این خودروساز آلمانی مستقر در بایرن قصد دارد BMW M4 تمام الکتریکی را در سال 2028 عرضه کند. این خودرو در محدوده خودروهای اسپورت BMW به بازار عرضه می شود. وجه اشتراک همه این خودروها موتور الکتریکی و پسوند M است.
اولین مدل کاملاً الکتریکی و اسپرت از سری M BMW در سال 2027 با نام ZA0 iM3 عرضه خواهد شد. این شرکت قصد دارد در سال 2028 از BMW M4 الکتریکی با کد ZA2 رونمایی کند. مدل های الکتریکی BMW iM3 و iM4 بر اساس پلت فرم Neue Klasse BMW توسعه خواهند یافت و BMW M3 با کد اتاق G84 همچنان به موتور احتراق داخلی مجهز خواهد بود.
هنوز هیچ عکسی از تست جاده BMW M4 منتشر نشده است، اما روزنامه نگاران خودرو در اروپا معتقدند ظاهر این خودرو بر اساس ظاهری مشابه با BMW i4 خواهد بود. طبیعتاً مشخصه های مدل های اسپرت بی ام و با برند M نیز در این خودرو گنجانده خواهد شد. این خودروساز آلمانی مدعی است که طراحی BMW M4 الکتریکی انقلابی است و مدلی کاملا متفاوت از نسل فعلی خواهد بود. طراحی مدل های جدید بی ام و در سال های اخیر با واکنش های منفی کاربران و خبرنگاران مواجه شده است، اما ب ام و همچنان معتقد است که مسیر طراحی جدید این شرکت نشان دهنده جاه طلبی آن است و توجه مشتریان جدید را به محصولات BMW جلب می کند.
بازده بالقوه BMW M4 الکتریکی چقدر است؟
اعداد و ارقام عملکردی برای BMW M4 الکتریکی هنوز فقط یک شایعه است. اطلاعات درز کرده از BMW می گوید این خودرو به یک موتور 700 ، بخاری مجهز خواهد شد. البته این امکان وجود دارد که ب ام و بتواند نسخه های مختلف iM3 و iM4 را با قابلیت های متفاوت عرضه کند.
BMW M4 الکتریکی از سیستم چهار چرخ متحرک استفاده می کند. BMW همچنین سیستم جدیدی به نام “BMW Joy Heart” را روی این خودرو نصب خواهد کرد که هدف آن بهبود دینامیک رانندگی با یکپارچه سازی سنسورها است. این شرکت پس از عرضه نسخه های هاچ بک و سدان برقی، مدل کراس اوور iX3M را نیز عرضه خواهد کرد.
اوایل هفته جاری مدیران خودرو از آغاز فروش اقساطی برخی از محصولات خود خبر دادند. اکنون جزئیات شرایط فروش سه محصول فونیکس اعلام شده است. در بخشنامه 1403 فروش مدیران خودروی مهر، سه محصول Arizo 6 Pro، Arizo 8 و Crossover FX از سری Phoenix به مشتریان معرفی شد.
متقاضیان می توانند محصولات فونیکس را با پیش پرداخت 50 تا 80 درصد خریداری کنند. مابقی قیمت خودرو به صورت اقساط از یک تا پنج سال (12 تا 60 ماه) از متقاضیان دریافت می شود.
شرایط فروش ققنوس مهر 1403 : (اعداد به تومان)
Arrizo 6 Pro
ماشین
قیمت
درصد پیش پرداخت
مبلغ پیش پرداخت
اقساط
Arrizo 6 Pro
1,437,000,000
50%
718,500,000
از 12 تا 60 ماهگی
60%
862,200,000
70%
1,005,900,000
80%
1,149,600,000
آریزو 8
ماشین
قیمت
درصد پیش پرداخت
مبلغ پیش پرداخت
اقساط
آریزو 8
2,189,600,000
50%
1,094,800,000
از 12 تا 60 ماهگی
60%
1,316,760,000
70%
1,532,720,000
شرایط فروش Phoenix FX
ماشین
قیمت
درصد پیش پرداخت
مبلغ پیش پرداخت
اقساط
فینیکس اف ایکس
1,966,700,000
50%
983,350,000
از 12 تا 60 ماهگی
70%
1,376,690,000
80%
1,573,360,000
Arizo 8 جدیدترین و گرانترین محصول معرفی شده در این بخشنامه فروش است. زیر کاپوت آریزو 8 یک موتور مشترک با تیگو 8 پرومکس قرار دارد. این موتور چهار سیلندر دو لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت است که حداکثر قدرت 254 ، بخار و 390 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. روی درب صندوق عقب نیز عبارت 390T حک شده است. قسمت انتقال قدرت آریزو 8 نیز مشابه تیگو 8 است.در این خودرو شاهد گیربکس هفت سرعته دوکلاچه هستیم که در تیگو 8 پرومکس نیز استفاده شده است.
ویژگی های این خودرو به شرح زیر است:
شش کیسه هوا، ترمز دستی برقی، دوربین 360 درجه، سنسورهای جلو و عقب، دوربین دنده عقب، رادار تغییر لاین، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار برخورد از عقب، نوربالای خودکار، رادار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم صفحه خوان، پانوراما سقف با سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، گرمکن و خنک کننده صندلی های جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تصفیه هوا و دریچه ردیف عقب، سیستم صوتی سونی با 8 بلندگو با صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی، پورت USB در کابین، پشتی و ردیف جلو، شارژر بی سیم، روشنایی داخلی، صندوق عقب برق و تنظیم برق برای صندلی های جلو.
طی یک سال و نیم گذشته، خودروسازان بارها درخواست مجوز افزایش قیمت کرده اند. البته این شرکت ها با افزودن آپشن های جدید و 85 استاندارد توانستند قیمت برخی از محصولات خود را افزایش دهند. اما خودروسازان همیشه در مورد ضرر و زیان خود صحبت می کنند و می خواهند قیمت ها را بیشتر یا نرخ آزاد کنند. وزارت صنعت در دولت چهاردهم تصمیم گرفت مجوز واردات خودرو جایگزین افزایش قیمت شود.
صحبت از آزادسازی قیمت ها طی سال گذشته و امسال بارها مطرح شده است، اما با تغییر دولت، سیاست های حوزه خودرو نیز تغییر کرده است. خودروسازان در گزارش رسمی خود به بورس، زیان انباشته خود را از مرز 270 هزار میلیارد تومان (270 همات) فراتر گذاشتند. خودروسازان بزرگ می خواهند برای بهبود وضعیت مالی خود قیمت ها را افزایش دهند. تفاوت قیمت برخی خودروها در بازار و کارخانه حاکی از میزان سودی است که خودروسازان به دنبال آن هستند.
به عنوان مثال خودروساز قیمت داینا پلاس شش سرعته را حدود 562 میلیون تومان اعلام کرد، اما برای خرید این خودرو در بازار آزاد باید 810 میلیون تومان هزینه کرد. سود تقریبی 250 میلیون تومانی ایران خودرو را مجبور می کند که همواره خواهان افزایش قیمت باشد. این وضعیت برای برخی از محصولات سایپا نیز وجود دارد.
اعطای مجوز واردات خودرو وسیله ای برای درآمدزایی خودروسازان است
در همین حال، دولت تصمیم گرفت با اعطای مجوز واردات به خودروسازان، راه دیگری برای جبران زیان های خود ارائه دهد. سایپا از ابتدای واردات خودرو پیشتاز بوده است. اولین محصولات وارد شده به بازار ایران چانگان سی اس 35 پلاس بوده و 3 محصول چانگان سی اس 35 پلاس، چانگان سی اس 55 پلاس و چانگان یونی تی در سبد وارداتی این شرکت وجود دارد. طبیعتا برنامه هایی برای جاسازی چانگان CS35 پلاس و چانگان CS55 پلاس در نظر گرفته شده است که سودآوری این خودروها را برای خودروساز افزایش می دهد.
از سوی دیگر ایران خودرو بیشتر بر روی تامین خودروهای برقی تمرکز کرده است. دو محصول Luna GRE و Fau Bastion NAT که توسط این شرکت وارد می شوند در شرایط فروش متفاوت این شرکت قرار دارند. شرکت ایران خودرو نیز به تعداد محدود دانگ فنگ شاین مکس را در کشورمان عرضه کرد. به گفته مدیران شرکت ایران خودرو، این شرکت در صورت تخصیص ارز حضور پررنگ تری در حوزه واردات خواهد داشت. ایران خودرو در دوره های گذشته محصولاتی مانند سوزوکی کیزاشی و رنو کپچر را وارد بازار ایران می کرد. واردات خودروهای ایرانی از طریق شرکت ایساکو کیش انجام می شود. این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری 550 دستگاه خودرو به ارزش 9 میلیون دلار وارد کشور کرده است.
المنصوری در یکی از آهنگ های جدید خود به سراغ اولین خودروی کراس اوور تاریخ فراری یعنی مدل Purosangio رفت. Mansuri Pugnator در واقع نسخه اصلاح شده فراری Purosangue است که توسط منصوری طراحی شده است. این خودرو به دلیل ظاهر عجیبش مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
در گذشته المنصوری آهنگ های عجیبی را روی برخی خودروها اجرا می کرد. این آهنگ های نامتعارف همان چیزی است که المنصوری را به شهرت رساند. “Pugnator” لاتین به معنای رقیب است و یک انتخاب بحث برانگیز برای نام خودرو است. بنابراین منصوری هم مانند ظاهرش نام حاشیه نشینی را یدک می کشد.
تغییرات ظاهری منصوری در فراری پوروسانگو به قدری گسترده است که تقریباً غیرقابل تشخیص است. المنصوری برای این خودرو از رنگ قرمز خاصی به نام Vermillion استفاده کرده است. رنگ قرمز متالیک قوی و ظریف ترکیبی جذاب با بقیه لوازم جانبی مشکی خودرو ایجاد کرده است. با این حال، فقط قطعات کاپوت و کیت بدنه از فیبر کربن ساخته شده است. استفاده از قطعات طراحی فیبر کربن به جای قطعات اصلی، این تنظیم را تا حدودی کمرنگ می کند.
کیت بدنه عظیم المنصوری برای فراری بوروسانگوی
کیت بدنه منصوری برای مدل Pognator آنقدر بزرگ است که لبه های FC.5 این خودرو به سختی قابل مشاهده است. این رینگ ها در جلو 22 اینچ و در عقب 23 اینچ هستند. اگرچه زمان زیادی برای طراحی این رینگ ها صرف می شود، اما چندان به چشم نمی آیند و جلب توجه نمی کنند.
مانند دیگر تیونینگ ها، المنصوری نیز قدرت موتور را ارتقا داده است. فراری Purosangio پس از اصلاح توسط منصوری، 755 ، بخار قدرت و 730 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. سیستم اگزوز اسپرت جدید Al Mansory با 4 لوله جدید نیز تنفس مناسبی را برای موتور فراهم می کند.
مانند نمای بیرونی، کابین Mansory Bugnator نیز تغییرات زیادی را به خود دیده است. چرم عاج با تزئینات قرمز و عناصر طراحی کربنی، فضایی مجلل را در این خودرو ایجاد کرده است. کمربندهای ایمنی گلدوزی شده و پدال ها آلومینیومی هستند. فرش ها و موکت ها نیز به گونه ای طراحی شده اند که نشان دهنده راحتی کاربران باشد. المنصوری هنوز قیمت Pognator را اعلام نکرده است.
بی وای دی چین از طریق شرکت تابعه خود به نام دنزا، خودروسازان اروپایی را تحت فشار قرار داده است. یکی از محصولات جدید این شرکت BYD Denza Z9 GT است که به رقیب ارزان قیمت پورشه پانامرا و پورشه تایکان تبدیل شده است.
BYD Denza Z9 GT در واقع یک ابرخودروی هیبریدی است. این خودرو از ترکیب یک موتور دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و سه موتور الکتریکی بهره می برد که در مجموع 858 ، بخار قدرت تولید می کند. البته نسخه تمام برقی این خودرو نیز با قدرت 952 ، بخار به بازار عرضه شد.
قیمت BYD Denza Z9 GT در بازار چین بین 334800 تا 414800 یوان است که تقریباً معادل 47500 تا 58800 دلار (2.85 تا 3.53 میلیارد تومان) است. با این قیمت، ابرخودروی BYD بسیار ارزانتر از رقبای مشابهی مانند پورشه پانامرا و پورشه تایکان است.
برای بررسی بیشتر باید نگاهی به قیمت مدل های پورشه بیندازیم. قیمت پورشه پانامرا اسپرت توریسمو از 163400 دلار شروع می شود. این مدل نسخه پایه پورشه پانامرا است و به یک موتور V6 با قدرت 325 ، بخار مجهز شده است. برای خرید نسخه هیبریدی این خودرو به 205800 دلار نیاز دارید. قیمت پورشه تایکان تمام برقی بین 138000 تا 214880 دلار است.
بررسی دقیق تر BYD Denza Z9 GT
اما تفاوت نسخه GT BYD Denza Z9 با نسخه اصلی چیست؟ در پاسخ باید گفت که ظاهر این مدل نسبت به نسخه استاندارد تفاوت چندانی به خود ندیده است. فقط سپرهای جلو و عقب برای این خودرو اصلاح شده است. البته این تغییر ظاهر خودرو را نسبت به نسخه استاندارد چشمگیرتر کرد.
شتاب 0 تا 100 در ارزان ترین BYD Denza Z9 GT حدود 3.6 ثانیه است. این مدل از باتری لیتیوم فسفات آهن 38.5 کیلووات ساعتی استفاده می کند. برد این خودرو در حالت تمام برقی 201 کیلومتر و در حالت هیبریدی 1100 کیلومتر است.
BYD دنزا Z9 را در تریم های Max، Ultra، Max LFE و Ultra LFE تولید می کند. مدل های LFE مخفف عبارت “Limited First Edition” هستند. تنها 2010 از این مدل ها تولید خواهد شد. ماکزیمم مدل ها به آپشن های ممتازی مانند سیستم تعلیق بادی، نمایشگر هدآپ، ماساژور صندلی و دوربین دید عقب مجهز هستند. در مدلهای Ultra، دربهای برقی، روکشهای چرمی ناپا و سیستم صوتی با 26 بلندگو را خواهید دید. این مدل به زودی وارد بازار اروپا می شود و در آنجا با پورشه پانامرا و مرسدس AMG GT4 رقابت خواهد کرد.
وقتی صحبت از خرید خودروهای خارجی مانند فولکس واگن گلف یا تویوتا کرولا می شود، مشتریان ایرانی تمایل به خرید نسخه کامل این خودروها دارند. با این حال محدودیت های زیادی در دور جدید واردات وجود دارد. از سوی دیگر، مالیات و عوارض بالا در اروپای غربی، نسخه های اولیه خودروها را برای مشتریان جذاب می کند. فولکس واگن گلف 2024 در مدل پایه خود یکی از خودروهای ارزشمند بازار در حال حاضر به حساب می آید و بر خلاف تصور اولیه اصلا خودروی بدی نیست!
نگاهی به نسخه پایه فولکس واگن گلف 2024
نسل فعلی فولکس واگن گلف در اوایل سال جاری به روز شد. در کنار تغییرات ظاهری، گیربکس دستی نیز از مدل های GTi و R حذف شده است تا این دو مدل اسپرت تنها با گیربکس اتوماتیک قابل سفارش باشند. بنابراین نسخه پایه گلف تنها مدل این خودرو است که همچنان با گیربکس دستی به فروش می رسد.
نسخه پایه گلف نیز فاقد رینگ های آلیاژی است و در عوض دارای رینگ های فولادی 15 اینچی با روکش است. صندلی های ماشین نیز با پارچه پوشیده شده اند. وقتی به مالیات بر ارزش افزوده اعمال شده توسط کشورهای اروپایی نگاه می کنیم، همه این کاستی ها بی ارزش به نظر می رسند. به عنوان مثال، مالیات بر ارزش افزوده در آلمان 19٪ است. این مالیات قیمت فولکس واگن گلف پایه را به 28330 یورو معادل 31600 دلار افزایش می دهد. تفاوت قیمت تیپ پایه با تیپ GTi حدود 1600 دلار است.
با فیس لیفت فولکس واگن گلف در سال 2024، نسخه اصلی این خودرو از مزیت برخوردار می شود. موتور 1 لیتری سه سیلندر از این خودرو حذف و با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بنزینی که 114 ، بخار قدرت تولید می کند جایگزین شد. همچنین مشتریان می توانند از دکمه های فیزیکی موجود در این خودرو که جایگزین کنترلرهای لمسی قبلی شده اند لذت ببرند.
نسل هشتم فولکس واگن گلف آخرین نسل این خودرو است که از موتورهای احتراق داخلی استفاده می کند. با این حال، او هنوز راه زیادی تا بازنشستگی دارد. فولکس واگن بر این باور است که نسل هشتم گلف تا سال 2035 روی خط تولید باقی خواهد ماند. بنابراین در سال های آینده تغییرات بیشتری در این هاچ بک جذاب به وجود خواهد آمد.
در نزدیک به یک سالی که عباس علی آبادی بر وزارت صنعت، معدن و تجارت نشست، شاهد تمایل این وزارتخانه برای واردات خودروهای برقی بودیم. هم خودروسازان و هم واردکنندگان تصمیم گرفته اند در راستای تدبیر جدید وزارت امنیت، یک یا چند خودروی برقی را به مجموعه محصولات خود اضافه کنند. کرمان موتور با همکاری مپنا حتی محصولی به نام Skywell ET5 را روانه بازار کرد که یک SUV تمام الکتریکی است.
اما برنامه واردات خودروهای برقی مطابق انتظارات عمل نکرده است. رانندگان تاکسی از حجم زیاد خودروهای چینی که به عنوان تاکسی برقی وارد می شد استقبال نکردند و شرکت های واردکننده مجبور شدند این خودروها را به جای خودروهای شخصی بفروشند. از بین تمامی خودروهای برقی چینی که برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی به کشورمان آمده اند، تنها Sahul E50A به مرحله استفاده در سیستم تاکسیرانی رسیده است. این خودرو با نام KMC EJ7 شناخته می شود و البته کرمان موتور آن را به عنوان خودروی شخصی نیز به فروش می رساند.
واکنش مصرف کنندگان ایرانی به واردات خودروهای برقی چگونه بود؟
مصرف کنندگان ایرانی به دلایل مختلفی از جمله نبود زیرساخت برای ایستگاه های شارژ و عدم اطمینان به نحوه ارائه خدمات پس از فروش، تمایلی به خرید خودروهای برقی و هیبریدی ندارند. ضمن اینکه باتری خودروهای برقی باید بعد از چند سال تعویض شود و این هزینه سنگینی را بر دوش مالکان می گذارد. در واقع یکی از دلایل کاهش شدید قیمت خودروهای برقی دست دوم، هزینه بالای تعویض باتری آنهاست. در بازار ایران که خودروها سرمایه محسوب می شوند، کمتر کسی به کاهش ارزش سرمایه خود در بازه زمانی 5 تا 10 ساله اهمیت می دهد.
همانند رویه واردات خودروهای احتراق داخلی، واردات خودروهای برقی نیز دستخوش تغییراتی شده است. اولین خودروهایی که در فاز جدید وارد بازار ایران شدند، محصولات چینی بودند، اما این رویه به تدریج تغییر کرد و در حال حاضر محصولات هوندا، تویوتا و نیسان پیشتاز واردات هستند.
تغییر رویه واردات خودروهای برقی
این تغییر در بخش خودروهای الکتریکی نیز مشاهده می شود. پس از ورود اولین سری خودروهای برقی برند چینی، هم اکنون خودروهای برقی جدید با برندهای معتبر وارد کشورمان می شوند. این خودروها شامل هوندا ens1، تویوتا bZ4x و آئودی Q5 Itron هستند. کوشا خودرو نیز محصولاتی مانند کیا EV5 را در نمایشگاه خودرو 1403 مشهد ارائه کرد.
این خودروها با برندهای اصلی خود برای مشتریان جذاب به نظر می رسند و ممکن است سلیقه گروهی از مشتریان را تغییر دهند. اما مشکلاتی در توسعه خودروهای برقی در ایران وجود دارد که در زیر به اختصار به آنها اشاره می کنیم:
اولا، زیرساخت های شارژ در ایران هنوز فراگیر نشده است و به جز چند نقطه در تهران و شهرهای بزرگ، ایستگاه های شارژ در اختیار دارندگان خودروهای برقی نیست. مشخص نیست که ایستگاه های شارژ در آینده چگونه توسعه خواهند یافت.
دوم، مصرف کنندگان ایرانی هنوز در مورد نحوه نگهداری خودروهای برقی تردید دارند. واردات تعداد زیادی خودروی برقی توسط شرکت های مختلف، فرصت ارائه خدمات کارآمد به همه آنها را کاهش می دهد.
سوم، خودروهای برقی همچنان گران هستند. در شرایطی که خودروهای جدید وارداتی با افت قیمت قابل توجهی مواجه شده اند، خرید خودروی وارداتی مدل بالا با موتور احتراق داخلی برای مشتریان مقرون به صرفه تر به نظر می رسد.
چهارم، با روی کار آمدن دولت جدید ممکن است برنامه های جدیدی در زمینه واردات خودرو اجرا شود و به این ترتیب واردات خودروهای تمام برقی متوقف و یا برعکس واردات این خودروها تشدید شود. بلاتکلیفی در مورد تداوم واردات این خودروها باعث می شود مشتریان تمایلی به خرید خودروی برقی وارداتی حتی با برند معتبر نداشته باشند.
حرف آخر
در پایان باید گفت که وجود خودروهای برقی حتی در تعداد محدود، بازار خودروی ایران را از یکنواختی خارج می کند. گروهی از مصرف کنندگان علاقه مند به این خودروها نیز می توانند به خودروهای مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. اما برای اینکه خودروهای برقی حداقل 10 درصد از سهم بازار ایران را به خود اختصاص دهند، نیاز به برنامه ریزی جدی تری است. شاید بهره مندی از تجربیات موفق کشورهای اروپایی در این زمینه مفید باشد. این کشورها با ارائه یارانه مشتریان را به خرید خودروهای هیبریدی و الکتریکی تشویق کردند. اجرای برنامه مشابه در کشور ما می تواند به رشد فروش خودروهای برقی کمک کند.
KMC A5 یکی از محصولات جدید کرمان موتور است که در بخش کراس اوورهای کامپکت جای گرفته است. با تحویل اولین سری از این خودرو، قیمت KMCA 5 در بازار آزاد تعیین شد. در مقاله امروز دیجیاتو به بررسی قیمت محصول تازه وارد کرمان موتور می پردازیم.
شرکت کرمان موتور قیمت KMCA 5 را یک میلیارد و 415 میلیون تومان اعلام کرد. البته در گذشته این خودرو ارزانتر بود و کمتر از 1.4 میلیارد تومان به فروش می رسید. همچنین بسیاری از دارندگان فعلی KMC A5 این خودرو را از طریق شرایط فروش اقساطی کرمان موتور خریداری کردند.
جدول قیمت KMCE 5 در بازار آزاد مهر 1403:
مدل
رنگ
قیمت
1403
سفید
1,820,000,000
1403
سیاه
1,800,000,000
1403
سفید
1,800,000,000
1403
قرمز
1,740,000,000
ورود خودروهای جدید همیشه با جو روانی و هیجان همراه است و KMC A5 نیز از این قاعده پیروی می کند. قیمت KMCA 5 در اولین تبلیغات این خودرو در بازار آزاد حدود 1.8 میلیارد تومان اعلام شد. یعنی صاحبان اول این خودرو تمایل دارند از فروش این کراس اوور 400 میلیون تومان سود کسب کنند. هدفی که با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو کشور چندان منطقی به نظر نمی رسد. مشتریان هم اکنون می توانند با پرداخت یک میلیارد و 625 میلیون تومان در بازار آزاد کراس اوور کوچک دیگر کرمان موتور یعنی KMC X5 را خریداری کنند.
طبیعتاً تعداد آگهی های فروش این خودرو در فضای مجازی زیاد نیست. به نظر می رسد دلیل اصلی این مشکل رقابت بین KMC A5 و KMC X5 در محدوده محصولات کرمانموتور باشد. هر دو خودرو در دسته کراس اوورهای کامپکت قرار دارند و مشخصات فنی آنها مشابه است. همچنین قیمت کارخانه KMC A5 و KMC X5 نزدیک به هم هستند. بنابراین بسیاری از مشتریان تصمیم گرفتند به خرید نسل سوم جک S5 یا KMC X5 موفق ادامه دهند.
نگاهی به KMC A5 بیندازید
KMC A5 یا SWM G01F یک نسخه اسپرت و جوان از SWM G01 استاندارد است. این کراس اوور ابتدا با سیف خودرو وارد ایران شد اما عرضه های آن چندان دوام نیاورد. سال گذشته شرکت کرمان موتور از بازگشت این خودرو به بازار خبر داد. البته KMC A5 تغییراتی در بخش فنی نسبت به نسخه اولیه SWM G01F داشته است.
KMC A5 یک کراس اوور سایز متوسط است که در دسته خودروهایی مانند Tigo 7 Pro، KMC X5 یا Haima 8S قرار می گیرد. ابعاد این خودرو 4670-1855-1740 میلی متر و فاصله محورهای آن 2750 میلی متر است. مانند بسیاری دیگر از خودروهای کلکسیونی موجود در بازار ایران، KMC A5 نیز به یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مجهز است که 137 ، بخار قدرت و 212 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه (WDCT) نیز وظیفه انتقال نیرو به محور جلوی این خودرو را بر عهده دارد.
با فرا رسیدن ماه مهر و ورود به نیمه دوم سال 1403 هجری قمری نوبت به انتشار آمارهای مختلف مربوط به شش ماهه اول سال جاری می رسد. محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، آمار نوسازی خودروهای فرسوده در نیمه اول سال جاری را برای اطلاع عموم اعلام کرد. به گفته رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، در نیمه اول سال 1403 حدود 140 هزار خودروی فرسوده از مدار خارج شد.
آمارهای نوسازی خودروهای فرسوده طی نیمه اول سال 1403 هجری شمسی نسبت به سال قبل از آن حکایت از رشد مضاعف در این زمینه دارد. در نیمه اول سال 1402 هجری قمری حدود 70000 خودروی فرسوده اسقاط شد. به گفته رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، دو رویداد در سال 1403 به تسریع روند نوسازی خودروهای فرسوده کمک کرد. اولین اتفاق تصویب قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو است. دومین اتفاق مثبت، تصویب آیین نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده در سال جاری است.
بخش بزرگی از سفرها از خودروهای فرسوده بازسازی شده انجام می شود
بر اساس آمارهای جداگانه ارائه شده توسط مراکز اسقاط و بازیافت کشور، بخش زیادی از خودروهای فرسوده اسقاط شده، خودروهای سواری و وانت بوده است. در واقع 98 درصد از خودروهای اسقاط شده یا حدود 137000 خودرو، خودروهای سواری و کامیون های کوچک بودند. 2 درصد دیگر خودروهای اسقاط شده را خودروهای دیزلی مانند اتوبوس، مینی بوس، کامیون و تراکتور تشکیل می دهند. تعداد تقریبی خودروهای سنگین اسقاط شده حدود سه هزار دستگاه است.
به گفته مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، ارائه تسهیلات و همچنین طرحهای مختلف جایگزینی باعث میشود صاحبان خودروهای قدیمی بیشتر از برنامههای بازیافت و نوسازی استقبال کنند. به گفته وی، باید سه برنامه به طور همزمان در این حوزه اجرا شود. این سه برنامه عبارتند از: «تخصیص منابع لازم»، «امکانات ارزان قیمت» و «برنامه ریزی برای اجرای پروژه های متعدد».
در مرحله جدید ثبت نام ایران خودرو، بخشی از خودروها به متقاضیان نوسازی خودروهای فرسوده اختصاص یافته است. بر اساس اعلام این شرکت حدود 252 هزار نفر به عنوان متقاضی تعویض خودروهای فرسوده در این طرح ثبت نام کرده اند. این در حالی است که ظرفیت ایران خودرو برای جذب این دسته از متقاضیان تنها 23 هزار و 440 دستگاه بوده است. در واقع به ازای هر 11 نفر یک خودرو اختصاص داده شد. واضح است که با کمبود خودروهای تخصیصی، جریان نوسازی خودروهای فرسوده به سرعت لازم نخواهد رسید.
کوروش منصوری، تیونر ایرانی الاصل ساکن آلمان، در جدیدترین محصول خود به سراغ آئودی RS7 رفت. المنصوری با تیونینگ این سدان اسپرت، آن را به هیولایی غیرقابل توقف تبدیل کرده است که می تواند لامبورگینی رولتو را به چالش بکشد!
بزرگترین دستاورد اصلاح المنصوری در آئودی RS7 ایجاد تغییراتی در موتور V8 این خودرو است. سدان اسپرت آئودی پس از تیونینگ منصوری قدرت 1035 ، بخار و گشتاور 1200 نیوتن متر تولید می کند. این مقدار قدرت و گشتاور باعث می شود که سدان آئودی پتانسیل چالش با لامبورگینی رولتو را داشته باشد.
برای مقایسه باید بدانید که آئودی RS7 در حالت استاندارد 621 ، بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اولین قدمی که المنصوری برای افزایش راندمان موتور برداشت، نصب یک جفت توربوشارژر جدید برای این موتور بود. سیستم سوخت رسانی نیز تغییر کرده است. شتاب 0 تا 100 نسخه استاندارد RS7 3.3 ثانیه است و انتظار داریم نسخه منصوری شتاب 0 تا 100 را در کمتر از 3 ثانیه انجام دهد.
تغییرات ظاهری آئودی RS7 المنصوری
البته افزایش قدرت و گشتاور تنها تغییری نیست که المنصوری در RS7 ایجاد کرده است. کیت بدنه جدیدی برای این خودرو طراحی شده و فضای داخلی به رنگ نارنجی روشن تزئین شده است. طبیعتاً بسیاری از قطعات مورد استفاده در این تیونینگ از طرح های فیبر کربنی هستند.
المنصوری نمای جلوی آئودی RS7 را به طور کامل بازسازی کرد. قسمتهای فیبر کربنی در اطراف جلوپنجره و ورودیهای هوا وجود دارد. یک بال جدید در لبه جلویی خودرو قرار خواهد گرفت. دامن های جانبی کربنی و قاب های آینه جدید از دیگر قسمت های تغییرات بدنه است. در نمای عقب نیز شاهد یک اسپویلر و یک دیفیوزر بزرگ هستیم. رینگ های این خودرو نیز به صورت ویژه توسط المنصوری طراحی شده است.
تغییرات المنصوری در کابین خودرو ادامه دارد. چرم نارنجی روشن در سراسر پانل درها، فرمان، داشبورد، صندلی ها و کنسول وسط ظاهر می شود. کمربندهای ایمنی نیز نارنجی هستند. بدنه چرم نارنجی با دوخت مشکی و تزئینات پیچیده تکمیل شده است.