقل به خودروهای جدید نیاز دارد. سه شرکت خودروسازی علاوه بر رفع نیاز خودروهای جدید از طریق اتوبوس های وارداتی، محصولات جدیدی را نیز در این زمینه معرفی کردند. این محصولات شامل اتوبوس نویگیتور از سروش دیزل، اتوبوس خودرو دیزل از ایران، چین و مارال موتور کامینز از آقاب افشان است. از سه محصول ارائه شده تنها اتوبوس سروش دیزل نویگیتور فروخته شد. این اتوبوس سال آینده تحویل می شود.

منبع: https://digiato.com/car-news/imported-buses-arrived-for-nowruz-eid