تلسکوپ هابل برای اولین بار جو یک سیاره فراخورشیدی را کشف کرد

در 27 نوامبر 2001، تلسکوپ فضایی هابل سدیم را در جو HD 209458 b یا Osiris شناسایی کرد. این سیاره فراخورشیدی متعلق به گروه سیاراتی به نام مشتری داغ است که شباهت زیادی به این سیاره در منظومه شمسی دارد.

مشاهدات ترانزیت قبلی توسط هابل و تلسکوپ های زمینی تایید کرد که سیاره بیشتر از گاز تشکیل شده است. نه مایع است و نه جامد، زیرا چگالی آن کمتر از چگالی آب است. اوزیریس به دور ستاره ای زرد رنگ و خورشید مانند به نام HD 209458 می چرخد ​​و در فاصله 150 سال نوری از ما در صورت فلکی ایران قرار دارد.

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل اولین تشخیص مستقیم جو سیاره ای را که به دور ستاره ای خارج از منظومه شمسی می چرخد، انجام دادند.

مشاهدات منحصر به فرد آنها نشان می دهد که تلسکوپ هابل و سایر تلسکوپ ها می توانند ترکیب شیمیایی اتمسفرهای فراسیاره ای را اندازه گیری کرده و نشانه های شیمیایی حیات را در فراسوی زمین جستجو کنند.

ترکیب اتمسفر سیاره فراخورشیدی هنگام عبور از مقابل ستاره مادرش مورد بررسی قرار گرفت و به اخترشناسان اجازه داد تا برای اولین بار نور ستاره ها را در جو سیاره ببینند.

چنین مشاهداتی احتمالاً اولین شواهد مستقیم از حیات فرازمینی را با اندازه گیری فراوانی خارق العاده گازهای جوی ناشی از حضور موجودات زنده ارائه می کند.

منبع: https://digiato.com/astronomy/hubble-detects-the-first-planetary-atmosphere

  پس از همه، گوگل کوکی های شخص ثالث را در کروم حذف نمی کند