جیمز وب یک “جریان جت” غول پیکر را در مشتری کشف کرد! + تصاویر

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پدیده جدیدی را در جو مشتری کشف کرده است. بالای ابرهای پیشرو و موازی با خط استوای این سیاره یکی است جت به سرعت می گذرد. این جت استریم تقریباً 4800 کیلومتر گسترده و سریع 515 کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. جت استریم در کشف شد استراتوسفر پایین تر و تقریبا 40 کیلومتر او بالای ابرهاست

این جریان جت برای دانشمندانی که آب و هوای مشتری را مطالعه می کنند مهم است. این دانشمندان به چگونگی تعامل لایه های مختلف جو با یکدیگر برای ایجاد طوفان ها و بادهای معروف مشتری نگاه می کنند. جریان جت می تواند سرنخ مهمی برای درک این فرآیندها باشد.

داده های تیم تحقیقاتی تلسکوپ وب از جولای 2022 (ژوئیه 1401). nercam (نزدیک دوربین مادون قرمز). این دوربین با چهار فیلتر مختلف که هر کدام ارتفاع متفاوتی از جو را نشان می دهند، تصاویری از مشتری ثبت کرده است. این تصاویر هر 10 ساعت یا یک روز مشتری گرفته می شود.

کشف جریان جت در مشتری

یک کشف جدید توسط تلسکوپ جیمز وب، بینش جدیدی از حلقه‌ها، ماهواره‌ها و جو مشتری ارائه می‌کند. البته در گذشته مشاهدات از تلسکوپ ها و فضاپیماهای مختلف زمینی مانند جونو و کاسینی ناسا و تلسکوپ فضایی هابل اطلاعاتی در مورد الگوهای آب و هوای متغیر مشتری ارائه کرده است.

مشتری با زمین بسیار متفاوت است، اما هر دو سیاره دارای جو لایه ای هستند. در ماموریت های قبلی، لایه های زیرین جو مشتری با طوفان های بزرگ و ابرهای یخی از آمونیاک مشاهده شد. اکنون می توانید با کمک تلسکوپ وب پرتوهای مادون قرمز دور با پرتوهای مادون قرمز نزدیک متفاوت است در مورد لایه های بالایی جو (حدود 25-50 کیلومتر بالاتر از ابرها) اطلاعات کسب کنید. در این لایه‌ها، مه زیاد معمولاً تصاویر مادون قرمز نزدیک را محو می‌کند، اما با تلسکوپ وب، این لایه‌ها واضح‌تر و دقیق‌تر به نظر می‌رسند.

  مایکروسافت 1000 کارمند را اخراج کرد. کوچک سازی در واقعیت ترکیبی و لاجوردی

محققان از داده های وب و هابل برای مقایسه بادها در ارتفاعات مختلف استفاده کردند. آنها دریافتند که بادها ارتفاع، سرعت و جهت خود را تغییر می دهند و باعث برش باد می شوند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که برخی از طوفان ها در استوای مشتری با جریان جت مرتبط نیستند.

مایکل وانگ، ناظر مشاهدات هابل این مطالعه، توضیح داد که طول موج‌های متمایز وب و هابل به آنها اجازه می‌دهد پیکربندی سه بعدی ابرهای طوفانی را تعیین کنند. علاوه بر این، آنها از داده های زمان بندی برای ردیابی شکل گیری سریع طوفان ها استفاده کردند.

محققان دریافتند مشتری دارای یک الگوی پیچیده و تکرارشونده از بادها و دما در استراتوسفر استوایی است. به نظر می رسد قدرت جت استریم جدید مربوط به این الگو باشد. آنها باید دو تا چهار سال دیگر منتظر بمانند تا آزمایش را کامل کنند.

منبع: https://digiato.com/astronomy/webb-telescope-discovers-a-new-4800-km-wide-jet-stream-on-jupiter